Hoe krijg ik mijn Jack Russel aan het luisteren als hij los loopt?

Ik heb een Jack Russel gekruist met een Maltezer leeuwtje van 8 maanden.
Kwa karakter is het een echte Jack Russel. Lekker Actief!
Hij luistert ontzettend goed naar de commando's die we hem geven. Ook met wandelen gaat het prima. We gebruiken ook een lange lijn om het loslopen te oefenen. Dit gaat prima. Hij luistert ook op afstand.
MAAR:
Als meneer daadwerkelijk los loopt luistert hij totaal niet meer.
Hij is dan oost-Indisch doof,kent geen enkel commando meer en reageerd ook niet op wat lekkers. Sterker nog, volgens mij ziet hij mij helemaal niet meer.
Nu probeer ik het loslopen vaker te oefenen bijvoorbeeld op een open veld. En dan maar hopen dat hij geen konijn, hond of vogel tegen komt, want dan is hij weg.
Maar wat ik helemaal eng vind is: als hij per ongeluk de voordeur uit rent. Dan slaat mijn hart over. Ben zo bang dat hij de straat over rent. Hij luistert dan totaal niet meer, maar heeft wel de grootste lol.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Cursus heeft hij gehad.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (4)

Zo deed ik het ook met mijn husky pup en dus hetzelfde probleem. Het advies wat ik kreeg en wat inderdaad steeds beter gaat;
Zorg ervoor dat hij jou gaat volgen en niet andersom. Geen lange lijn meer, hij moet zo dicht mogelijk bij je blijven lopen en zorgen dat hij niet de omgeving kan af scannen maar zijn aandacht op jou gaat vestigen. Ik heb nu hondenbrokjes bij me waarmee ik hem steeds afleidt en mij in de gaten houdt en als dat gebeurt goed belonen. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Ga idd even geen lange lijn meer gebruiken.
Met zo'n hond is één cursus veel te weinig. Daar moeten minimaal nog twee cursussen gehoorzame huishond achteraan.

Ook als er een konijn, hond of vogel aankomt zal hij moeten gehoorzamen. Hij zit natuurlijk wel in een fase waarin hij de grenzen gaat verkennen en de baas gaat testen.
Alle commando's waar je het nu over hebt zou hij al moeten kennen en gehoorzamen.

Door nu te proberen of het goed gaat maak je de fout dat hijzelf beslist wat er het best in zijn straatje past. Als hij ontdekt dat je geen weerwoord hebt op zijn ontsnappingspogingen steekt hij 'zijn middelvinger' op.
Bedenk dat alleen overwicht hier helpt. Leiderskwaliteiten zij hier van het grootste belang. Boos worden en schreeuwen helpt niet, daardoor verlies je het respect wat de hond voor je zou moeten hebben.

Je moet nu zorgen dat hij kleine commando's die hij kent ook perfect uitvoert en geen genoegen nemen met minder. Daar hoort loslopen buiten dus nog niet bij.

