Mijn kat eet de laatste tijd heel slecht. Hoe kan ik zijn eetlust weer normaal krijgen?

Hij is 14 jaar nu en heeft een hectische tijd (maand) achter de rug.

Hij heeft 14 jaar in mijn ouderlijk huis gewoond bij mijn moeder en 2 andere jongere katten (beide 10).

Nu is mijn moeder overleden en woont hij bij mij. Hiervoor heeft hij eerst een verhuizing ondergaan met een autorit van bijna 2 uur.

En een paar weken later weer een verhuizing met de auto, maar die rit was 15 minuten.

Nu wonen ik en hij (sinds een week) in een nieuwe huisje maar hij eet onwijs slecht. Brokjes eet hij nog wel een beetje, niet echt veel maar blikvoer eet hij totaal niet. Hij likt alleen het sap dat er bij zit op maar het vlees niet.

Wat te doen? Is een extra kat kopen een optie, zodat hij weer afleiding heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

allereerste gecondoleerd met je moeder....

je kat zal zich achteraf niet druk meer maken over de impact en duur van een autoritten. de kat zal beseffen dat hij in een andere omgeving is met een andere gezinssamenstelling dus zal moeten wennen.

een nieuwe omgeving kan stress veroorzaken, dus herkenbare dingen zullen een vertrouwd gevoel kunnen geven (speeltjes, mandje/kleedje)

als de kat hetzelfde voer dan dat ie bij je moeder kreeg weet je in ieder geval dat het niet aan het voer zelf ligt (ze kunnen zo kieskeuring zijn :)

om lichamelijke oorzaken uit te sluiten is een algeheel onderzoek waarbij zeker naar het gebit gekeken moet worden gewenst.
tandsteen is vooral bij oudere katten een veelvoorkomend probleem. de kat kan tand/kiespijn hebben waardoor het eten pijnlijk kan zijn, maar een verminderde eetlust kan ook andere oorzaken hebben

is er lichamelijk niets aan de hand, dan is het een kwestie van wennen en zijn draai vinden. dit heeft tijd nodig.
het kan ook zijn dat de kat helemaal zijn draai niet kan vinden. (sommige katten worden gestrest van drukke kleine kinderen)

geef de kat de kans om op zijn eigen houtje alles uit te zoeken, en zorg ervoor een eigen plekje heeft. (dit plekje is dan ook 'buut-vrij' en geeft de zekerheid dat de kat hier niet gestoord word als ie zich hier terug trekt.

aandacht besteden kan de kat afleiden en hen laten inzien dat de nieuwe situatie zeker ook positief kan zijn. probeer wat speeltjes uit en bespuit deze eventueel met een lokstof (bv Beaphar Play Spray)

feliway kan je kat helpen om zich prettiger te voelen in de nieuwe omgeving/situatie.
meer info hierover bij de link

omdat de kat zijn draai nog niet heeft gevonden is het aanschaffen van een andere kat op dit moment geen goed idee. hierdoor zal je weer een vreemde onwennige factor toevoegen aan te toch al nieuwe situatie.

veel succes en sterkte beiden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
en nog een plus ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan nog een keer een bedankje :)
Ivana
13 jaar geleden
Met al deze goede raad van ons drieën krijgt die kat een super oude-dag. +1 ook voor jou
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is inmiddels helemaal gewend. Hij eet nog niet super maar dat komt meer door zijn kieskeurigheid.

Andere antwoorden (2)

Je zou de kat eerst eens mee moeten nemen naar de dierenarts, zodat een gebitscontrole kan plaatsvinden. Februari is de maand van de gebitscontrole en er zijn nu kortingen voorhanden bij de DA. Extra goede gelegenheid om te gaan.

Een kat is erg kieskeurig. Kan het zijn dat je totaal ander voer gebruikt dan je moeder deed? Moet de kat zijn "plaatsje" nog vinden? Katten van die leeftijd passen zich niet meer zo snel aan. Dwing het dier niet.

Vraag bij bezoek aan de dierenarts om een paar blikjes versterkend voer. Speciaal voor zieke en zwakke dieren. Dat ruikt zo lekker, daar kunnen katten niet omheen. Bovendien zal de dierenarts nog wel een paar tips voor je hebben en kan hij hem/haar ook lichamelijk onderzoeken of een tijdje minder eten gevaarlijk is in zijn/haar conditie.

Ik wil je ook graag condoleren met het verlies van je moeder. Ik wens je sterkte. Het is voor de kat niet leuk, maar voor jou echt een verdrietige tijd.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit mij volledig bij bovenstaande verhalen. Dierenarts en o.a. gebitscontrole. Dan kun je oorzaken uitsluiten / behandelen.
een kat erbij is in dit stadium een erg slecht idee.
eerst moet hij zijn draai bij jou zien te vinden, voordat je z'n leventje nog verder ontregeld.
allereerst zou ik een bezoekje aan de dierenarts brengen.
de kat kan problemen aan het gebit hebben, maar op deze leeftijd kan de nierwerking ook verminderen, waardoor de kat misselijk wordt.
katten die niet eten komen al snel in een neerwaardse spiraal terecht, mogelijk moet je gaan spuitvoeren zodat hij het nodige binnenkrijgt.
reactiv tonicum vergroot de eetlust, en bij de dierenarts kan je hill's a/d halen.
dit is hoogwaardig blikvoer, wat goed geaccepteerd wordt door katten, en wat tevens goed te gebruiken is als spuitvoer, zo nodig.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1 Ik was er niet zeker van of die voeding voor katten ook van Hill's was. Ik vergeet die nieren bij katten wel eens. Gelukkig ben jij er dan weer. ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, of reconvalescence support van rc.
heb jou ook geplust voor je goede antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hierbij nog een plus :)