is een zwaarddrager een nachtdier?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een vis. Die zijn overdag actief en zijn 's nachts 'inactief'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwaarddragers zijn inderdaad nachtdieren. Ik heb er zelf ook meerdere gehad en overdag zie je ze vrijwel niet, maar 's nachts zwemmen ze druk rond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/vissen-nachtdieren.437208

Antwoorden (2)

Een zwaard drager is een gewone dagvis.
Wel is het zo, dat veel vissen ook in de nacht actief zijn, denk maar aan nachtvissen op zee.
En aan nachtvissen in sloten en meren.
Maar een gezonde zwaarddrager is vooral overdag actief, tenminste als je met zwaarddrager een vis bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna alle vissen zijn zowel overdag als 's nachts actief. De meesten zullen echter vooral overdag actief zijn.

De zogenaamde 'nachtdieren' zijn vooral 's nachts actief echter ook overdag. Dus dat maakt het verschil al moeilijker te zien. Het verschil tussen 'echte' nachtdieren en andere vissen is echter duidelijk te zien wanneer het winteruur wordt verzet en de timer van de verlichting wordt verzet in het aquarium. Het licht blijft 's avonds dan een uur langer branden en je zal zien dat het laatste uur de echte nachtvissen zoals sommige harnasmeervallen dan plots veel actiever worden tijdens dat laatste uur.

Let wel, sommige vissen worden sowieso actiever aan het eind van de dag, dus je moet onderscheid maken tussen vissen die dan actiever worden alleen na de uursverandering en tussen vissen die altijd actiever zijn een uur voor de verlichting uit gaat zoals kardinaaltetra's.

Bij zwaarddragers heb ik nog nooit verschillen vastgesteld. Ze zijn de hele dag even actief ook wanneer het uur veranderd. Dus nee, dat zijn geen nachtdieren.