Kat heeft veel honger. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Sinds de winter begonnen is (anderhalve, 2 weken geleden), heeft onze kat veel honger. Hij gaat nog wel naar buiten, maar minder (kan ook door de kou komen), hij ligt vaak gewoon maar te liggen (hij ging eerst veel meer naar buiten). Hij heeft de hoeveelheid eten (misschien zelfs iets meer), die hij een maand geleden ook kreeg, maar nu heeft hij heel veel honger. Bakje is vaak in 1x leeg. Het is geen hele dikke of dunne kat (dierenarts zei dat hij dat hij 'wat zwaar' is, maar niet ernstig O.I.D.)

Ik wil niet dat mijn kat te dik wordt, maar ook niet dat hij continu honger heeft. Is het normaal voor een kat, om 's winters meer te gaan eten (een wintervacht o.i.d.) en moet hij ook meer eten krijgen?

Zijn veel kattenliefhebbers hier dus er zal vast wel iemand zijn die het weet!

Alvast bedankt ;)

Toegevoegd na 8 minuten:
Verder vertoont onze kat geen abnormaal gedrag, behalve het niet zo veel meer naar buiten gaan (wat dus al verklaart KAN worden met de kou).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.3K

Het beste antwoord

Mijn ervaring met katten is dat zij altijd meer eten als het kouder wordt. Wellicht een restje instinct dat aangeeft dat zij een beschermlaag nodig hebben tegen de kou. Mijn katten eten ook meer tijdens het winterse weer en ik maak mij er niet druk om. Ik loop pas na de dierenarts als zij stoppen met eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ontworm je 'm regelmatig? Gezien de link die zelf al legt met de kou, vermoed ik niet dat dat het probleem is, maar toch voor de zekerheid maar gevraagd.
Het kan best dat ie iets meer eet omdat het koud is, ik merk het aan mijn katten ook - maar die hebben nog steeds een rem, ik kan gewoon de bak vol brokjes doen en ze eten wat ze nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, 2 weken geleden nog ontwormt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, dan kun je dat uitsluiten.
Dan zou ik het vooral even in de gaten houden, en bij twijfel inderdaad zoals rieneke zegt de dierenarts raadplegen.
bij verandering van gedrag is het altijd verstandig een medische oorzaak uit te sluiten.
meer eten en hongerig zijn kan onder andere een teken zijn van een overactieve schildklier, of diabetes.
het is overigens niet normaal dat een kat in de winter meer gaat eten, tenzij hij hele dagen buiten doorbrengt en de extra energie nodig heeft om zich warm te houden.
even met je kat naar de dierenarts dus!
Rieneke1
13 jaar geleden
Net wat hier boven is genoemd toch een reden om medisch te laten onderzoeken misschien..suikerziekte of iets met schildklier overigens zou hij dan mager moeten worden

wat ik wel bij mijn katten merk nu ze niet naar buiten gaan uit verveling meer eten en veel liggen te slapen.
als je bang bent dat hij daardoor dikker wordt gewoon een paar keer de brokjes weghalen op een dan en dan neer zetten op een plek waar de kat moeite voor moet doen om te komen,bijvoorbeeld op een verdieping waar hij de trap opmoet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de kat van mijn zoon en schoondochter, die dezelfde verschijnselen had, bleek het suikerziekte te zijn.

Dus toch maar even naar de dierenarts voor een test.