Is een vis in een kom, een konijn in een hok of een vogel in een kooitje zielig?

Zelf hou ik het meest van mensen die de beesten lekker rond laten lopen, vliegen en zwemmen. (ik bedoel natuurlijk niet dat ze nu allemaal los gelaten moeten worden, maar; bezint eer ge begint)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Van nature heeft een b.v. een konijn een hol om zich in te verschulen, het is vrij om te gaan waar het wil.
Een beest hoort niet in een hok of kooi. Dieren die normaal in de vrije natuur bij soortgenoten leven horen in een hokje al helemaal niet alleen te zitten. Wanneer je dan toch besluit een dier te nemen, kies dan voor een dier dat bij je thuis of in de tuin ook lekker rond kan huppen of vliegen en zorg voor een soortgenoot zodat het beest niet alleen is. Zit een dier alleen in een hok, kooi of viskom, ja, dan vindt ik dat zielig.Dieren hebben veel aandacht nodig. Wanneer je ze dat niet of minimaal kunt geven dan is het misschien niet verstandig om voor een dier te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik vind: dieren horen niet hun hele leven in een hok. Een hok of kooi dient als slaapplaats of veilig plekje om uit te rusten.

Een vis heeft ook een grote bak nodig om zich plezierig te voelen, geen rond kommetje.

Ik vind het dus inderdaad zielig... mijn vogels vliegen altijd los als ik thuis ben.
Mijn idee: stop vogels in een grote voilere of geef ze voldoende ruimte om rond te vliegen in huis. Konijnen in een buitenren, kippen lekker scharrelen en vissen in een grote bak water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ mijn idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens vlinder +1
nee hoor deze dieren weten niet beters en nu krijgen ze op tijd eten en water en in de natuur zullen er niet veel overleven omdat ze niet geleerd hebben om zelf voedsel te zoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al zouden ze niet beter weten... ze zullen het zeker waarderen als ze groter mogen wonen en meer vrijheid krijgen denk ik.
Natuurlijk overleven ze het niet in de natuur, maar als iemand goed voor een dier wil zorgen hoort daar zeker veel ruimte en voldoende bewegingsvrijheid bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uh dieren leven in de natuur vaak met meerdere. Geen min van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals in mijn toevoeging staat, bedoel ik ook;
niet los laten. Dat zie ik ook niet als optie. Gewoon niet kopen, zo'n beestje, dat is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja als je hem niet koopt zit hij in de winkel of bij de fokker in een kooitje dus dat maakt voor het beestje niets uit
en vlinderr ik heb toch ook niet gezegd in een klein kooitje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook niet :)
maar de meningen verschillen nogal over wat acceptabele ruimte is of niet voor een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, dat is ook zo. maar wanneer er minder beestjes verkocht worden, komt daaraan van zelf een eind. De fokker kan z'n beestjes niet meer kwijt en gaat er dus niet mee door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is het hem juist voor de fokker is het een hobby en die voert hij gewoon uit desnoods geeft hij de beestjes weg voor niks
er zijn fokkers die fokken voor showdieren en het "overschot" dat niet geschikt is voor de shows moet weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de meeste fokkers doen het echt voor het geld.
Natuurlijk zijn er hobbyfokkers, maar als de voilere vol is stoppen ze uiteindelijk echt wel met doorfokken. Als beroepsfokkers geen afname meer hebben van hun dieren, hebben ze geen inkomsten meer. Dus einde oefening denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat ook niet helemaal op. Wel eens gehoord hoe de goudhamsters in nederland komen?
http://sites.rvu.nl/search?q_mm=hamster
Ja inderdaad bezint...
Maar ik zie weleens konijnen in een erg klein hokje zitten en ik vind dat niet kunnen. Schaf dan geen dier aan of als je de ruimte hebt, maak een konijnenren.
Zelfde verhaal met een kanarie, ik zou absoluut geen vogel in een klein kooitje houden.
Dieren horen de ruimte te hebben en een goede verzorging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan hoe groot de kom, het hok of de kooi is. Veel dieren weten niet eens beter en vinden het geen probleem. Veel dieren zitten juist graag in hun verblijf omdat het ze een veilig gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je wel ,ik houd persoonlijk niet van dieren in hokjes.Ik krijg er altijd hartzeer van.Dus ja ik vind het zielig.Ik vind het toch een bewegings beperking voor sommige dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hartzeer is het juiste woord+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelfde
Wij hebben 2 valkparkieten in een papegaaienkooi zitten, en al zetten we het deurtje open, jut en jul blijven in het kooitje zitten. Heel af en toe in een vlaag van verstandsverbijstering komt jul bij me om even te kroelen en verdwijnt dan weer in het kooitje.
Onze hond heeft een bench, why? omdat als we niet in de buurt zijn niets heel blijft en alles gesloopt wordt, en aangezien ons hondje (bordeauxdog van 60 kilo) zo enorm klein is en rond loopt als een olifant in een porcelein kast slaapt ze in de bench en laten we haar over het algemeen lekker los in de woonkamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vis in een kom draait alleen maar rondjes, en een grote bak met meerdere vissen zou dan wel net zo fijn zijn omdat ze vaak in scholen zwemmen.

