Waarom huilt mijn konijn?

Ik heb al een tijdje een konijn die ik wel goed verzorg maar laatste tijd als ik kijk naar hem zie ik tranen uit zijn ogen komen... ik schrik daar heel erg van hoe komt dit en wat wil dit zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Dat zou kunnen zijn wat "snot" genoemd wordt. Een aantal symptomen die je konijn kan hebben zijn: tranende ogen, een snotneus, niezen en hijgen. Al die symptomen worden waarschijnlijk veroorzaakt door een bacteriële infectie. Je dierenarts kan je een antibioticum geven om te proberen die symptomen te verlichten. Soms worden die symptomen echter alleen maar verborgen door het antibioticum, en komen ze terug in tijden van stress of als het konijn een andere ziekte krijgt. Als je konijn een van deze symptomen vertoont zijn worteltjes met extra vitamine echt niet genoeg; je moet naar de dierenarts om er goed naar te laten kijken!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is eigenlijk al lang zo alleen nu kom ik met die vraag omdat ik dacht dat hij het misschien ongelukkig hier heeft... Wat kan er gebeuren als we te lang wachten om naar de dierenarts te gaan?
Amadea
12 jaar geleden
Is hij verder wel vrolijk? Of zit hij lusteloos en stil in een hoekje? Als dat laatste het geval is moet je echt morgen naar de dierenarts, anders ben ik bang dat het slecht afloopt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste dagen zit hij stil... Maar er word ook gezegt dat hij eerst een loopneus etc moet krijgen voordat het egt zo ver is... We hebben sinds eergister zijn hok van buiten verandert naar binnen omdat het egt koud buiten is heeft dat er ook mee te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps, dat is een groot temperatuurverschil ineens!
daar zou ik ook snipverkouden van worden! dat had je beter eerder in het seizoen moeten doen.
Als het goed is heeft ie inmiddels een wintervacht opgebouwd. als het buitenhok goed geïsoleerd is, en niet op de tocht ligt of vochtig is, en je geeft hem genoeg stro, dan redt een konijn het buiten.
Maar nu zou ik hem binnen laten, even langs de DA gaan, en pas weer in het voorjaar naar buiten.
Amadea
12 jaar geleden
Verkopen ze bij de DA dan ook oogdruppels voor konijnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DA = DierenArts ik ben ook een keer naar de DA drogist geweest voor vlooiendruppels.

Andere antwoorden (6)

Zal het kunnen dat het "kou" is op de oogjes ?
Onze ogen tranen b.v. ook als je het koud hebt of verkouden ben.
Misschien eens bij een dierenzaak of dierenarts vragen.
Succes hoor !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is verdrietig XD

Ik denk dat hij last van zijn oog heeft had mijn konijn ook we zijn toen even naar de dierenarts geweest gaf een paar druppeltjes en het was weer over de dierenarts zei dat dit veel voorkwam.
Misschien is dit ook bij jou konijn het geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt erop dat hij ziek is. Ken je de ziekte "snot"?
Dit is een infectieziekte die waarschijnlijk door een bacterie veroorzaakt wordt. De term 'snot' wordt gebruikt door een aantal symptomen die je konijn kan hebben te beschrijven als; een snotneus, tranende ogen, niezen en hijgen. Als je konijn een van deze symptomen vertoont zijn extra worteltjes met extra vitamine niet genoeg.
Ga dus dan wel naar de dierenarts om er goed naar te laten kijken. Jouw konijn heeft dan echt antibiotica nodig!

Bedenk wel dat antibiotica wel verlicht als het aanslaat, maar dat desymptomen ook alleen verborgen kunnen worden door de antibiotica. In tijden van stress of als je konijn een andere ziekte krijgt, kan hij het weer terugkrijgen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Snot is echt serieus, dus stel een bezoek aan de dierenarts niet uit!!Het konijn zal ademnood krijgen en binnen een week sterven als het niet behandeld wordt.
Snot kent vaak een slepend verloop, zodat je konijntje sterk vermagert.
Na de eerste verschijnselen zal er een waterig vocht uit zijn neus komen, wat zal veranderen in een etterige oplossing, waarbij het niezen steeds erger wordt.
De oorzaak is vaak slechte huisvesting (op de tocht) en of slechte hygiëne. Door een goed konijnenhok aan te schaffen kan veel ellende voorkomen worden.
http://www.konijnen.net/?p=snot
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig zoals jij exact hetzelfde zegt als Amadea... allebei van dezelfde website gekopieerd zeker?
Dit kan door het volgende voorkomen: Oogproblemen - Conjunctivitis (ontsteking slijmvliezen) ontsteking van de slijmvliezen van de ogen. Dit komt voor bij snot, konijnen syphilis, door hooi of andere bodembedekking of myxomatose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kan wel met een "ídee"komen over wat het nou zou kunnen zijn maar je moet gewoon even langs de DA(dierenarts en niet da drogist) gaan,dan weet je meteen wat er aan de hand is.
Als je een dier hebt moet je ook de onverwachte kosten voor een dierenarts ervoor over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is volgens mij het beste (en enig juiste) antwoord: een plusje dus!
Het beste kun je zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, want het kan van alles zijn.
mijn oude konijn had dit ook, een dag later overleed hij.
Ik had er op het internet naar gezocht en het leek heel erg veel op de symptonen van myxomatose , vooral ooguitvloeiing (traanogen).
Nu ent ik elk halfjaar mijn konijn bij de dierenarts in tegen myxomatose.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar mijn advies is om wel zo snel mogelijk langs de dierenarts te gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
maar mijn konijn zou natuurlijk ook snot hebben gehad.