waarom likt mijn poes aan papier?

soms scheurt hij het ook.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen aan papier, of ook aan andere dingen? En specifiek aan soorten papier (kranten, tijdschriften, printpapier) of als het papier op een bepaalde plek ligt, of maakt hij daar geen onderscheid in? Het kan zijn dat hij papier gewoon interessant vindt, omdat het ritselt of omdat hij het lekker vindt ruiken bijvoorbeeld. Mijn kat vindt pennen geweldig, omdat die bewegen als je ermee schrijft en waarschijnlijk ook omdat ik vanaf dat hij jong was hem plaagde door de pen voor z'n neus te houden en hem er dan ook vaak even mee liet spelen. M'n andere kat is dol op leren schoenen, waarschijnlijk vanwege de geur. Rietjes vinden ze allebei geweldig, en jatten ze soms uit m'n bekers. Dat is gewoon leuk omdat je ze in de lucht kunt gooien en omdat je er een beetje op kunt kauwen. Ik bedoel maar: katten zijn gewoon eigenaardige beesten. Dat maakt ze juist zo bijzonder.

Antwoorden (2)

het is de geur , de inkt , --- mensen hebben het ook , het snuiven -- tip ex, dat ken je wel ----- papier scheuren --- hij of zij , denkt misschien wel aan eten --- geeft aan ik heb honger --- hoe oud is die poes--- een kitten ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7 maanden en er staat de hele dag droog voer. Om de dag nat voer vermengd met korrel tussen door
Het eten van, of likken aan, oneetbare zaken heeft een naam: pica.

Waarom sommige katten dit doen is nog niet helemaal duidelijk.
Wel is bekend dat sommige rassen, zoals de oosterse katten, dit gedrag vaker vertonen.
Ook bij katjes die veel te jong gespeend zijn zie je dit vaker.
een heel enkele keer vormen ingewandsstoornissen een onderliggend probleem.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mensen noem je het pica als ze de onbedwingbare neiging hebben om niet-eetbare dingen te eten, heet het bij katten ook al zo als ze likken? Dan heeft één van die van mij het namelijk ook, die likt overal aan en kauwt ook op alles wat hard is: stoelpoten, de rand van de tafel, mijn nagels als ik niet uitkijk, maar ook gewoon de rand van m'n laptopscherm. En pennen natuurlijk, maar die zijn vaak gewoon interessant omdat ze bewegen als je ze gebruikt. Mijn kat likt verder aan ieders handen, aan de vloer, de tafel, mijn brooddoos, je kleding, m'n dekbedovertrek of mijn haar. Oh ja, en het raam. En de vacht van z'n vriendje, maar dat lijkt me normaal. Die likt ook terug, vaak.
Rieneke1
10 jaar geleden
Lies, ik zal het iets nuanceren: als de kat obsessief aan bepaalde oneetbare zaken likt, dan kan dat onder pica vallen.
Andere oorzaken zoals bloedarmoede kunnen ook spelen, wanneer de kat steeds aan beton en kattengrit likt bijvoorbeeld.
En een kat die overal op knaagt kan last van de tandenwisseling hebben, maar dit is natuurlijk maar tijdelijk.
Er kan heel veel spelen :erfelijkheid, ras, stress, vroeg spenen, en ga zo maar door.
Afhankelijk van hoe de kat het verder doet zou je kunnen overwegen er een gedragstherapeut bij te halen, als een medische oorzaak is uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na, volgens mij is de dikke wel gelukkig hoor. Hij heeft wel héél veel aandacht nodig, naar mijn idee meer dan ik hem kan geven. Gelukkig heb ik regelmatig mensen over de vloer. Ik zeg altijd maar dat het goed is dat het een kat is, want voor een mens zou zijn gedrag echt verschrikkelijk ongepast zijn. Hij lebbert werkelijk iedereen af. Zijn kauwen op dingen lijkt inderdaad net op een baby die tandjes krijgt, maar hij heeft het altijd al gedaan, voor zover ik weet. Dat likken ook. Hij wil vaak zó graag aan je hand likken dat hij - als je zelf niet genoeg meewerkt - je hand gewoon naar zich toe haalt. Hij pakt dan met een pootje je hand vast, met z'n nageltjes net een beetje uit, zodat hij als het ware onder zachte dwang je hand naar zich toe trekt. Het kauwen lijkt niet zozeer obsessief maar meer een gewoonte. Als hij iets aan het verkennen is en hij verveelt zich een beetje, moet hij er nog even op kauwen. Daarna is het ook gewoon klaar.
Rieneke1
10 jaar geleden
Waarom zet je 'm niet wat meer aan het werk, met voerpuzzels bijvoorbeeld?
