hoe herken je een zwangere poes?

mijn poes,verdikt de laatste tijd heel wat maar ze krijgt niet meer eten dan vroeger.haar buik hangt ook een beetje door.voor de rest is er nog niets te zien om melk te geven ofz.weten jullie of zij zwanger is of niet?

Toegevoegd na 4 minuten:
er zijn geen tepels te zien

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
fremar
10 jaar geleden
't is toch geen kater?

Het beste antwoord

je kunt zien of een poes zwanger is als de tepels rood worden. Meestal is dit rond de derde week van de zwangerschap. Een zwangere poes wordt meestal een tot twee kilo zwaarder. Dit ligt natuurlijk aan de grootte van het nest. Ook kun je een opzwellende buik constateren. Je mag niet duwen op de buik omdat dit de kittens kan beschadigen.

Toegevoegd na 2 minuten:
je kunt dan de tepels van je poes in het oog houden, en als deze wat donkerder van kleur worden, en de vacht rond de tepels een beetje is gaan wijken, dan wijst dit op een zwangerschap ! Let wel; bij sommige poezen kunnen de tepels aan het eind van de 2de week donkerder zijn, en bij anderen is dat dan weer rond de 4de week, ook dit is heel afhankelijk van de poes zelf, maar meestal is dit zichtbaar rond de 3de week. Verder kun je dan ook zelf voelen of er kittens aanwezig zijn, en soms kun je de “vruchtjes” (foetussen) zelfs tellen, dit kan d.m.v. palpatie. Palpatie is een bepaalde manier van voelen “in” de buik terwijl de poes op de pootjes staat, uiteraard voel je bij deze methode aan de buitenkant (uitwendig) bij de poes, maar met een bepaalde handeling met lichte druk, waarbij op voorzichtige wijze gebruik wordt gemaakt van de vingers, betast men de baarmoeder. Het is echter af te raden om deze handeling toe te passen indien men er geen ervaring mee heeft, want je kunt dan ook dingen fout gaan doen (zoals kittens bezeren), en tevens kan het erg oncomfortabel of zelfs pijnlijk zijn voor de poes. (Dieren-) artsen en ook heel wat fokkers weten wel hoe het moet, en hebben hierbij dan ook ervaring
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!