Mag ik met mijn mopshondje van 8 weken al gaan wandelen of is dat te vroeg? Want wil haar snel zindelijk maken want nu doet ze in huis!

De fokker zei dat ze 4 weken binnen moest blijven nog omdat het te koud is en ze anders ziek word.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Ivana
14 jaar geleden
Dat binnenblijven is puur onzin. Als je zorgt dat ze niet op de tocht staat of nat en rillend in het gras blijft zitten is er niets aan de hand. Een bewegende gezonde hond wordt niet ziek. Mocht ze aan de diaree raken, dan ligt dat eerder aan het voer, dan aan de temperatuur.

Antwoorden (11)

Tja.. Wie ben ik om de mening van de fokker te gaan tegenspreken.

Heb je haar al 4 weken in huis? Zo niet: Dan kan het niet. Je kan natuurlijk de fokker even bellen en zeggen: Het is een stuk warmer, kan het nu wel. Of een dekje kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo koud is het nu niet meer en als je vier weken in huis moet wachten went ze er aan om haar behoefte binnen te doen. Ik zou om het uur 5 minuutjes naar buiten gaan. Vooral na het wakker worden of na het spelen willen puppy's hun behoefte doen.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je met een hondje binnen moet blijven omdat het te koud is. Daar kunnen ze best wel tegen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de fokker dat heeft gezegd omdat je hondje dan pas volledig gevaccineerd is?
je zou haar nu al krantzindelijk kunnen maken.
de hondenspecialisten hier zullen je vast goed kunnen uitleggen hoe je dat aanpakt.
veel plezier met je aanwinst!
Rieneke1
14 jaar geleden
Het klinkt misschien heel bot, maar wanneer je het advies van de fokker niet zal opvolgen vervalt de "garantie" van de hond.

natuurlijk kan je af en toe voorzichtig naar buiten, maar kijk uit met lange wandelingen, hiermee beschadig je de nog tere gewrichten

Er is een richtlijn, het aantal weken van de pup mag je in minuten wandelen, dus 10 weken oud is 10 minuten wandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Zet uw pup na het slapen, spelen of eten altijd buiten.

2. Als uw pup in huis begint te snuffelen, onrustig ronddraait, piept en/of begint te rennen, betekent dit waarschijnlijk dat hij moet plassen of poepen. Zet hem dan snel buiten en, zeker in het begin van de zindelijkheidstraining zoveel mogelijk op dezelfde plek.

3. Zet uw pup ‘s nachts en gedurende de periodes overdag dat u geen tijd hebt om op te letten in een bench of kamer- kenneltje. Dat lijkt misschien hard in uw ogen, maar de pup vindt het helemaal geen probleem.

4. Laat uw pup na 21.00 uur geen water meer drinken. Let op: bij heel warm weer of wanneer uw pup druk gespeeld heeft, natuurlijk wel wat extra vocht geven.

5. Als de pup buiten zijn behoefte doet moet u hem uitbundig belonen met aaien en een vriendelijk stem. Dat onthouden ze! Doe dat terwijl ze plassen of poepen, dus niet een tijdje er na.

6. Als u buiten bent met uw pup sta dan zoveel mogelijk stil om hem de kans te geven zijn behoefte te doen. Als u gaat lopen wil de pup met u mee en zal hij minder snel ontspannen.

7. Ga nadat uw pup zijn behoefte heeft gedaan niet gelijk naar binnen. Hiermee voorkomt u dat het doen van zijn behoefte het signaal wordt om weer in huis te gaan.

8. Wordt nooit boos als het binnen eens een keer fout gaat. De pup zal het niet begrijpen en in het ergste geval denken dat hij helemaal niet mag plassen of poepen en, omdat dit natuurlijk onmogelijk is, zal de pup in zijn angst een geheim plekje zoeken om daar zijn behoefte te doen.

9. En als dit allemaal na een paar weken nog niet lukt, kun je de pup eventueel nog in een grote doos (bv. doos waarin een koelkast of televisie is verpakt) plaatsen gedurende de uren dat hij meestal in huis plast. Let erop dat hij niet te lang in die doos zit en laat hem, zodra je 'm uit de doos haalt, uit. Heeft hij in de doos geplast maak deze dan niet schoon. Doordat de pup in de niet-schoongemaakte doos wordt teruggezet, leert hij dat buiten plassen misschien toch prettiger is. Meestal is de pup dan snel zindelijk.

Als u deze regels in acht neemt en goed op uw pup let zal hij snel zindelijk worden.
Maar vergeet niet: hij is nog jong en een ongelukje zit immers in een klein hoekje.

Succes!