Een konijn in een hok die buiten staat heeft aandacht nodig en een maatje. Om niet alleen te zijn.

Een vogel in een kooitje is ook zielig en heeft ook een maatje nodig en moet ook af en toe de ruimte hebben.

Je ziet het op mijn avatar, lekker met zijn tweetjes buiten op een bankje aan de IJssel.

Zelf ben ik altijd een voorstander om er 2 te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens,toen wij 4 jaar geleden onze shitzu kochten hebben wij er ook gelijk 2 genomen,omdat ze dan nooit alleen thuis zijn en altijd met zijn tweeen.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn trouwens prachtig, heerlijk zo aan de IJssel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen ze dan niet weg Lora? +1 voor de vrijheid :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+wij hebben ook twee hondjes lora onze lieve Nicky(jack-russel)zou vandaag 15 zijn geworden .Wij moesten hem helaas vorig jaar laten inslapen.Ik heb er nog verdriet van.Hij is altijd samen geweest met zijn vrouwtje (Kelly)die nu 13 is.We hebben voor haar nu weer een maatje gekocht,een schat van een Jack-Russel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens Lora +1
Ik heb nu drie katten, maar altijd minimaal twee. De oudjes waren al zes en zeven toen ik ze kreeg als binnen-katten, nu gaan ze alleen bij heel mooi weer 's avonds laat naar buiten. De derde kreeg ik vorig jaar met vier maanden en is nu een echte buiten wildebras, poepen doet ze wel thuis overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eef inderdaad met zijn twee is het veel gezellig voor ze.
@deidre dank je, komen uit 2 verschillende gezinnen baasjes overleden. Ze zijn tussen 30 en 45 jaar oud altijd alleen geweest en bij ons lekker knuffelen,douchen, aandacht en mee naar buiten.
@loes, de eerste 5 veren zijn iets gekortwiekt, zodat ze niet wegvliegen en alle vrijheid hebben. (is het zelfde als bij ons haren of nagels knippen).
@taurus, getver altijd verdrietig afscheid te moeten nemen van een huisdier, zijn echte maatjes van je. Maar top dat je weer een nieuw maatje hebt en hier toch ook weer plezier van mag beleven. Ik heb zelf ook 2 honden uit het asiel gehaald en zijn echt gek met elkaar, iedere ochtend als ze opstaan is het een verliefd stel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks, katten zijn ook ontzettend leuk. Ik had er vroeger drie en 1 liep altijd met me naar de winkel, en bleef wachten. En liep altijd mee de hond uit laten behalve als het regende. heerlijk dat je katten ook de vrijheid hebben. Goed dat ze thuis poepen had je moeten vermelden op die vraag van toen straks over katten,. lol. Dat je ze dus wel wat kan leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi vind ik dat ook die katten die mee de hond uit laten.
Nee, ik heb het haar niet geleerd, ze vindt gewoon dat dat zo hoort. Ze is dus eerst ergens anders opgegroeid en bij mij heeft ze stapsgewijs met buiten kennis gemaakt.
Sommige dingen kun je een kat wel leren. W.F. Hermans had zijn kat zelfs geleerd om de deur van zijn werkkamer achter zich te sluiten; dat ging goed tot zijn vrouw het zag en het beest uitlachte, daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Ik weet niet zeker of het waar is, maar ik ben geneigd het te geloven.
Ik denk dat hier geen éénduidig antwoord op te geven valt. We kunnen het de dieren immers niet vragen. Maar persoonlijk vind ik het wel zielig. Een dier hoort het leven te kunnen leiden dat voor het dier het meest natuurlijk is.
Dus een vogel hoort vrij te kunnen vliegen, een vis vrij te kunnen zwemmen en een konijn vrij rond te kunnen hupsen. Alleen hoorde ik laatst wel dat een vis maar een geheugen heeft van 3 seconden. Ik weet niet of dit waar is, maar als dit zo is dan zou de grote van de kom of aquarium niet zoveel uit hoeven te maken. Gezien het korte geheugen dan. Maar eigenlijk is het houden van dieren in kooitjes eigenlijk ook egoïstisch, want wij maken het belang van het dier ondergeschikt aan ons belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vis in een kom, een konijn in een hok of een vogel in een kooitje.

