Mijn schildpadden kunnen niet zwemmen, wat moet ik doen om het ze weer aan te leren?

Ze hebbeb bij de vorige eigenaar en bij mij in ondiep water geleefd, bij elkaar dus een aantal jaren.Maar een paar dagen geleden had ik de aquarium gevuld op een hoogte waarbij ze lekker konden duiken en rondzwemmen maar achteraf bleek dat ze dat niet kondwen ze rekten hun achterpoten uit om te staan en om af en toe wat lucht te happen. Wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Schildpadden zijn actief naar gelang de warmte; als het kouder is, zullen ze ook niet actief gaan zwemmen, dus is je bak verwarmd? Daarnaast zijn het zonaanbidders, dus zoals Rineke1 aangeeft hebben ze inderdaad een verwarmd platform nodig; ze kunnen ziek worden (longontsteking) als er veel verschil zit tussen de water- en de luchttemperatuur, dus ik zou snel voor een zonnelamp zorgen, daarnaast hebben ze ook uv nodig van de lamp. Als ze een platform hebben waar ze gemakkelijk op kunnen, kun je gerust veel water in de bak laten staan. Sterker nog: een schildpad moet minimaal de hoogte van zijn schild aan water hebben, zodat wanneer hij op zijn rug valt, hij kan draaien (en niet dood gaat). Uitgebreide informatie over waterschildpadden kun je ook vinden via bijgevoegde link. Succes! Toegevoegd na 2 minuten: Ervan uitgaande dat het inderdaad waterschildpadden zijn :)

Hey, fijn dat je voor de diertjes wil zorgen. Heb zelf 2 geelwangen en deze zwemmen lustig rond. Maar zoals je aangeeft zijn die van jou het dus nog niet gewend om dit te kunnen. Ik zou proberen om het water stilletjes aan te verhogen zodat ze 'leren' zwemmen. Niet van weinig naar plots veel water maar geleidelijk aan dus. En inderdaad de temperatuur doet ook veel. Deze diertjes hebben warm water nodig en een eiland waar ze lekker (onder een warmtelamp, spot) kunnen zonnen. Weet niet of je dit hebt maar wou het maar even mee geven. Succes ermee! Toegevoegd na 41 seconden: Dat ze lucht komen happen lijkt me trouwens wel normaal :-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100