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik had de vraag helemaal verkeerd begrepen: Ga met de pup naar buiten koud is het toch niet meer, en niet langer wandelen dan 10 minuten ( het is nog maar een puppy) Succes en veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het,ik heb de vraag helemaal verkeerd begrepen:))
als het hondje alle entenigen gehad heeft kan het geen kwaad om hem mee naar buiten te nemen hoor
je moet natuurlijk geen kilometers met hem gaan lopen maar van de kou gaan ze niet dood hoor
ik heb een pupje van van nu 14 weken maar toen ze haar entingen had gehad dat was met 10 weken is ze gewoon mee naar buiten geweest gewoon een rondje van 500 meter en weer naar binnen het was toen overdag -6 graden dus best koud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt, +1
Ik zou het hondje gerust even naar buiten laten voor een plasje, maar niet om echt wandelingen mee te maken, daar issie nog wat jong voor en het is wat koud..
Zoals eerder ook vermeld staat bij de antwoorden kun je je puppy het beste goed in de gaten houden, meestal gaan ze op een bepaalde manier rondjes lopen en snuffelen als ze willen plassen: dat is dan het moment om met het beestje naar buiten te rennen! En verder kun je natuurlijk ook eventjes naar buiten lopen als het alweer even geleden is dat ze een boodschap heeft gedaan, maar laat dr dus niet te lang buiten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem haar gerust mee naar buiten, maar als ze lang gaat zitten omdat ze nieuwsgierig is en alles wil bekijken, probeer dan om haar in beweging te krijgen. Daartoe neem je bijvoorbeeld een lange tak die je voor haar neus over de vloer naar voren schuift. Ze zal dat bewegend object volgen en gaan lopen waarheen je haar hebben wilt.

Een mopshondje zal geen HD krijgen van te lang lopen, maar opletten of het hondje moe wordt is een eerste vereiste. Gebruik je verstand en je opmerkzaamheid, dat is meer waard dan een tijdsaanduiding voor de lengte van de wandeling. Met een peuter van 2 jaar loop je ook een afstand die in verhouding is met zijn leeftijd!

Begin niet aan jasjes, dan bouwen ze geen weerstand op. Je maakt het dan alleen maar moeilijker om een gezonde hond te houden. Jasjes is voor kinderen.
Ivana
14 jaar geleden
Zoals eerder vermeld: Bouw het rustig op. Je hond moet nu ook meteen leren hoe het is om aan een riem te lopen. Dit vraagt ook enorm veel aandacht. Begin met kleine afstanden zodat de spieren goed kunnen groeien en vormen. Wees niet boos als er toch een ongelukje gebeurd. Als ze het binnen steeds op een krant doet dan ben je al op de goede weg. Doet ze dit niet dan is het belangrijk dat dit wel slaagt. Vraag desnoods hulp in en ga met je pup op puppy cursus. Naast dat dit leerzaam is voor jou is het ook leerzaam voor de pup. Die komt dan veel in aanraking met andere soortgenoten (heel belangrijk op die leeftijd).

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het hondje acht weken is mag het nog geen echte wandelingen maken,ook omdat het dan nog niet alle entingen heeft gehad en het makkelijk een ziekte van een andere hond op kan lopen,wacht daar nog even mee. Wél moet je elk uur of zodra je ziet dat jou hondje iets moet doen óf na het spelen eten en slapen even naar buiten om hem of haar zindelijk te maken.Ook als jou hond een ongelukje heeft moet je het optillen en buiten zetten zodat het gaat begrijpen dat het buiten moet..Beloon het als het buiten wat heeft gedaan en dat mag echt héél uitbundig en je mag het zelfs overdrijven..Ga jou hondje alsjeblieft niet wennen op een krant want dan moet je dat later weer af gaan leren ..!Wanneer het al de entingen heeft gehad mag je een beetje gaan wandelen en jou hondje dingen leren en laten wennen aan bijv. de bus,de tram ,andere honden,mensen enz.enz.De eerste drie maanden van een hond is zijn inprentingsperiode en alles wat ze in die tijd leren vergeten ze niet meer...Veel plezier met jou lieve pup!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Als je wacht tot ze alle entingen hebben gehad (12 weken) ben je mooi te laat met socialiseren.
Je kunt rustig vanaf het tijdstip dat ze in huis komen alle buitenshuis-acties ondernemen, mits je de hondenpoepvelden (waar dus de hele buurt zijn hond uitlaat) maar vermijdt.
Wacht je te lang omdat je bang bent voor infecties, dan kan je de achterstand die de hond in het socialisatie-proces oploopt , nooit meer inhalen.
Ook een mopshond is een hond en een hond moet per definitie naar buiten. Als je hier te lang mee wacht dan kweek je een watje ipv een hond. Een hond moet ook weerstand op bouwen tegen kou en wind en dat kan alleen al ie buiten komt. Alles met mate natuurlijk en ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat je niet te lang en niet te ver enz. moet gaan.