Is niet zielig..!
Want dat zijn namelijk het huisje van die dieren...

Maar ze MOETEN wel eens losgelaten worden.!

maar een vis kan je sowieso niet los laten, dat is weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het huis van het dier? Mag je mensen dan ook 23 uur per dag in een huisje van 2 bij 2 meter opsluiten tegen hun zin? Het is dan toch hun huis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze in de regel toch vrijwillig, Fynnya ? En we hebben het niet per definitie over te krappe huisjes he ? 2x2m, dat is geen huis, dat is een jás.
op zich heb ik geen problemen met dieren in een kooi, mits niet te klein.
maar verdiep je in het natuurlijk gedrag van het dier in kwestie, en schep de voorwaarden zodat het dier daar aan kan voldoen.
zorg voor uitdagingen om verveling tegen te gaan.
ook belangrijk: hou groepsdieren niet alleen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Een kooi of kom staat zo gigantisch ver af van de natuurlijke leefomgeving van een dier, dat de meeste pure dierenmishandeling zijn.
En 'ze weten niet beter' is natuurlijk een non-argument. Een kind dat vanaf zn geboorte mishandeld wordt, mag dan ook gewoon bij zn ouders blijven, omdat ie toch niet weet hoe het anders kan, zolang ie maar niet ziet hoe het in andere gezinnen gaat? Deze dieren hebben er misschien geen bewustzijn van, maar kunnen totaal niet hun natuurlijke gedrag vertonen, waardoor ze nooit lekker in hun vel zitten. Veel dieren hebben bijvoorbeeld beweging nodig, zelfs goudvissen in de natuur zwemmen kilometers per dag, dat is echt heel wat anders dan wat rondjes zwemmen in een kommetje. (En dan heb ik het nog niet eens erover dat velen heel vroeg dood gaan aan zuurstofgebrek, ze kunnen wel 20 tot 40 jaar worden als ze goed verzorgd worden).
Vogels hebben behoefte om te vliegen..... niet om de hele tijd/het grootste deel van hun tijd opgesloten te zitten in een kooi.
Ik vind zielig niet het goeie woord, ik zou zeggen respectloos. Een dier beroven van een fatsoenlijk leven, met veel te weinig aandacht voor de natuurlijke behoefte van het dier, omdat je zo graag een leuk speeltje voor jezelf wilt....

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.vissenbescherming.nl/pg-17392-7-21233/pagina/goudvissen_-_goudviskom.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mensen geneigd zijn om alles in hokjes te stoppen om maar niet teveel na te hoeven denken vind ik al zozo.
Maar levende wezens in kleine ruimtes stoppen voor de rest van hun leven vind ik schandalig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het altijd een beetje moeilijk om menselijke gevoelens 1 op 1 op dieren te projecteren, maar de menselijke factor helemaal weglaten uit de vergelijking, is misschien nog wel moeilijker.

Want wat is natuurlijk, en is dat altijd 'beter' ?
Mensen horen van nature ook vrij te zijn, en toch zou niemand zijn comfortabele ' hokje' willen missen, met alle gemakken onder handbereik.

Maar een konijn in een hokje (instant hol zonder graafwerk, met eten, drinken, vers stro en eventueel speeltjes onder handbereik, het enige dat ontbreekt is een leuk vosje om voor weg te rennen) vinden we dan weer het toppunt van zielig.

Is een koe in de stal zieliger dan een koe in de stromende regen in een weiland ? Is een vogel in een kooitje zieliger dan een vogel die voortdurend zijn eten bij elkaar moet scharrelen en op zijn hoede moet zijn voor roofdieren ? Vliegt een vogel, rent een konijn, voor zijn lol ?

Dat weten we eigenlijk helemaal niet. We kunnen wel probéren ons er een voorstelling van te maken, maar kunnen er niet 100 % zeker van zijn.

Een hond in een kooi lijkt me zonder twijfel zielig (ook omdat het een heel sociaal dier is), maar een hamster, die sowieso al 3/4 van de tijd ligt te slapen en in de natuur de rest van de tijd besteed aan eten en vluchten ? Ik zou er eerlijk gezegd geen uitspraak over durven doen.....