Het begint met het apart zetten van de ouderdieren. Vang ze maar eens uit een mooi ingerichte bak. Dan is het voor sommige soorten goed om de mannen apart te zetten van de vrouwen. Heb je al weer 2 bakjes nodig.
Als de eitjes afgezet zijn moeten de ouderdieren worden uitgevangen. En is het wachten op het uitkomen van de visjes.
Als eitjes na een paar dagen uitkomen leven de jonge visjes eerst nog een paar dagen van hun dooierzak.
Maar als ze vrij beginnen te zwemmen moeten ze gevoerd worden. Met zeer klein levend voer. Infusie, pekelkreeftjes, microaaltjes of gezeefde watervlooien. Dit voedsel is vrij gemakkelijk te kweken of te vangen, maar het moet wel gebeuren.
Om een goede groei te krijgen moeten de visjes in het voer staan. Ook moet er geregeld (1x per dag) water ververst worden en de bodem van het kweekbakje afgeheveld. Als alles voorspoedig gaat dan groeien de visjes als kool(vis).
De meeste vissen zijn vrij productief. Als alles goed gaat zijn er zo maar 50 of (veel) meer jongen. Voor een goede groei hebben 50 visjes van 1-2 cm veel ruimte nodig. Dus er moet al gauw een grotere uitzwemmogelijkeheid komen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chicliden in een mooi ingerichte bak? Haha. Plus voor het goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet er bijna een kamer voor inrichten wil je het goed doen.
+

Andere antwoorden (1)

Malawi Cichliden planten zichzelf voort als een malle onder de juiste omstandigheden. Wat ik als tip kreeg van "De Rifwachter" in Hilversum was:

Zorg dat je altijd 2 vrouwtjes op 1 mannetje hebt.
Zorg dat je genoeg beschutting hebt voor de eitjes.
Pas ervoor op dat je afzuiging de eitjes niet opslokt.
Je niet teveel agressieve vissen in je tank hebt zitten, want dan raken de beesten gestressed.

Temperatuur en zuurgraden moeten zoveel mogelijk optimaal zijn, weet de precieze waarden niet.

Overigens is het echt een enorme aanrader om eens langs te gaan bij de Rifwachter, prachtige zaak qua gebouw en ook de kennis die er is van zoet en zoetwater-aquaria is heel interessant.