Is het schadelijk voor de baby als de hond aan haar ruikt?

Ik heb 2 goldenretrievers en sinds kort is mijn zoon vader geworden.
Als ze nu met de baby komen , het eerste wat de honden doen is aan de baby ruiken maar dat wil mijn schoondochter absoluut niet hebben , ze is niet opgegroeid met dieren en vind het erg smerig als de honden aan het kind ruiken of een likje op het beentje geven.
Ik heb haar uitgelegd dat dat het natuurlijke gedrag van honden is en dat je ze het beste kan laten ruiken want als je ze weg houd dan blijven de honden nieuwschierig , maar ze wil er niks van weten.
Het levert wel wat spanning op want hoe moet dat n u als het kindje groter is en rond gaat kruipen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe was je schoondochter voordat de baby geboren was tegen je honden?
bamibal
10 jaar geleden
Persoonlijk wil ik ook geen hond bij mijn kind. Nog afgezien van hygiëne zijn honden nu eenmaal nooit voor de volle 100% te vertrouwen. Hoe lief ze ook kunnen zijn, en ook al doen ze het anders nooit, toch lees je af en toe nare berichten over een kind dat gegrepen wordt door een hond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het kind zeker niet weghouden hierdoor kunnen de honden jaloers worden laat ze liever even snuffelen (likken is niet nodig) maar dan accepteren ze het kindje als lid van de familie
bamibal
10 jaar geleden
Overigens is een volwassen Golden Retriever al snel zes keer zo groot als een pasgeboren baby, dus ik kan me de terughoudendheid heel goed voorstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria 16 @ mijn schoondochter wilde in het begin nooit iets van ze weten maar zo langzamerhand heeft ze ze wel geaccepteerd en af en toe krijgen ze zelfs een aaitje van haar maar ze kan gewoon niet met ze omgaan al probeer ik haar dat wel te leren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vermoeden had ik al,ze moet gewoon niets van honden hebben en het is heel lastig om iemand die eigenlijk niets van honden moet hebben,ervan te laten houden of leuk te vinden. Ik vind het wel een hele vervelende situatie voor je want je houdt van je honden,maar wil je kleinkind natuurlijk ook graag zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal ze wil ze enkel en alleen weghouden van het kind omdat ze het vies vind als ze bij het kind in de buurt komen en eventueel snuffelen en een likje geven , wij laten haar nooit op de grond staan maar altijd op een stoel of tafel zodat de honden er niet bij kunnen maar heb ik het kindje op schoot ja dan komen ze toch weer even snuffelen en dan moet ik ze wegsturen
Ritsuka
10 jaar geleden
Kinderen die opgroeien met huisdieren hebben vaak een grotere weerstand, dus in dat opzicht is het niet slecht.
Vaak zijn het juist de mensen die als kind overal bij weggehouden werden, waarvan elk speentje ontsmet werd als het op de grond viel etc, die het snelste ziek worden,
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat vind je zoon er van? Want die komt in het hele verhaal nergens terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heer Voldemort@ mijn zoon denkt er anders over want die is met honden opgegroeid maar om geen ruzie te krijgen stuurt hij nu de honden ook weg, maar hij heeft wel tegen zijn vrouw gezegd dat het beste is om even te laten ruiken en als ze dat niet wil ze maar helemaal niet meer bij mij moet komen maar dat is wel een beetje kort door de bocht
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou dat is dan in ieder geval al iets. Raar hoor van je schoondochter. Maar goed, ik ben zelf gek op honden, ik kan me het niet voorstellen dat iemand zo reageert.

Het beste antwoord

Mensen gaan altijd vóór honden en als je schoondochter bezwaar heeft tegen de aanwezigheid van honden bij haar baby, dan moet je dat respecteren. Je honden hebben in deze niet het laatste woord en zullen er niet aan lijden als ze geweerd worden.

Je laat de honden gewoon in de kamer maar op hun plaats, zodat ze toch het idee hebben dat ze erbij horen. Breng eventueel een kledingstuk van de baby even naar hun ligplaats en laat hen daaraan ruiken, dan zijn ze tevreden en is de neus van de hond ook tevreden, want dat is waar het om draait, zeker bij jachthonden met zo'n sterk reukvermogen.

Het is jouw kind niet en de keren dat het komt moet je koesteren. Schoondochters moet je ook koesteren. Bedenk toch eens dat jouw liefde voor dieren voor de ander een struikelblok kan zijn.

Je honden worden echt niet kindschuw als ze niet mogen naderen. Ze hebben de hele week op straat kans genoeg om in contact te komen met kinderen. Het wordt wel een probleem als je schoondochter boos en angstig wordt, die sfeer heeft wel invloed op de honden en doet veel meer kwaad dan ze gewoon apart houden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nee het kan absoluut geen kwaad als honden aan kinderen ruiken. Een gezond kind wordt van een gezonde hond ook niet ziek.
Ook van likken wordt een kind niet ziek. Op de Universiteits kliniek Utrecht is de stelling dan een hondentong zeer veel schoner is dan de meeste doekjes waarmee een baby het mondje wordt schoongeveegd en 1000x schoner dan de vaatdoek.
Ivana
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Laat je schoondochter zoveel mogelijk lezen hierover, ik heb een link gevonden die niet over likken gaat, maar over honden en een baby.
http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_305-Hond-kennis-laten-maken-met-de-nieuwe-baby.php

Likken van een hond kan weinig kwaad, zolang dat niet op het gezichtje of wondjes is, beter kun je het dus helemaal verbieden, om het duidelijk te houden voor de honden.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3354452/2012/11/27/Is-een-lik-van-de-hond-alleen-maar-smerig-of-ook-ongezond.dhtml

Toegevoegd na 19 uur:
Het ruiken hoort bij het wennen aan de baby en herkennen van de baby, dat kan ze rustig toestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat een hond aan iemand ruikt kan op zich geen kwaad .
Als hier iemand komt besnuffelen de honden die gene ook en daar is echt niets verkeerds aan
Je moet een hond tenslotte de kans geven om iemand te leren kennen , zeker als het een familielid betreft

Maar even wat dat kruipen betreft , Dat zou ik zeer zeker niet toelaten wanneer de honden in de buurt zijn
Zeker als je geen roedelleider bent , moet je je niet kleiner maken dan de hond
En leer je kleinkind ook dat het de hond met rust moet laten als die in zijn mand ligt / slaapt en van zijn eten afblijft ( en dat zijn nog maar een paar regeltjes )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is absoluut niet schadelijk voor de baby.
Dat je schoondochter niet wil dat de honden de baby likken daar zou ik me persoonlijk niet al te druk over maken.
Snuffelen daarentegen is heel belangrijk,ook voor de toekomst.
Jammer dat je zoon je hier niet in steunt en het zijn vrouw niet duidelijk kan maken.
Misschien kun je over dit onderwerp een aflevering van Cesar Milan vinden en aan je schoondochter laten zien?
Ik hoop dat ze er op den duur toch vrede mee heeft want dit soort spanningen binnen een familie kan hoog oplopen.
Ik wens je succes met alles wat je gaat proberen.