mijn kat is jaloers op mijn nieuw kitten,wat nu??

Toegevoegd na 11 uur:
mijn kat speelt ook niet meer en staart veel naar de kitten.ze blazen dan soms naar elkaar en snuffelen naar elkaar.toen die kitten er nog niet was speelde mijn kat vee en was heel grappig.maar nu speelt hij niet meer,als ik een balletje gooi dat gaat hj er nooit achterna.
wat moet ik doen?is mijn kat jaloers??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (6)

Proberen je 'oude' kat evenveel aandacht te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je kat zien dat je nog om hem geeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kitten is schattig maar probeer je oude kat evenveel aandacht te geven.
Het is voor je oude kat niet niks ineens een mega verandering.
Accepteer dat het voor oude kat ook moeilijk is om ineens een huis te delen met een kleintje.
Dat zal hij niet gewend zijn lijkt me..
Met veel liefde en aandacht moet het meestal goed komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooropgesteld dat ik geen verstand heb van katten, heb ik misschien toch een antwoord. Mijn buurvrouw heeft vorig jaar twee kittens gekregen, ze had al een volwassen kater. Hoewel het vanaf het begin wel goed ging, was de kater toch niet altijd even aardig tegen de kittens (twee vrouwtjes) Zo nu en dan was er echt sprake van geweld, (bijten, ze tegen de grond werken) De buurvrouw heeft ze laten begaan, hoewel dat soms best lastig was, omdat het er zo gemeen uitzag soms. Na een poosje waren de verhoudingen duidelijk. Kater is de baas, en de twee poesjes niet. Als er nieuw speelgoed is, of een nieuw kleed of zo, dan neemt de kater daar bezit van, en die bepaalt wie erbij mag. Maar ze zijn wel erg goede maatjes met zijn drieen.
Misschien is het dus geen jaloezie, maar het bepalen van de pikorde, wat op zich natuurlijk gedrag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel normaal dat je 'oude' kat pissig is vanwege de nieuwe bewoner. De kitten wordt aanvankelijk alleen gezien als indringer, die ook nog eens veel aandacht krijgt van het baasje. Het kan wel een paar weken duren voordat de rust is terug gekeerd.
Probeer de oudere kat en je kitten evenveel aandacht te geven. De kitten is erg schattig en wil nu veel spelen, maar vergeet de ander niet. Als de kitten slaapt of in een andere ruimte is, geef dan is even uitgebreid aandacht aan je oudere kat. Als ze samen in een ruimte zijn en ze tolereren elkaar om te naderen tot een paar meter, probeer ze dan eens te verleiden om samen te spelen met een balletje. Of gebruik een hengel en slinger die van de 1 naar de ander.
Ze zullen ook regelmatig knokken, dit kan er best heftig aan toegaan. Grijp niet in, uitsluitend als het echt mis gaat (verwonding), de kleine zal schreeuwen alsof íe vermoord wordt. De oudste zal duidelijk moeten maken dat hij de baas en de eerste is en de kitten moet zich onderwerpen. Later als je kitten in de pubertijd richting volwassenheid gaat, kan deze machtsstrijd zich weer gaan afspelen. Laat ze gaan, ze moeten zelf bepalen hoe ze hun positie tegenover elkaar opstellen.
Bij elke nieuwe kitten heb ik wel gedacht, 'Ow als dit maar goed gaat', en nu zijn ze allemaal dikke vriendinnen.
Trek niemand voor, gun ze hun machtsstrijd en negeer het gemopper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaloers is een emotie die jij toeschrijft aan de kat.

de kat kan laten zien hoe de grenzen zijn bepaald
de kat kan niet sociaal zijn naar andere katten
de kat vind de kitten te druk
de kat kan de kitten eng vinden
de kat kan besluiten de kitten beslist niet accepteren maar zal het zeker niet zien als een concurrentie wat aandacht in zal pikken.

ik weet niet hoe je de kitten hebt geïntroduceerd, en wat voor gedrag je kat vertoont.
voorlopig apart zetten als je er niet bij bent, en kijken of ze langzaam aan elkaar kunnen laten wennen.

voor tips zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jaloezie is idd onzin, en mogelijk is de kater niet kat-sociaal, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, mee eens. overigens kan het een gradatie erger, 'hier heb jij geen recht op'
oorzaak kan meerdere redenen hebben, of een combinatie 'van'.
introduceren van een nieuwe huisgenoot word nogal onderschat, maar het is wel degelijk van groot belang. sommige katten accepteren nooit een soortgenoot in hun territorium, ook niet als het een kitten betreft (geen privileges vanwege leeftijd in dat geval)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx :)