Mag een konijn banaan eten of andere gezonde snacks?

Ik heb een konijn in de tuin lopen, een Franse hangoor van twee jaar. Ze is gek op banaan en eet er met gemak eentje weg. Nu vraag ik me af of banaan okee is voor een konijn en zo ja hoeveel? En hebben jullie verder nog tips en ideetjes voor lekkere en gezonde snacks voor een konijn? Ze loopt los in de tuin en ik leg haar eten her en der zodat ze het moet zoeken, ze is hier een groot deel van de dag mee bezig. Ze heeft wel een hok waar ze warm en droog kan zitten maar zelfs in deze kou loopt ze liever in de tuin te huppelen. In haar hok staat haar droogvoer, dat vul ik iedere dag bij. Alvast bedankt voor de tips!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.6K

Het beste antwoord

Konijnen zijn pure planteneters, ofwel herbivoren. Hun lange darmstelsel is gemaakt om grote hoeveelheden vezelig voedsel te verteren.
Goede vezels worden geleverd door hooi, stro, takken en groenvoer zoals wilde planten en kruiden, maar ook groenten. Fruit bevat ook vezels maar mag slechts zeer beperkt gegeven worden omdat het veel suiker bevat.

Het basisvoedsel van konijnen is hooi, hooi moet er altijd zijn. Het bevat alle vitaminen en mineralen die een konijn nodig heeft.

Voorbeelden van goede groenten om te geven zijn:
andijvie, broccoli, venkel(heel weinig), bleekselderij (3 cm), selderieknol, koolrabi, witlof, veldsla, waterkers, boerenkool, paksoy, mosterdblaadjes, frambozenblaadjes, paardebloemblad, wortel en het loof van wortelen. Voor erbij een takje peterselie, takje selderie.
Het is af te raden om maaltijden te geven die bestaan uit grote hoeveelheden van slechts 1 soort groente. Het beste kun je van een paar groenten een klein beetje geven. Zo eet een konijn gevarieerd net zoals in de natuur, en is er minder kans op gasbuik.
Groenten die niet gegeven mogen worden: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, mais, vaste kool, spruitjes. Veel klaver geeft ook problemen, net zoals veel nat gras. Met de grasmaaier afgemaaid gras mag nooit gegeven worden in verband met gistingsgevaar (trommelzucht).

Tussendoortjes:
Fruit mag dus alleen zeer matig gegeven worden. Want teveel suiker kan grote darmproblemen geven. Dus per dag niet meer dan 1 aardbei of 1 kers, een partje appel enz.
Een konijn mag appel, peer, banaan, aardbei, enz., eigenlijk alles wat hij lust, met schil en al. Maar alleen kleine stukjes. Geen appelpitjes, die zijn giftig.

Banaan bevat veel kalium, een overmaat aan kalium kan hartproblemen geven. Slechts een paar keer per week een plakje banaan is daarom meer dan genoeg.

Oud hard brood, wat konijnen heel lekker vinden, mag slechts met mate gegeven worden. Bijvoorbeeld elke dag een stukje van ongeveer 2 vierkante centimeter.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat oude harde brood. Dat hoorde ik vorig jaar voor het eerst.
Mijn vorige konijn kreeg elke dag 1 snee hard oud brood (zo hard dat het meer weg had van beschuit).
Hij is er bijna 10 mee geworden.

Andere antwoorden (2)

Het mag wel, maar met mate.

"Een stukje banaan, of een gedroogd banaanschijfje, vinden de meeste konijnen ook lekker. Banaan zeer matig geven, maximaal een paar keer per week een plakje vanwege het kalium- en suikergehalte. Biologische banaan kan met schil en al gegeven worden, de schil levert goede vezels (in de schil van gewone bananen zit te veel gif)."

http://www.konijnen.nl/voer/snoep.htm

Toegevoegd na 24 seconden:
Die van mij lust het niet. 't Is geen zoetekauw-konijn, ook yoghurtdrops, waar die andere dol op was blieft meneer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn konijn werd er dik van banaan, dus ik raad het niet aan!