Is het schadelijk voor de baby als de hond aan haar ruikt?

Ik heb 2 goldenretrievers en sinds kort is mijn zoon vader geworden.
Als ze nu met de baby komen , het eerste wat de honden doen is aan de baby ruiken maar dat wil mijn schoondochter absoluut niet hebben , ze is niet opgegroeid met dieren en vind het erg smerig als de honden aan het kind ruiken of een likje op het beentje geven.
Ik heb haar uitgelegd dat dat het natuurlijke gedrag van honden is en dat je ze het beste kan laten ruiken want als je ze weg houd dan blijven de honden nieuwschierig , maar ze wil er niks van weten.
Het levert wel wat spanning op want hoe moet dat n u als het kindje groter is en rond gaat kruipen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mensen gaan altijd vóór honden en als je schoondochter bezwaar heeft tegen de aanwezigheid van honden bij haar baby, dan moet je dat respecteren. Je honden hebben in deze niet het laatste woord en zullen er niet aan lijden als ze geweerd worden. Je laat de honden gewoon in de kamer maar op hun plaats, zodat ze toch het idee hebben dat ze erbij horen. Breng eventueel een kledingstuk van de baby even naar hun ligplaats en laat hen daaraan ruiken, dan zijn ze tevreden en is de neus van de hond ook tevreden, want dat is waar het om draait, zeker bij jachthonden met zo'n sterk reukvermogen. Het is jouw kind niet en de keren dat het komt moet je koesteren. Schoondochters moet je ook koesteren. Bedenk toch eens dat jouw liefde voor dieren voor de ander een struikelblok kan zijn. Je honden worden echt niet kindschuw als ze niet mogen naderen. Ze hebben de hele week op straat kans genoeg om in contact te komen met kinderen. Het wordt wel een probleem als je schoondochter boos en angstig wordt, die sfeer heeft wel invloed op de honden en doet veel meer kwaad dan ze gewoon apart houden. Toegevoegd na 4 minuten: Nee het kan absoluut geen kwaad als honden aan kinderen ruiken. Een gezond kind wordt van een gezonde hond ook niet ziek. Ook van likken wordt een kind niet ziek. Op de Universiteits kliniek Utrecht is de stelling dan een hondentong zeer veel schoner is dan de meeste doekjes waarmee een baby het mondje wordt schoongeveegd en 1000x schoner dan de vaatdoek.

Laat je schoondochter zoveel mogelijk lezen hierover, ik heb een link gevonden die niet over likken gaat, maar over honden en een baby. http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_305-Hond-kennis-laten-maken-met-de-nieuwe-baby.php Likken van een hond kan weinig kwaad, zolang dat niet op het gezichtje of wondjes is, beter kun je het dus helemaal verbieden, om het duidelijk te houden voor de honden. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3354452/2012/11/27/Is-een-lik-van-de-hond-alleen-maar-smerig-of-ook-ongezond.dhtml Toegevoegd na 19 uur: Het ruiken hoort bij het wennen aan de baby en herkennen van de baby, dat kan ze rustig toestaan.

Dat een hond aan iemand ruikt kan op zich geen kwaad . Als hier iemand komt besnuffelen de honden die gene ook en daar is echt niets verkeerds aan Je moet een hond tenslotte de kans geven om iemand te leren kennen , zeker als het een familielid betreft Maar even wat dat kruipen betreft , Dat zou ik zeer zeker niet toelaten wanneer de honden in de buurt zijn Zeker als je geen roedelleider bent , moet je je niet kleiner maken dan de hond En leer je kleinkind ook dat het de hond met rust moet laten als die in zijn mand ligt / slaapt en van zijn eten afblijft ( en dat zijn nog maar een paar regeltjes )

Nee dat is absoluut niet schadelijk voor de baby. Dat je schoondochter niet wil dat de honden de baby likken daar zou ik me persoonlijk niet al te druk over maken. Snuffelen daarentegen is heel belangrijk,ook voor de toekomst. Jammer dat je zoon je hier niet in steunt en het zijn vrouw niet duidelijk kan maken. Misschien kun je over dit onderwerp een aflevering van Cesar Milan vinden en aan je schoondochter laten zien? Ik hoop dat ze er op den duur toch vrede mee heeft want dit soort spanningen binnen een familie kan hoog oplopen. Ik wens je succes met alles wat je gaat proberen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100