Mijn schildpadden kunnen niet zwemmen, wat moet ik doen om het ze weer aan te leren?

Ze hebbeb bij de vorige eigenaar en bij mij in ondiep water geleefd, bij elkaar dus een aantal jaren.Maar een paar dagen geleden had ik de aquarium gevuld op een hoogte waarbij ze lekker konden duiken en rondzwemmen maar achteraf bleek dat ze dat niet kondwen ze rekten hun achterpoten uit om te staan en om af en toe wat lucht te happen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (4)

Het water terug brengen naar het oude niveau, daar zullen je schildpadden zich veel gelukkiger bij voelen. Ze zijn het zo gewend, laat het dan zo.

Toegevoegd na 4 minuten:
Weet je wel zeker dat je waterschildpadden hebt en dat het geen landschildpadden zijn?

Toegevoegd na 6 minuten:
Landschildpadden kunnen niet zwemmen en zullen verdrinken in een te diep bad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch het water maar weer ondiep maken dan. Ga even met ze naar de dierenarts, om te laten checken of ze wel gezond zijn. Schildpadden zijn soms ziek, zonder dat je daar iets van merkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat kan de dierenarts zien aan een schildpad, als je er niets van merkt als hij ziek is? (geen kritiek, ik vraag het me af)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een dierenarts kan onder andere zien of de ogen goed staan en de juiste kleur hebben, of hij goed beweegt, of zijn bek gezond is, of hij goed op temperatuur is en of hij voldoende weerstand en energie heeft.
Schildpadden zijn actief naar gelang de warmte; als het kouder is, zullen ze ook niet actief gaan zwemmen, dus is je bak verwarmd?
Daarnaast zijn het zonaanbidders, dus zoals Rineke1 aangeeft hebben ze inderdaad een verwarmd platform nodig; ze kunnen ziek worden (longontsteking) als er veel verschil zit tussen de water- en de luchttemperatuur, dus ik zou snel voor een zonnelamp zorgen, daarnaast hebben ze ook uv nodig van de lamp.
Als ze een platform hebben waar ze gemakkelijk op kunnen, kun je gerust veel water in de bak laten staan. Sterker nog: een schildpad moet minimaal de hoogte van zijn schild aan water hebben, zodat wanneer hij op zijn rug valt, hij kan draaien (en niet dood gaat).
Uitgebreide informatie over waterschildpadden kun je ook vinden via bijgevoegde link.
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ervan uitgaande dat het inderdaad waterschildpadden zijn :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey, fijn dat je voor de diertjes wil zorgen. Heb zelf 2 geelwangen en deze zwemmen lustig rond. Maar zoals je aangeeft zijn die van jou het dus nog niet gewend om dit te kunnen. Ik zou proberen om het water stilletjes aan te verhogen zodat ze 'leren' zwemmen. Niet van weinig naar plots veel water maar geleidelijk aan dus. En inderdaad de temperatuur doet ook veel. Deze diertjes hebben warm water nodig en een eiland waar ze lekker (onder een warmtelamp, spot) kunnen zonnen. Weet niet of je dit hebt maar wou het maar even mee geven. Succes ermee!

Toegevoegd na 41 seconden:
Dat ze lucht komen happen lijkt me trouwens wel normaal :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waterschilpadden die (te) ondiep water gewend zijn leren na verloop van tijd weer te zwemmen.
Het gaat vooral om de techniek om de juiste hoeveelheid lucht aanwezig te houden, zodat hij als het ware net "zweeft " in het water.
Ik heb hier in het asiel nog nooit een schildpad meegemaakt die vroeger of later niet weer gewoon kan zwemmen.
Het enige gevaar bestaat er in dat als ze voor de eerste keer in diep water (vijver) terecht komen (gegooid) soms als een baksteen zinken en er te laat achter komen dat ze nog een flinke inspanning moeten leveren om aan het oppervlak te komen om te ademen. Deze kunnen verdrinken
Het gaat dan dus echt alleen om de eerste keer!
Schildpadden die constant hoog op het water blijven drijven of scheef hangen dienen vooral onderzocht te worden op longontsteking.