Wij hebben een witte waas in ons 1 week oude aquarium, wat kunnen we hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Je zou zoals al gezegt eerst de aquarium 1 a 2 weken moeten laten staan. Na een week lijkt het me goed om even de PH-waarde te checken voor je er dieren inzet. Als deze nog niet goed is, d.w.z. te veel boven of onder de 7, laat je het beter nog even staan. Anders is het water te zuur of te hard. Dit hangt natuurlijk af van het soort vis. Dit is belangrijk voor de gezondheid en het voortbestaan van het dier in de aquarium en eveneens van de planten. Een verkeerde ph zie je aan de vis: overmatige slijmproductie, lustteloosheid, nerveusiteit,...
Maar nu u vraag beantwoorden: Volgens mij komt u witte schijn door verkeerde waterkwaliteit. Regelmatig uw water verversen en de waterkwaliteit testen. Dan zal de witte glans verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms wordt vermeld dat dit een normaal verschijnsel is voor een indraaiend aquarium maar omdat ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt acht ik het waarschijnlijker dat het te wijten is aan 1 van volgende oorzaken:

1. Geen of onvoldoende planten of onvoldoende verzorging van de planten.
2. Geen filter of filter draait geen 24u per dag.
3. Aquarium is vervuild, niet grondig schoongemaakt, spullen aanwezig die niet voor aquariumgebruik bestemd zijn.

Indien:
1. Veel planten in het aquarium zetten en/of deze goed verzorgen (water testen op nitraat, fosfaat, ijzer, pH en kH (om hieruit CO2 te bepalen), allen moeten voldoende in het water aanwezig zijn doch niet teveel. Optimale waarden: nitraat: 15 ppm. Fosfaat: 1 ppm. Fe: 0,1 tot 0,5 ppm en CO2: 10 tot 60 ppm). Planten halen namelijk afvalstoffen uit het water en hebben zo een zuiverende werking. Doen ze dit niet dan doen de algen zich tegoed aan deze afvalstoffen en vertroebelen ze het water.
2. Een aquarium heeft een filter nodig dat 24 uur per dag draait. Van zodra het filter namelijk langer dan een half uur buiten werking is krijgen de filterbacteriën te lijden aan een zuurstofgebrek. Alle dode bacteriën worden dan het water ingespuwd van zodra het filter weer wordt aangezet en vormen een vertroebeling van het water.
3. Aquarium grondig schoonmaken en eventueel vervuiling verwijderen, desnoods door enkele waterverversingen. Deze vervuiling kan namelijk evengoed een ongewenste en vertroebelende algengroei veroorzaken.

Visjes na 2 weken er in met een klein beetje sera ectopur. Het is te zeggen een visje of 3, 4 of 5 (afhankelijk van de aquariumgrootte). Daarna week na week het visbestand uitbreiden.

En zeker geen aquariumvoorbereiders of bacteriepreparaatbrol gebruiken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt vaak door dode en onvoldoende goede bacteriën in het filtersysteem.

De bacteriën gaan dood en komen onderop het filtersysteem te liggen. Door de filterpomp worden deze dode bacteriën weer in het aquariumwater rondgeslingerd. Hierdoor komt de witte waas.

Door het aquarium twee weken in te laten draaien zonder vissen erin met een goed filtersysteem en benodigde filterwatten en sponzen nestelen zich daar goede bacteriën. Deze bacteriën zijn nodig om het water te zuiveren en leefbaar voor vissen te maken.

In gewoon waterleiding zitten slechte stoffen die schadelijk zijn voor vissen en planten. Daarom moet altijd een aquarium goed worden ingedraaid, minimaal 2 weken, liefst langer. Zo verkrijg je voldoende goede bacteriën en heb je geen last witte waas en nare gevolgen van vissen die zomaar dood gaan of planten die sterven.