Ik heb hier nu een doos, strak volgepropt met wc rollen, waar ze de brokjes uit moeten vissen, een doorslaand succes! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar moet ik even goed over nadenken om iets te vinden wat hij snapt en waar hij niet meteen opgeeft als het teveel moeite is. Voor de meeste dingen is ie gewoon te dom. Ik heb al jaren zo'n voederbal waar m'n andere kat (die ooit nog post van jou heeft gehad :-)) lustig mee speelt. Is ideaal om 'm bezig te houden omdat hij soms blijft zeuren om eten en na spelen met de bal veel tevredener is dan wanneer ik het in z'n bakje doe. Maar de dikke, waar ik het nu over heb, snapt gewoon echt niet hoe zoiets werkt. De helft van de tijd vergeet hij zelfs dat hij al eten in z'n bakje heeft liggen en moet ik met hem mee naar de keuken om hem daarop te wijzen. Soms moet ik hem letterlijk met z'n kop in dat bakje duwen voor hij door heeft dat hij zeurt om iets wat hij al lang heeft. Dat klinkt trouwens erger dan het is hoor. Het is ook weer niet zo dat hij zo stom is dat ie zou verhongeren. En hij weet na het buiten spelen ook altijd de weg naar huis te vinden. Al ben ik er nog altijd niet uit of hij nu doorheeft dat hij buiten is als hij aan de buitenkant op de vensterbank zit en probeert zijn pootje door het raam heen te krijgen. Heb jij misschien nog tips voor een beetje domme kat die ook extreem snel afgeleid is?
Rieneke1
10 jaar geleden
Is hij gewoon oerstom (die katten heb je :)), of is hij al wat ouder en wellicht wat aan het dementeren? Ik ben hier makkelijk begonnen met een lege tissuedoos waar ik het plastic uit de opening weg heb gehaald.
In eerste instantie stond er nog gewoon voer, en deed ik er snoepjes is.
Later ben ik gaan minderen met snoepjes, en meerderen met de brokjes.
Gaandeweg kan je het wat moeilijker maken.
Die doos met wc-rollen bijvoorbeeld heb ik eerst op z'n kant gezet, dat is makkelijk hengelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, hij is gewoon dom. Altijd al geweest. Snapte als halfwas-kitten van aan maand of 7 à 8 al niet dat als je te groot wordt om zo op je buik achter je speelmuis aan onder de bank te kunnen schuiven, dat óók niet gaat werken als je een flinke aanloop neemt.. :-P Is ook bijna niet bij te stellen qua gedrag. De andere had binnen een week door dat hij niet aan de stoelen en bank mocht krabben maar wel aan de krabpalen, mat en extra stukjes vloerbedekking bij de radiatoren of ergens buiten, maar dikke snapt na zeven jaar nog steeds niet dat stoelen en banken kapot maken niet aardig is. Ik laat het maar gewoon doen: duw hem voorzichtig weg van de bank als ik het zie, en ga er vanuit dat ik het voetenstuk van m'n sta-op stoel over een paar jaar opnieuw moet laten bekleden. Hij snapt ook niet dat deuren niet vanzelf open gaan omdat hij er voor staat, bijvoorbeeld. Zo heeft het zeker vijf jaar geduurd voordat hij af en toe eens een keer mauwde als hij bij de buitendeur stond en naar binnen wilde. Daarvoor zat hij er alleen maar te zitten in de hoop dat die deur open zou gaan. Mijn andere kat is aanmerkelijk intelligenter, weet ook veel duidelijker te communiceren wat hij wil. Zo sleept hij z'n drinkautomaat naar het middenpad als hij leeg is, zodat ik meteen zie dat hij bijgevuld moet worden. De sukkels heeft het alleen wel voor elkaar gekregen vorig jaar om aangereden te worden en heeft het ternauwernood overleefd, maar sindsdien kijkt hij wel daadwerkelijk of er auto's aankomen voor hij de weg oversteekt. Zo'n tissuedoos is wel de moeite waard om uit te proberen ja. Alleen gaan daar meteen brokjes in, want snoepjes blieft ie om de één of andere reden niet.
Rieneke1
10 jaar geleden
Toch zijn die dombo's ook wel aandoenlijk he? :) Wellicht valt hij te animeren als je er wat RC exigent doorheen mengt?
Dat is voer speciaal voor kieskeurige katten, de meeste katten zijn er wild van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, klopt Rien: het is echt een schatje en hij kan er ook niks aan doen dat hij zo dom is. Het is vaak enorm grappig maar het is ook echt een lieve kat. Enorm aanhankelijk, echt een knuffelbeer. Iedereen die hem kent, houdt ook van hem. Waarschijnlijk juist omdat hij zoveel aandacht vraagt. Ik ga het eerst maar gewoon met z'n eigen brokjes proberen. Die eet hij prima, dus dat komt vast goed. En als ik nog ergens kaasrolli's kan vinden kan ik die ook gebruiken, maar de laatste keer dat ik ernaar zocht zag ik ze niet. Dat zijn tot nu toe de enige snoepjes die hij lust, namelijk.
