Waarom negeren sommige een katten je als je bv na vakantie of ziekenhuisopname poosje afwezig was?

Na 50 jaar leven met ook veel katten vraag ik me af wat een verklaring voor dit gedrag kan zijn . Na meestal 24-36 uur "kent de kat je pas weer" :)

-leeftijd kat maakt niet uit, solo of in kolonie in huis ook niet.Katten hechten zich meest aan hun (kern)territorium i.p.v. aan persoon weet ik (naast voorkeur vaste patronen dagelijks) en hoewel dit ritme en aandacht/voeding bij afwezigheid is vrij gelijk.

zonder al te veel antropomorfisme (menselijke eigenschappen) toe te kennen aan deze eigenzinnige schepsels , zijn er meer redenen voor ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk wel eens dat ze pissig zijn omdat je ze alleen hebt gelaten, maar vraag me dan wel af of ik dat niet teveel erin leg. Maar ik heb meemaakt dat ik na een maandenlange opname weer thuis kwam en de katten heel blij waren om iedereen te zien (m'n ouders, zus en een goede vriendin) en ze zich door hen ook heerlijk lieten knuffelen, terwijl ze mij de eerste 36 uur straal negeerden. Volgens mij is dat dan méér dan alleen van slag zijn, want waarom zouden ze dan de anderen wél enthousiast begroeten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies Lies! DAT gedrag bedoel ik nu ook :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Andere katten zijn dan wel meteen heel blij je te zien hoor, maar ik had een enorme slettebak die iedereen aflebberde en altijd bij de deur stond om bij mensen die binnenkwamen - wie dan ook - om aandacht te vragen. Maar bij een latere, veel kortere opname was zijn reactie hetzelfde: met iedereen knuffelen, maar van mij moest hij niks hebben. Dat trok dan wel wat sneller bij dan na die langduriger opname, maar het komt echt over als wrokkigheid: JIJ hebt mij alleen gelaten, dus nu negeer ik JOU mooi even.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grinnik, somssssssssssss net mensen he? :)
Om nog ingewikkelder te maken?
Deze "wrokkige" is in feite een makkelijke sociale kater die alles ook toelaat op de rug ligt zodra bekenden enz.
De andere hier is een traumapoes vanuit opvang eerder e mishandeld geweest door mensen en vooral kinderen, nu mega sociaal naar iedereen en begroet mij en iedereen gelijk bij binnenkomen. Nummer 3 komt ook uit opvang ooit, ex=weeskitten en door mij met fles grootgebracht en reageert ook volkomen normaal na poosje afwezigheid van mij .. tja en nu DE verklaring ? :)
Vanwaar - zoals ook jou opviel - die ca. 36-48 uur dat wij als hun "mishandelouders op het strafbankje mogen zitten? ;)

Antwoorden (2)

Met dank aan Rieneke:
Uiteraard herkent je kat je nog, is het je uiterlijk niet, dan zeker aan je geur.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn katten goed in staat in groepen (kolonies) te leven. Het is voor hun van groot belang vriend en vijand te herkennen.

Dat katten je lijken te negeren als je terugkomt van vakantie, is puur omdat ze van slag zijn.
Hun vertrouwde routine is danig verstoord, en dat vinden katten vreselijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Daarnaast is de ene kat eenkenniger dan de andere en hechten sommigen zich meer aan het huis dan aan (bepaalde) mensen.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ maar nog niet helemaal naar mijn zin :)
Juist omdat "het is voor hun van groot belang vriend en vijand te herkennen.
dat katten je lijken te negeren als je terugkomt van vakantie, is puur omdat ze van slag zijn. hun vertrouwde routine is danig verstoord, en dat vinden katten vreselijk."
Haha, en juist ook om deze reden (en niet zoals in die andere net genoemde vraag) hier gekozen om de poezen allen in hun eigen veilige huisje te laten , met de hun bekende honden, maar ook nog eens voor hun zeer bekende mensen in huis (sleutelhouders) die ze eten geeft, tuin in-en uitlaat . ;)
De oude poes van nu 22 jaar) toonde dit gedrag ook al als jonge kater namelijk en ik soms een midweek van huis was. Ditmaal was het spoedopname in ziekenhuis aantal dagen en hij toonde zijn 'negeren' al bij binnekomen weer in kamer "hield zich voor doodje" keek me ook niet aan, rug naar mij toe ruim 30 uur lang!
Hij wilde wel geaaid worden maar geen respons via normale spinnen of mijn handen likken bv :)
Twee andere katten toonden al na korte tijd (3 min) hun affectie en eisten gelijk al aandacht op :P
SimonV
7 jaar geleden
Volgens mij is de ene kat eenkenniger dan de andere: "Sommige katten hechten alleen aan hun huis en vinden het wel best die mensen, wie het ook is als ze maar eten geven en af en toe aaien. Maar je hebt zeer zeker katten die hechten aan hun baasje en ziek van ellende zijn als ze ervan verwijderd worden". http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/huisdieren/vraag/41118/kat-heimwee-kat-personen-herkennen
Volgens mij krijgt u de totale "ik veracht u" houding. Met de rug naar je toe enzo.
Hij is beledigd dat u bent weggegaan en zal u dat ook even goed laten merken.
Zijn liefde moet eerst weer even verdiend worden.