Kun je twee ratten in één kooi houden?

Een vriendin van me houdt één mannetjes rat in een kooi. Nu wil ik haar een tweede rat cadeau doen. Kan dit zomaar? De kooi is groot genoeg. Het is een zogenaamde domoorrat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom heeft zij maar 1 rat?

Het beste antwoord

Ratten moet je juist met 2 of meer dieren houden, anders gaat hij uiteindelijk dood van eenzaamheid. Het zijn groepsdieren.
Of een ratje erbij goed gaat werken is niet te zeggen. Als de rat die zij al heeft niet goed gesocialiseerd is, is de kans groot dat het niet goed gaat en dat ze elkaar aanvallen.
Sowieso moet je de rat niet zomaar in de kooi erbij zetten, maar je moet een introductie doen op neutraal terrein.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een rat erbij is dus een goed idee tegen de eenzaamheid, maar pak het wel goed aan met de introductie. En dan is het afwachten of ze qua karakter bij elkaar passen.
Kies wel een rat van ongeveer dezelfde leeftijd en ongeveer zelfde grootte/gewicht. Anders kunnen ze niet met elkaar spelen, of heb je de kans dat de grotere de kleine gaat pesten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier info over hoe je een introductie doet: http://www.ratjes.nl/introductie

Maar als je vriendin maar 1 rat heeft in een kooi, vraag ik mij af of ze wel genoeg kennis over ratten heeft. Hoe groot is de kooi? Wat voor bodembedekking zit er in? Wat voor speeltjes en hangmatjes zitten in de kooi? Speelt ze wel elke dag met de rat? Waarom heeft ze er maar 1?
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dit kan, ik heb zelf ook 2 ratten gehad, het waren wel een jongen en een meisje, het is juist beter om er een bij te halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
met een jongen en een meisje moet je wel oppassen voor nestjes.. ze zijn zeer jong al geslachtsrijp
Het is een goed idee om twee ratten samen te houden omdat ze dan, zoals eerder geantwoord, zich niet eenzaam voelen. Het is wel slim om er geen mannetje bij te kopen. Twee mannetjes kunnen haantjesgedrag gaan vertonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, een rat moet zelfs een soortgenoot hebben! In het wild leven ze soms in een kolonie van 40 ratten, het is dus erg onnatuurlijk om een rat alleen te houden. Z e slapen samen, wassen elkaar, spelen met elkaar en een vriendje geeft hen een veilig