mijn hamster krabt zich heel veel help?

mijn hamster krabt zich heel veel hij heeft geen vlooien maar ook geen kale plekken toch vind ik hem te veel krabben wat kan het zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij kan inderdaad last hebben van bloedluis/mijt, maar hij kan ook gewoon veel jeuk hebben, jij hebt toch ook wel eens jeuk en dan heb je toch ook niet luizen of iets dergelijks?

Antwoorden (1)

hij kan ook last hebben van bloedluis..komt ook bij hamsters voor...

Toegevoegd na 3 minuten:
of de bloedmijt...

Bloedmijt (Dermanyssus gallinae) is een mijtsoort dat bij vogels en bij kleine knaagdieren bloed drinkt. Een prik van een bloedmijt zorgt ervoor dat er een klein wondje ontstaat en dit gaat gigantisch jeuken. Bloedmijt is een soort dat nadat ze gedronken heeft, ze ergens anders heen gaat om eitjes te leggen. Dit terwijl normale mijt op de dieren zelf blijft zitten. De huid van diverse grote knaagdieren is te dik voor de bloedmijt. Maar muizen en (dwerg-)hamsters hebben een dunne huid. Meestal drinken ze rondom de oren, nek, achterhand en bij de mannetjes op de balzakken zelf. De bloedmijt is met het blote oog gemakkelijk te zien wanneer je een plaag hebt. Vooral ’s avonds en ’s nachts zijn ze actief, maar ook aan het begin van de ochtend zie je ze. Ze trekken zich dan terug en gaan zich verschuilen in kiertjes. Wanneer je geen plaag hebt, kan je bloedmijt af en toe in een waterbakje vinden of zie je wondjes op de ballen van de man of rond de oren en achterhand. Bloedmijt ziet niets behalve donker/licht en ze hebben een hekel aan licht. Een bloedmijt vindt zijn gastheren op reuk en gevoel.

De ontwikkeling van een bloedmijt loopt via vijf stadia:
1. ei
2. larve
3. protonimf (nimf stadium 1)
4. deutonimf (nimf stadium 2)
5. volwassen exemplaar

Andere feiten:
- ideale temperatuur ligt tussen 24-31 graden, bij 45 graden of onder 0 graden gaan alle stadia dood
- relatieve luchtvochtigheid tussen 70-90%, bij luchtvochtigheid beneden 20% verdrogen ze
- levensduur van een bloedmijt is sterk afhankelijk van de temperaturen
- bij ideale temperaturen leven bloedmijten ongeveer 13 tot 19 dagen, bij koude temperaturen kunnen ze 40 dagen oud worden
- bij hongeren kunnen ze maanden overleven

..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een heel goed antwoordt maar je vergeet er bij te zeggen dat bloedmijten toch echt vogelbloed nodig hebben om eitjes te leggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh echt. Welke kleur hebben die beestjes