Oude buitenkat verhuizen naar flat?

Mijn buurvrouw gaat verhuizen naar een flat maar maakt zich erg veel zorgen of haar kat dat wel gaat redden. Ze is namelijk al 17 jaar en haar hele leven is ze al een buitenkat. Heeft iemand tips om het voor de kat makkelijker te maken en evt dingen wat mijn buurvrouw in haar nieuw huis kan doen om ervoor te zorgen dat de poes zich daar thuis gaat voelen ondanks dat ze niet meer naar buiten kan? We vinden 't zo zielig voor dat oude lieve beestje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Zoals gezegd, is het niet te voorspellen of het goed gaat. Heb zelf een oudje gehad die het prima vond om van boerderij naar flat te gaan. Kwestie van afwachten dus.
Geef de kat in de nieuwe flat mogelijkheden om naar buiten te kijken, laat vensterbanken (gedeeltelijk) vrij. Zet het balkon af, zodat de kat veilig naar buiten kan en toch van zon en wind kan genieten. Hoge plaatsen/ kattenpalen kunnen prettig zijn voor de kat om voor het raam te hebben en lekker van het uitzicht te genieten. Is de kat nog erg actief, ondanks de hoge leeftijd, dan is extra speeltijd elke dag wel aan te raden.
Verder is erg handig voor een soepele overgang/verhuizing de Feliway verdamper en/of Feliway spray. Dit bevat kateigen feromonen, waardoor de kat zich rustiger zal voelen en de omgeving minder bedreigend vind. Ook erg handig om nieuwe meubels/ vloerbedekking e.d. een 'kattengeurtje' te geven (geurloos voor mensen overigens). Is de kat erg stressgevoelig, dan kan het ook erg raadzaam zijn om minimaal zes weken van tevoren te beginnen met het Calm Diet van Royal Canin, verkrijgbaar bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sommige katten zijn meer aan mensen gehecht dan aan het huis, zoals mijn kat. Andere katten hechten zich meer aan een huis en omgeving. Mijn eerdere buitenkat werd gek toen hij eerst binnen moest blijven in een nieuw huis, die zat letterlijk in de gordijnen. Ik wil er mee zeggen dat het een kwestie van uitproberen is. Een kat van 17 die weinig aktief kan prima gaan, maar voor hetzelfde wordt ie gek.
Als je dat zelf zou willen, kan je je buurvrouw aanbieden dat als het neit mocht gaan, jij haar kat overneemt en gaat verzorgen in jouw huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad een kwestie van uitproberen. Ze kan zorgen dat het balkon dicht is met een net. Ik had altijd gaas voor de rand maar eigenlijk is het niet genoeg. Veel binnenkatten zitten graag op de vensterbank en in de zon. Als de buurvrouw nog niet verhuisd is kan ze proberen om hem (wat vaker) binnen te houden. 17 jaar is al erg oud, mijn kat werd 15. Dus is het wel oppassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger zat hier steeds een zwerfkat .
ik gaf hem eten en drinken enzo ...........
toen begon hij mij te vertrouwen en mocht ik hem aaien .
en op een dag kwam hij binnen .
en zo is hij een huiskat geworden .
hij sliep altijd binnen en toen ik hem wou buiten laten werd hij bang ............ sinds toen is hij nooit meer buiten gegaan en is hij gelukkig binnen .
van zwerfkat die bang is van mensen en huizen tot huiskat die niet meer naar buiten wilt .
sommige katten passen zich niet aan .
sommige katten willen zelfs hun oude leven voor geen goud meer zien !