Wij hebben een eendennest in de tuin. Nu heeft de moedereend al 2 eieren uit het nest verwijdert, is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (5)

Een eend wil ook wel eens een eitje bij het ontbijt lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt vaker voor en kan verschillende redenen hebben.
Doorgaans zullen eenden (en ook andere nestvlieders) een nest volleggen en daarna gaan broeden. Anders zouden bij een nest van zeg 13 eieren het verschil van uitkomen van de eiren ook 13 dagen zijn.
Bij nestvlieders zou dat betekenen dat het eerste kuiken 13 dagen moet wachten en dat doen netsvlieders niet (vandaar die benaming)
Het kan zijn dat die eieren te laat gelegd zijn of niet bevrucht.
Mocht je twijfelen, dan houd je ze warm tot alle andere eieren zijn uit gekomen. Komen ze dan nogniet uit dan kun je ze weggoien.
Zelf bemoei ik me niet met die dingen want dat is de natuur en het verleden heeft maar al te vaak laten zien dat met alle goede bedoelingen de mens meer vernield dan goed doet in de natuur. Bovendien heeft de natuur als meermaals bewezen het zonder er de mens heel goed (en zelfs beter)vanaf te kunnen brengen en zelf fouten van de mens te herstellen.
Denk er aan eventueel aanwezige buurkatten niet op het nest te attenderen, dan is moeders noet alleen 2 eieren kwijt maar ook al haar baby`s.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is er inderdaad iets mis met deze eieren. Moeders regelt dit zelf over het algemeen heel goed.
Nix doen dus en gewoon even aankijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eend legt een ei en dekt het toe, gaat weg, en komt terug om het volgende ei te leggen. Dit herhaalt zich tot ze uitgelegd is en gaat dan broeden. Vandaar dat ze allemaal gelijk uitkomen. Maar eksters en kraaien zijn dol op de eieren, en sleuren ze uit het nest als de eend weg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de eend het zelf doet, lijkt het me normaal. eenden (alle dieren) doen nooit iets zo maar, ze doen dingen, omdat hun instinct ze dat opdraagt. er zal dan dus zeker een reden zijn (zie de andere antwoorden)
als de eend het niet zelf doet, zijn er nog genoeg andere daders (zeg maar gerust kapers op de kust): eksters, kouwen kraaien, honden, katten, egels, enz enz. ook dat is de natuur. niet alleen die mooie schattige, donzige piepkleine eendenkuikentjes, maar ook die hongerige magen van andere jonge vogels en van honden en katten. die moeten ook leven en aangezien Marianne Thieme dat nog niet verboden heeft, roven ze zonder schaamte en gewetenloos de kindjes van collega dieren.