Valkparkiet vrij stil en maakt zich breed. Wat betekent dit?

Wij passen sinds een paar dagen op de valkparkiet. Vandaag (het is de tweede dag dat hij hier is) is hij vrij stil, reageert weinig op de omgeving (of minder dan anders) en maakt zich breed/blaast zich op. Wat betekent dit? Moet hij nog wennen aan de nieuwe omgeving? Of kan het zijn dat hij het koud heeft?

Toegevoegd na 33 seconden:
Vogelkenners, reageert u!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat breed maken heet bol zitten: een teken dat de vogel niet in orde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij alleen is zou je er nog een valk parkiet bij kunnen doen het liefst een vrouwtje.
Twee mannetjes gaan vechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een beetje een stom advies, het is een oppas vogel daar kan je jiet zomaar een andere bijzetten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga direct met het beestje naar de dierenarts, je draagt de zorg over het dier van een ander, neem geen enkel risico.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt idd dat de vogel niet in orde is. Naar een dierenarts, het liefst een die gespecialiseerd is in vogels.

Antwoorden (2)

Als vogels bol gaan zitten voelen ze zich niet lekker. Het kan stress zijn, aangezien hij net in een nieuwe omgeving is, maar vogels kunnen door stress ook echt ziek worden.
Kijk even dit weekend aan, zorg dat hij op een rustige plek uit de tocht en niet naast een deur of raam zit, en als hij na het weekend nog ziek is kun je het beste even een gespecialiseerde dierenarts zoeken in je buurt.
Ik weet niet of jullie of visite roken in huis, maar dit mag niet in de kamer met de vogel erbij.

Waarschijnlijk is het nu dus gewoon nog stress en moet hij even wennen, maar let goed op en als hij slechter lijkt te gaan of bol blijft zitten toch even een dierenarts zoeken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, al zou ik adviseren direct naar een dierenarts te gaan. Dat kan op zaterdag ook.
http://www.psnhweb.nl/pageID_6569209.html
Ivana
10 jaar geleden
Vogels kunnen ook een agressieve houding aannemen. In dit geval kan het best agressie tegen het onbekende zijn. Het ziet er dan inderdaad uit of ze zich breed maken. Vaak maken ze er een schor geluid bij, maar dat hoeft niet.
Valkparkieten hechten zich erg aan hun verzorger (zoals alle kromsnavels). Met zangvogels is die band minder en die zijn dus veel makkelijker ergens anders te plaatsen.
Ga er maar niet van uit dat hij plotseling ziek is geworden, maar blijf een beetje op een afstand en dwing hem tot niets.
Geef de vogel zijn voer, zijn water en zijn rust. Hij mist zijn maatje. Ik neem aan dat een vogel alleen is. Hang een spiegel(tje) op waardoor hij een andere vogel kan zien. Laat ook de geluiden van andere vogels horen. Zet de radio zachtjes aan als jullie weg zijn. Wat ook helpt als je dat hebt is een geluidbandje van zijn gezin. Beter is via de telefoon de vogel te laten praten of laten luisteren naar het gezin.
Nu denkt de vogel dat zijn maatje dood is. Vogels zijn vrij snel eenzaam.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vogels zijn rare beesten als eenzaamheid is dan reageert hij vrij snel als hij zijn maatje ziet of hoort. Toon een video van zijn gezinsleden misschien dat hij daarop reageert. Misschien mist hij de televisie.