Waar moet ik op letten met het kennismaken tussen een rottweiler en kat?

Ik ga volgende week proberen mijn 2 katten mee te nemen naar
een huis waar ik binnekort ga wonen, alleen wonen daar nu al 2 oude rottweilers.
1tje van 7 en 1tje van 12
Ik heb zelf katten van nog net geen 2 jaar oud,
hoe kan ik ze het beste kennis laten maken
en hoe kan ik er voor zorgen dat het geen bloedbad word?

De rottweilers zijn namelijk wel fel richting dieren buiten.
Maar net schoothondjes binnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Rieneke1
10 jaar geleden
Kijk eens op deze site:
http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html Onder Tips -> nieuwe kat.
Rieneke1
10 jaar geleden
En ga nu nog niet met ze heen en weer slepen, maar start de introductie als je er zelf ook woont.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee ze blijven ook en ik blijf er ook geen dag hoor maar veel langer. Maar ik zal even kijken op die site want ik vind enkel tips voor kleine honden.. Terwijl deze zijn toch een stukje groter en moeilijker bij de riem vast te houden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn de honden katten gewend en zijn de katten honden gewend?

Antwoorden (3)

Het hangt sterk van de katten af. Gaan die op de loop dan zullen de honden ze willen grijpen. Zijn de katten niet bang, kijk dan uit dat die de honden niet aanvallen met groot risico op oogletsel bij de honden. Ik was in een soortgelijke situatie bij vrienden en die hebben de kat in een bench kennis laten maken met mijn honden (cairn terriers). Met de honden aan de lijn het deurtje opengemaakt en afgewacht. Uiteindelijk bleven ze een beetje om elkaar heen draaien, maar is het goed gegaan. Of dit de beste methode is weet ik niet, maar het werkte wel. Belangrijk is om risico op letsel uit te sluiten en aan te kijken hoe het gaat.
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Kat in bench is erg angstig voor de kat, zou ik zelf niet aanraden.
paulus811
10 jaar geleden
Hi Rieneke, dank voor je reactie. Zoals ik mijn antwoord begin, het hangt van de kat af. De kat in mijn voorbeeld zit graag in de bench en slaapt er normaal gesproken in met het deurtje open. Ook met het deurtje dicht en snuffelende honden zag ik geen tekenen van angst. Als dat zo was hadden we honden en kat in afzonderlijke kamers gezet. Omdat allthatmatters er gaat wonen leek me dat geen optie.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik denk juist dat het wel een goed idee is, om de katten in eerste instantie apart te zetten.
Eerst maar eens even bijkomen van de verhuis op zich.
Zijn ze ontspannen, dan pas rustig aan confronteren met de honden.
Rustig aan, stap voor stap.
Laat de katten in ieder geval eerst, zonder honden, de ruimte verkennen waar je ze wilt introduceren. Let goed op hun gedrag, want ze ruiken onmiddellijk dat er honden aanwezig waren.
Als ze sluipend door de kamer gaan zijn ze duidelijk op hun hoede. Pas als ze ontspannen ook hogere plaatsen gaan ontdekken en eventuele vluchtplaatsen kennen, mag er per stuk een hond geïntroduceerd worden.
Zelf moet je zo ontspannen mogelijk zijn. Je hoeft de hond niet aan te lijnen. Een oude Rottweiler is niet speciaal een sprinter. Vraag de hond om aandacht, speeltje of lekkertje, zodat hij de kattengeur met iets positiefs verbindt. Want ook de hond weet direct dat er indringers zijn. Hoe hij dat vertaalt, ligt geheel aan de houding van de baas.
Neem als eerste de hond die voor leider van de twee wordt aangezien, Geen twee honden staan op gelijke hoogte in de rangorde. Als deze hond zich normaal en ontspannen gedraagt, zal de mindere in rangorde zich daaraan spiegelen.

Als mensen hier een heksenketel van angst van maken, gaat het mis. Sta stevig in je eigen schoenen met overwicht en leiderschap, dan moet het lukken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de veiligheid zorg je dat breekbaar spul en bloemenvazen verwijderd zijn, zodat bij een sprong van een van de katten niet alles aan diggelen gaat en de dieren bovendien extra schrikken.
Ivana
10 jaar geleden
Is het niet een optie om de honden bij jou thuis te ontvangen? Dan is de kat op eigen terrein. Het kan goed fout gaan maar dat hoeft niet. De kat kan de honden ernstig verwonden en de honden kunnen de kat gemakkelijk afmaken. Vooral met zijn tweeën kan er jaag gedrag ontstaan. De honden zullen samen hun instinct kunnen volgen, en als er eentje begint, volgt de ander . De vraag is of de baas ze dan nog onder appel heeft. Ik vergeet nooit dat ik een keer een grote hond op bezoek had. Ik had toen twee katten. Het leek goed te gaan. De katten slopen wat onrustig rond, maar op een bepaald moment vielen beide katten tegelijk de hond aan. Paniek in de tent, ook bij de grote hond die zich rot schrok. Mijn tafel ondersteboven, maar de katten lieten niet los. Ik heb ze tenslotte in hun nekvel kunnen pakken en kunnen opsluiten, waarna ze als honden bleven grommen in de kamer waar ze zaten. Ik sta er verbaasd van nog steeds dat katten zo kunnen reageren en hun actie zo gecoördineerd kunnen uitvoeren. Ook sta ik verbaasd van de hond die de katten gemakkelijk had kunnen killen maar zo overdonderd was dat hij wegvluchtte . Kortom wees op je hoede.
Het ligt ook aan het begrip van de hond. Ik heb twee grote. Die beesten zijn gewend om in de tuin achter de katten aan te gaan. Toen kwam er een kitten. We hielden ons hart vast. De kitten zette een hoge rug op, want die had nooit honden gezien en de honden hielden afstand en deden niets. Door de honden toe te spreken toen ze het katje benaderden, ze wilden snuffelen aan de indringer, bleven we zeggen:" goed zo, rustig, braaf etc" en het ging goed. Binnen enkele dagen lag het jonge poesje bij de honden in de mand. De honden snapten dus dat deze kat niet was om op te jagen en er dus gewoon bij hoorde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed idee, de honden meenemen naar jouw huis. Dan zijn de katten op eigen terrein.