Wat kan ik me kat het beste geven?

Ik heb twee katten een van 4 maanden en een van een jaar. Ze krijgen nu whiskas te eten maar de oudste kotst best veel. Moet ik misschien overstappen en wat is dan het beste of adviseren jullie me. Moet ik ook de ene kat volwassen voer geven en de andere kitten? Ze eten nu uit een bakje moet ik ze dan gaan leren om apart te eten.
Ik heb dringend advies nodig. Ik heb beide katten pas in huis dus ze moeten denk ik ook nog wennen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste zou ik stoppen met de Whiskas en een beter (premium) voer gaan geven. Whiskas bevat veel overbodige vulstoffen en een heeft een hoger zoutgehalte. Een goed premiumvoer kan een hoop gezondheidsproblemen in de toekomst voorkomen of het risico erop verlagen. Laat je bij de dierenarts of de beter dierenspeciaalzaak eens voorlichten over premiumvoer. Goede merken zijn bijvoorbeeld Royal Canin, Hills, Iams, Eukanuba.
Aangezien het je oudste is die spuugt, zou het kunnen dat deze is gaan schrokken toen de kleine erbij is gekomen. Er is immers een concurrent bijgekomen voor de voedselvoorraad, zeker als ze ook nog hetzelfde bakje moeten delen. Als ze te snel eet komt het eten er niet lang na consumptie uit.
Heb je niet het idee dat ze schrokt en duurt het een hele tijd voordat het eruit komt. Dan ligt het waarschijnlijk meer aan de gevoeligheid van haar maag-darmstelsel. Dan kan je bij het kiezen voor nieuwe voeding hier de voeding op aanpassen. koop bijvoorbeeld Sensitive/Sensible.
Mijn oudste dame had bijvoorbeeld ALTIJD diarree als kitten, totdat ik op Royal Canin Sensible 33 overstapte.
Komt het overgeven wel door schrokken, dan kan je ze beter apart eten gaan geven, als je dat nog lukt om aan te leren. Geef verdeeld over de dag kleinere porties. Misschien lukt het je om ze in een aparte kamer eten te geven of zet in ieder geval de bakjes veel verder uit elkaar. Het meest natuurlijke patroon voor een kat is overigens om 5 tot 10 keer per dag een klein beetje te eten. Maar helaas is dat voor veel werkende mensen moeilijk na te bootsen.

Het beste zou trouwens wel zijn om je kitten nog minstens een paar maanden een premium kittenvoer te geven. Als je ze apart voert is dit wel te realiseren. De kitten is in de groei en heeft veel meer bouwstoffen nodig.
Lukt het apart voeren echt niet, ga dan in ieder geval op een goed premiumvoer over.

Helpt ook premiumvoeding van Sensitive/sensible variant niet, dan is er echt meer aan de hand en zal je zeker eens een afspraak moeten gaan maken bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik geef altijd Royal Canin. Het kost iets meer per kilo dan Whiskas bijvoorbeeld, maar ze kotsen er absoluut niet van! Iedereen die bij ons komt vind onze katten er ook altijd heel mooi uitzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kotst je kat omdat ze te weinig binnen krijgt? Of dat ze als een idioot moet schransen om eten te krijgen.. Als ik jou was zou ik echt Es' proberen met apart de katten te voeren en ze uit elkaar bak weg te houden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En boeleer je ze dat het beste aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan te leren valt het helaas niet.. Dat zul je zelf wat in de gaten moeten houden.. Je ken niet hebben dat als je twee bakken voer neer zet de ene anderhalve bak eet en de ander maar een halve
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn beide katten krijgen ook apart te eten omdat de éen op een dieetvoer staat en dit went vanzelf. De ene krijgt in de keuken en de ander in de woonkamer.
Ik doe dan de deur van de woonkamer dicht en na een half uur a een uur gaat de deur weer open en haal ik de bakjes weg [ook als er eventueel nog voer in zit]en dit werkt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord
je zou wat kattengras neer kunnen zetten, misschien zit er een haarbal in de maag van de kat die eruit moet.

een haarballen pasta kan je ook proberen, en natuurlijk de katten regelmatig kammen zodat ze niet zelf alle losse haren weg moeten zien te werken.

men denkt dat whiskas een goed merk is,maar zo goed is dit helemaal niet voor een kat.

een merk als royal canin of iams is stukken beter, maar zijn zijn ook andere merken #premium voer#
in ieder geval zijn dit NIET de merken of het voer welke (ook) in de supermarkten liggen.

aan stoffen zit in het goedkopere voer wel (bijna)alles wat een kat nodig heeft, maar de stoffen zelf zijn kunstmatig. op zich nog niet zo'n probleem, maar de kat neemt niet al deze stoffen (voldoende) op in zijn lichaam zodat deze niet alles binnenkrijgt wat er zo netjes op de verpakking staat.

een tekort én kunstmatige stoffen komt de verteerbaarheid dus niet ten goede wat bij een kat die overgeeft natuurlijk helemaal al niet bevorderlijk is

natuurlijke stoffen zijn duurder in de productie (en dat zie je terug in de kostprijs uiteraard) maar je kat heeft hier veel meer aan, én het is beter te verteren dus/en er zijn minder afvalstoffen (altijd prettig met het oog op de kattenbak)

blijft je kat kotsen ondanks het kattengras en middeltje tegen haarballen is het verstandig om je dierenarts naar de kat te laten kijken, want er kunnen oorzaken mogelijk zijn

je katten leren om uit ieders een eigen bakje te eten gaat niet lukken, dus gezien de kittens moet je echt voer hebben van hoge kwaliteit, of wel een premium voer.
in principe is deze ook geschikt voor menselijke consumptie omdat het geen 'rommel' bevat.
bovendien werkt een premium voer preventief tegen blaasgruis, welke bij katten HEEL vaak voorkomt.

welk premium voer je moet hebben zou je even aan de dierenarts kunnen vragen. deze geven ook telefonisch advies.

Rieneke kan er vast nog veel meer over vertellen, en waarschijnlijk duikt ze wel op bij deze vraag hier :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik had hier vanochtend al op geantwoord, maar die vraag is verwijderd.
anyway, jij en cica hebben al uitstekende antwoorden gegeven, niks aan toe te voegen, dikke plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) vraag verwijderd...strange.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat wakker...
jájáááá!!
:-)