Schildpad vangen?

In een sloot waar ik elke dag langsfiets zie ik steeds een klein schildpadje op een oud meerkoetennest zitten. Volgens mij heeft niemand anders hem nog gezien. Hij leeft nog wel, want hij zit ook wel eens een nest verderop. Volgens mij is hij/zij losgelaten door mensen die hem/haar als huisdier hadden en er geen zin meer in hadden. Volgens mij heeft ie nu de tijd van zijn leven, maar hoe is dat in de winter? Zal ik hem vangen en als huisdier gaan houden (misschien wordt ie wel vriendje smet mijn konijntjes) of lekker laten zitten?

Toegevoegd na 9 minuten:
smet is natuurlijk met

13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Snuffel...ik melde het aan de Dierenambulance...heel lief van je dat je hem eventueel wilt houden,maar je moet een terrarium hebben,een warmtelamp,een waterbadje waar hij in kan...het wijste is om het aan de dierenambu te melden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ik zou hem wel vangen
als het je lukt
want als de winter komt en het gaat vriezen overleeft hij het niet
dan kan hij ook geen voedsel meer vinden
of hij word opgegeten door een passerende reiger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een reiger zal echt geen schildpad vangen hoor. Die trekt zijn kop en poten in als er gevaar dreigt, en is dan net een onhandelbare zware steen voor een reiger, waar niets interessants of eetbaars aan te zien is ;-)
Een schildpad overleeft geen winter. Als je hem kan vangen en wilt houden dan doe je hem vast plezier. Pas op voor zijn beet, die kan heftig zijn. Vriendjes met Zoef zal Stoffel niet worden, maar ruzie maken zit er evenmin in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een beestje zoals op de foto? Die komen vrij algemeen voor, inderdaad als gedumpte huisdieren. Er zijn geen inheemse schildpadden meer in Nederland.

Je kunt hem naturlijk vangen als huisdier, maar weet waar je aan begint. De reden dat deze beestjes zo vaak zijn gedumpt, is dat ze toch wel heel veel ruimte (minstens twee vierkante meter aquarium!) en goede verzorging nodig hebben.

Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over het beestje, ze blijken in de natuur goed te overleven, het is alleen te koud om zich voort te planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
prima antwoord weer, + :)
Snuffel
13 jaar geleden
Hij heeft meer een egale kleur. Geen tekeningen. Is echt best wel heel klein, even groot als een gemiddelde eend ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Ik moest meteen aan roodwangschildpadjes denken, ik maakte me daar als kind altijd erg druk om dat die met die achterlijke gele miniwaterbakjes (weet je nog, met zo'n palmboompje op het landstukje?) werden verkocht. Als het er zo één is, heeft hij waarschijnlijk zelfs de afgelopen winter overleefd; deze schildpadjes komen algemeen voor, maar worden al een tijdje amper meer verkocht. En dan redt hij de komende winter ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben jarenlang twee moerasschildpadden in de vijver gehad . Maar na de strenge winter van vorig jaar kwamen ze niet meer "boven water".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan we er vanuit dat de schildpad behoort tot één van de Europese landschildpadsoorten dan mogen we er vanuit gaan dat de schildpad een winterslaap houdt.
Alle andere landschildpadsoorten overwinteren warm.
Bij een winterslaap zijn door de omgevingstemperatuur de lichaamsfuncties tot het minimale teruggebracht. Een dergelijke situatie ontstaat bij een temperatuur van 2-5°C. Vorst heeft absoluut de dood tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan we daar dan van uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien we daar niet van uitgaan, dan houden we schildpadden over die helemaal niet aan winterslaap doen. Die houden een zg. winterrust. En dat is bij nog veel warme temperaturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roodwangen mogen al jaren (stuk of 10) niet meer worden verkocht in Nederland. Er is zelfs een europees importverbod voor. Geelwangen mogen nog wel dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net een beetje anders: roodwangen mogen niet geïmporteerd worden, maar wel (van eigen kweek) verkocht worden.
moerasschildpadden komen eigenlijk uit florida, waar ze veel korter in winterrust gaan.
het is hier te lang te koud voor ze, al overleven ze zachte winters wel.

realiseer je dat een schildpad een duur (energiekosten!) en arbeidsintensief dier is, wat je konijn eerder flink zal bijten dan er vriendjes mee worden.
bedenk ook dat kleine schildpadjes best groot kunnen worden.
een groot model metselspeciekuip is echt niet overdreven.
al met al zou ik me eerst eens goed inlezen voor je besluit tot het een of het ander.
Rieneke1
13 jaar geleden
Je kunt het schildpadje vangen en meenemen naar het schildpadcentrum in Alphen aan den Rijn. Wel wat geld meenemen want ze willen graag dat je donateur wordt , wat meestal ook gebeurt , omdat je vertederd wordt door al die leuke mooie schildpadden die het paradijs hebben gevonden in prachtige enorme bakken en een warm "klimaat". ( en heel veel leuke soortgenootjes).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord + ze halen een schilpad ook op eventueel...
Als je niet zeker weet of je hem de juiste huisvesting kunt geven, kun je wellicht de dierenambulance bellen. Zij kunnen dan zorgen dat hij een goed thuis krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rood en geelwangschildpadden kunnen zich uitstekend aanpassen aan ons klimaat, in het najaar verdwijnen ze onder water en gaan daar in de winterslaap, ze halen dan zuurstof door speciale klieren en kunnen dat volhouden tot het vroege voorjaar, in ons park leven ze zo al jaren, ook bij langdurige winterkoude en dik ijs , ze blijven in leven en zeer gezond, in gevangenschap is het meestal maar tobben, omdat ze meestal geen direct zonlicht krijgen en bijna altijd uit vijvers weglopen en vaak verdrogen.
In het wild, zijn in ons land al naar schatting duizenden van deze schildpadden en vormen een bedreiging voor inheemse soorten, zoals kikkers en salamanders.
Er zijn al waters waar alles is verdwenen, er zijn alleen nog maar van deze schildpadden.
Ze eten vooral waterslakken, zo krijgen ze eiwitten en kalk naar binnen, maar ook zieke en dode visjes, soms planten, dus voedsel in overvloed.
Begin deze week had een van de volwassen roodwangschildpadden, eieren gelegd in een gat in de zeeuwse kleigrond, maar onze zomers zijn tot nog toe te kort om ze uit te laten komen en gelukkig maar, anders zouden ze een plaag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij! Ik heb vele jaren lang 2 roodwangen in m'n vijver gehad, en die hadden het daar prima naar hun zin. Toen mijn vijver lek raakte zijn ze verhuisd naar een vriendin met meer schildpadden en een veel grotere vijver. Eentje is daar helaas na een paar dagen al weggelopen, en zal nu vast ook ergens in een sloot wonen ;-)
Vang hem maar hoor, maar hij heeft wel veel verzorging nodig, is echt veel werk hoor.
ALs je daar de tijd niet voor heb, dan weet vaak de dierenzaak wel waar je hem naar toe kan brengen zodat ook dit beestje een goed leventje krijgt waar ie recht op heeft, net zoals alle andere dieren.
Succes hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger zag ik ook twee schildpaden bij mij in de vijver.
Ze zijn er nog steeds en ik denk dat ze zich helemaal thuis voelen!