Waarom klappertand mijn hond als hij in contact komt met bloed?

Steeds als ik een wonde heb en men hond komt eraan likken begint hij zo te klappertanden. Ook als hij zich soms wast en hij komt in contact met zijn geslachtsdeeltje doet hij dit ook..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Onze hond deed dit ook, als ze zichzelf likte. Ik heb het opgezocht:

"Als het klappertanden is, zoals reuen het doen, dan is het precies hetzelfde: het verwerken van feromonen.
Feromonen zijn soort gebonden stofjes die onder meer met sexualiteit te maken hebben. Alleen een hond kan dus honden feromonen ruiken en een paard alleen paarden feromonen etc.
DAP (Dog Appeasing Pheromone) is een feromoon dat de moeder afscheidt tijdens het zogen en chemisch wordt nagemaakt. Het maakt rustig
Feromonen ruik je echter niet met de neus maar met het orgaan van Jacobson en dat zit ergens in de mond. Door het klappertanden wordt de "reuk" van een feromoon (echt geur is het niet zoals bij geuren die door de neus gaan) beter verwerkt."

(halverwege de pagina van onderstaande link)

Toegevoegd na 57 seconden:
Ik zag later dat de vraag over een reu ging. Dan is het opwinding op basis van die feromonen dus.