Rieneke1
10 jaar geleden
Die zijn hier ook veruit favoriet: ik haal ze bij Ranzijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks. Die hebben we hier niet, maar als ik nog eens in de buurt ben bij ze kan ik langsgaan. Ik haalde ze eerst bij Discus en kom ook regelmatig bij Pet's Place, maar kan ze al een tijdje niet meer vinden. Ik heb vandaag een wc-rolletje gehalveerd en aan de onderkant dichtgeplakt en daar dat brokjes in gedaan. Vond ie heel interessant maar na een paar keer hengelen liep hij steeds weer weg. Uiteindelijk had hij hem omgegooid en liep een paar keer heen en weer, pas met wat hulp had hij door dat hij er zo wél één voor één brokjes uit kon halen met z'n pootje. Hij zal het morgen wel weer vergeten zijn, maar oefening baart kunst, toch? Als m'n tissuedoos leeg is, ga ik die ook inzetten. Volgens mij maakt het al heel veel uit dat hij de brokjes kan zien, in die bal gaat dat natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O grut, dit is gewoon te grappig om niet te vertellen: ik wilde nog een poging doen met het bewerkte wc-rolletje. Deed er een klein handje brokjes in en zette hem weer neer. Kat kijkt er naar, hengelt een paar keer zonder resultaat en loopt weer weg. Eerder is het hem dus wel een keer gelukt er iets uit te krijgen, toen duwde hij het hele rolletje door de keuken heen om er iets uit te krijgen en nadat hij dan één of twee brokjes had gegeten - soms pas nadat ik hem er op had gewezen dat die er nu naast lagen, of zelfs nadat ik het rolletje voor hem had omgegooid - liep hij weer weg om iets anders te doen of begon hij opnieuw te zeuren om eten. 'Makkelijk' eten dus. Deze keer was hij wel heel snel klaar. Het rolletje stond nog rechtop en hij zeurde alweer om eten omdat hij zogezegd niets had. Kwam m'n andere kat eraan lopen. Ik was benieuwd wat die zou doen en hoopte ook dat de dikke ervan zou kunnen leren, dus liet hem z'n gang gaan. Hij kijkt naar het rolletje en de brokjes er in, legt meteen het rolletje op z'n kant, haalt er achter elkaar alle brokjes uit zonder het rolletje verder te verschuiven, eet alles op en - geloof het of niet - zet het rolletje WEER RECHTOP en loopt weg. Kijk, ZO moet dat dus!!
Rieneke1
10 jaar geleden
Ohhhhh geweldig, ik heb beeld! :)
Maar of het kwartje bij Sullie is doorgerold???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee joh, die keek toe, keek naar z'n vriendje en keek nog een naar mij met een van z'n typische minder intelligente gezichtsuitdrukkingen. Is wel heel grappig: met veel speeltjes is het andersom, speel ik met Sul en zit de eigenwijze op een afstandje te kijken op een manier alsof hij denkt: "pfff, kinderachtig gedoe". Nu was het Dombo's beurt om toe te kijken, maar 't was echt overduidelijk dat het hem hoog boven z'n pet ging. Hij is wel hardnekkig hoor, heeft gewoon weinig zin om moeite te doen voor z'n eten. Probeert het dus wel even (er zit immers voer in, dus het heeft wel éven z'n aandacht) maar als het niet snel genoeg resultaat heeft gaat hij maar weer terug naar z'n lege bakje om die dan maar nog eens uit te likken. Of gaat hij een beetje water drinken, of kijken of er nog voer te jatten valt van de andere. Ik bedoel maar: hij is zelfs te dom OF te lui om eerst naar zijn bakje te lopen als hij honger heeft om te kijken of daar wat inzit VOOR hij bij mij zijn typische ik-heb-honger-gedrag laat zien. En dat is dus ook niet - zoals bij de ander - duidelijke communicatie dat hij iets van je nodig heeft en dat je dus even mee moet komen zodat hij kan laten zien wat hij wil, maar dat is gewoon zeuren met nét een wat ander gedragspatroon dan wanneer hij alleen maar zeurt om aandacht. Ik denk dat hij niet alleen vrij dom is, maar ook echt lui. Hij zou toch kunnen snappen dat hij uiteindelijk alle brokjes eruit kan krijgen als hij wat meer moeite doet, maar hij heeft gewoon geen zin om dievmoeite te doen. Ach, we zien het wel. Ik blijf gewoon proberen, misschien slijt het uiteindelijk een beetje in. Onze dierenarts heeft sinds kort een spelotheek voor honden- en kattenspeelgoed, misschien moet ik eens kijken wat ze daar zoal hebben. Kan ik zonder dat ik heel uitgebreid moet gaan knutselen óf grote uitgaven moet doen ook eens wat grotere dingen uitproberen zoals zo'n voerlabyrinth, misschien past dat beter bij hem dan die kleine speeltjes. Het is een grote kat en hij is ook een beetje lomp, dus het zou kunnen dat hij ook gewoon niet van dat gepriegel houdt.