Ga eerst binnen oefenen: hier is hier, zit is zit, plaats is plaats enzovoort.
Buiten niet trekken aan de lijn. Doet hij dit toch, dan omkeren en de andere kant oplopen, net zolang tot hij zelf inhoudt omdat hij in verwarring raakt.(Wat gaat de baas nou doen, waar gaan we nou echt heen...) Zo'n hond nooit aan een rollijn vasthouden, rollijnen laten de hond altijd de vrijheid zelf het uiterste randje van het territorium op te zoeken.
Pas als hij altijd naar je opkijkt om te wachten op wat jij wilt en van plan bent, pas dan kan je hem meer vrijheid geven en verwachten dat hij komt als je hem roept.
Verwen hem niet te veel met snoepjes. Belonen is het moeilijkste wat er is, vaak beloont men op het verkeerde moment. Consequent zijn is hier veel belangrijker dan verwennen. Je zegt zelf dat hij zich niet laat lijmen met een lekkertje. ALS hij iets krijgt moet het ECHT verdiend zijn. Maar een goed woord en een aai over zijn kop zijn ook beloningen.
Ga weer op les, ga naar een vervolgcursus.
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+ niets aan toe te voegen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Ik ga hier zeker iets mee doen. Wat betreft de lange lijn, deze ga ik niet meer gebruiken. Had er op deze manier niet over nagedacht .
Commando's blijf ik natuurlijk oefenen.
Nogmaals bedankt voor uw reactie
Ivana
9 jaar geleden
@71169. Een cursus voor honden is ook niet om de hond te trainen, maar om aan de baas te laten zien wat de mogelijkheden zijn in een bepaalde levensfase. De training moet altijd thuis en rond het eigen huis gebeuren. Het is dus niet nodig voor deze hond om een speciale trainer in te huren naast de hondenschool. De commando's tot en met 6 maanden zijn 'zit, kom, en blijf. Pas met 6 maanden wordt er uitgebouwd naar correct volgen aan de voet, blijf op afstand (aan en van de lijn), hoog en over enz. Deze hond is geen probleemhond, maar een actieve rakker, een werkhond met veel interesse voor de omgeving en een tekort aan binding met de baas. Valt allemaal onder een klein tekort bij de opvoeding en een aard en aanleg die veel geduld en doorzettingsvermogen vereist. Voor Jack Russells moet de training spannend blijven anders verliezen ze de aandacht.
Al deze aanvullende gegevens krijg je op een goede hondenschool aangereikt en thuis kan je met het geleerde de hond de volgende lessen bijbrengen.
Ivana
9 jaar geleden
Pubergedrag is zo'n dooddoener. Wordt te vaak gebruikt als excuus voor niet gehoorzamen. (Ach laat maar, hij zit in zijn pubertijd, niks mee te beginnen).
Leven bestaat altijd uit een opeenvolging van fases, daar hoeft niet iedere keer een etiketje op.
Dat een hond in de puberteit met zijn hersenen niet altijd bij de baas is is duidelijk, maar dat ontslaat de baas niet van een consequent vervolgen van de opvoeding. Wel ben ik er van overtuigd dat de opname van nieuwe leerstof in deze periode voor de hond moeilijker is, maar eis dan op zijn minst dat de reeds geleerde stof (commando's) ook perfect worden uitgevoerd.
Als de simpele commando's niet voor de zes maanden zijn ingeprent, heb je dus een probleem, want waar kan je dan eisen stellen! De vraagsteller heeft gewoon wat gebrek aan kennis, krijgt hij/zij dit op de hondenschool aangereikt, dan volgt de hond automatisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor je eerste antwoord
Met je vervolg ben ik het niet helemaal eens, tot 6 mnd zit, kom en blijf.
Zeker een jack russel heeft veel meer uitdaging nodig.
Ik zou inzetten op veel persoonlijj contact, samen leuke dingen doen. Denk spelletjes, buiten in het bos, keer ergens over heen lopen, koekjes zoeken in bomen, alles samen met jou. Zodat de focus zich gaat verplaatsen. Met de baas naar buiten is samen leuke dingen doen
Ivana
9 jaar geleden
@ Remmy.
Het enige dat ik vermeld is de eis op de hondenschool: zit, kom en blijf.
Natuurlijk zijn er rassen waarvoor dit veel te weinig is, neem bijvoorbeeld de Border collie.
We gingen bij de beantwoording van deze vraag uit van het opvolgen van gegeven commando's en de binding met de baas.
Jouw reactie is natuurlijk waardevol, maar om hier alles te behandelen wat in het belang van de opvoeding is gaat me te ver. Boeken zou ik hierover kunnen schrijven. Wat jij opnoemt is het plezier wat je met een hond kunt beleven en de binding met de baas dat daar het gevolg van is. Als het leven met een hond alleen zou bestaan uit trainingen, is het plezier gauw afgelopen.
je kan een stroom band voor hem kopen met afstandsbediening het klinkt zielig, maar het is een klein schokje. als je hem dan leert dat als hij te ver weg loopt hij een shokje krijgt is het hopelijk zo afgelopen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Vampiergirl, doe zelf een stroomband om. Te idioot voor woorden!
Ivana
9 jaar geleden
Stroomband NOOIT in de hand van een leek. Mag alleen in heel uitzonderlijke gevallen worden gebruikt en dan alleen onder begeleiding van een therapeut of vakman. We gebruiken geen stroombanden als er sprake is van een leemte in de opvoeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan stroombanden met alleen trilfunctie, dus zonder schokje. Maar ook daar geldt: eerst de opvoeding en pas na minimaal 1,5 jaar - als jij je hond door en door kent en hij jou - kun je zo'n band gaan gebruiken als 'back up'. Gebruik de band nooit als 'straf' maar als 'afleiding' ('he, er trilt iets in mijn nek?'), gevolgd door een commando dat hij moet kennen. Weet wat je doet met zo'n band. Eenmaal fout gebruikt (te vroeg of te laat of te sterke reactie) veroorzaakt een bijna onherstelbare vertrouwensband tussen jouw hond en jou.
Altijd lastig.

De belangrijkste regel in deze gevallen is vooral wees leuker dan de omgeving. Wat ik vaak zie als mensen hun hond roepen, in het begin roepen ze nog vrolijk hier. Maar hoe langer het duurt hij bozer het baasje word. Als de hond dan besluit terug te komen en dan nog eens een dikke uitbrander krijgt. Ja dan is de keus makkelijk he?!? De baas word toch boos dus ik kies de omgeving.

Het oefenen aan de lange lijn is helemaal niet zo gek hoor en wat nou als je de lijn eerst op de grond legt en dan gaat oefenen. Als het nodig is kan je nog op de lijn gaan staan. Gaat dit goed maak je de lijn steeds korter. Tot je bij de musketon haak bent.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je de prikkels langzaam opbouwt, Dus je begint in huis, dan in de tuin, dan op straat, dan langzaam alles opbouwen. Ga je te snel ja dan doet de hond niet meer wat je wilt, want dan is de concurrerende prikkel veel te groot.

Wat je ook kan doen als je je hond roept de tegenover gestelde richting oplopen of nog liever rennen! Hé wat doet me Baasje nou? LEUK! Als hij bij je is wel prijzen ookal duurt het even. Vooral in de aanleer fase is dit heel belangrijk, hierna kan je variabel belonen en afwisselen met belonen (speeltje, voer, stem).

Een cursus impulse controle of misschien een cursus hier komen is handig. En ze kunnen je beter begeleiden met jou persoonlijke probleem

Succes