Een cavia werdt vroeger wel een guinees biggetje genoemd. hoe is hij aan deze naam gekomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

De naam guinea pig of guinees biggetje, kan op verschillende manieren verklaard worden.

De eerste is dat de cavia's vanuit Guinea (Guinee op z'n Engels) naar Europa kwamen. Het waren dus biggetjes uit Guinea.
Dat de diertjes biggetjes werden genoemd, zal te wijten zijn aan het hoge fluitende geluid dat ze kunnen maken en dat wel wat lijkt op een varken. Dat geluid maken ze voornamelijk als ze het ergens niet mee eens zijn, of als ze iets eng vinden, en dat lijkt inderdaad op het geluid dat een varken maakt als hij gekeeld wordt. En omdat niemand in die tijd cavia's kende, zal er vast wel iemand hebben uitgeroepen bij het horen van zo'n nieuw en vreemd dier: "Wat is dat voor een dier? Het lijkt wel een varken!"

Een andere verklaring waarom ze guinea pigs of guinese biggetje heten, valt terug te voeren op de Engelse munt van rond die tijd. Dat was de Engelse guinea (ook wel guinee of gienje genoemd). De munt werd rond 1700 oorspronkelijk geslagen voor handel op Afrika. De naam van de munt komt van Guinee, een kolonie aan de westkust van Afrika. Het muntstuk had een officiële waarde sinds 1717 van 1 pond en 1 shilling (ongeveer 4 euro). Nu lijkt dat niet veel, maar toen was het erg veel geld voor een cavia. Guinea pig zou dan beteken: het biggetje dat een guinea kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord cavia is in het Engels guinnes biggetje. In het Nederlands wordt de cavia ook wel Guinees biggetje genoemd. Cavia's komen niet uit Guinea en het zijn geen varkentjes. Dus waarom Guinees biggetje? Biggetje komt waarschijnlijk door het feit dat ze piepende en knorrende geluiden kunnen voortbrengen, en de gedrongen lichaamsbouw, net als een varkentje.

Over Guinees bestaan verschillende theorieën. Enkelen denken dat het afgeleid is van een guinea, een oude Engelse munt van 21 shilling. Er vroeger veel geld betaald voor de cavia als huisdier. Anderen vermoeden dat 'Guinees' afkomstig is van 'Guyana' (als in Frans-Guyana, buurland van Suriname) maar die benaming was naar men zegt nog niet in gebruik toen de cavia werd ontdekt; weer anderen wijzen erop dat schepen, van Zuid-Amerika terugkerend, vaak eerst Guinea aandeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cavia is een knaagdier en heeft niets met een biggetje te maken. Er zijn allerlei theorieën waarom hij zo wordt genoemd. Zo zou hij hetzelfde geluid maken als een biggetje. Zijn vlees zou hetzelfde smaken enz.

Van oorsprong komt hij voor in de Andesgebergte Peru.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kostte 1 guiny per stuk, daarvan leidde men dan de naam af 1guinnee pigg