Moet je een kat per se elk jaar laten inenten?

Wij hebben een kat gehad die bij ons thuis was geboren. Na een paar dagen ging zijn moeder dood en hebben we hem (en zijn broertjes en zusjes) met de fles grootgebracht en laten inenten + wormenkuurtje etc.

In de jaren die daarop volgden zijn wij nimmer meer met hem bij de dierenarts geweest en dus ook niet verder laten inenten.
Hij speelde altijd buiten en is nooit noemenswaardig ziek geweest.

Uiteindelijk is 'ie door ouderdom gestorven (maar liefst 20 jaar oud!).

Mijn vraag dus: zijn die jaarlijkse prikken nou echt nodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ik dacht ook van niet, nu heb ik een kat die me in 5 jaar al meer dan 2000 euro gekost heeft. Dus ja, ik raad het iedereen aan. Mischien valt het risico inderdaad wel mee, maar het kost maar 35 euro per jaar en je kan er zo vreselijk veel ellende mee voorkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een kat kan heel goed uit worden zonder preventieve prikken en zonder al te veel ziektes. Maar een kat kan ook heel goed erg ziek worden zonder preventieve prikken.
Als een kat op straat loopt, is de kans groter dat hij in aanraking komt met andere dieren. En is de kans groter op ziektes. Bv de niesziekte is voor een kat erg vervelend.
Ik neem dan liever het zekere voor het onzekere in dit soort dingen, juist ook omdat het om een dier gaat en geen ding. En er mensen zijn die heel veel om het beestje geven en erg verdrietig zullen zijn als het mis gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik beantwoord deze vraag vanuit het perspectief van konijneneigenaar.
Ik had altijd meerdere konijnen, heb ze nooit ingeënd en ze hebben nooit iets gehad. Nu heb ik er maar één, en die laat ik wel twee keer per jaar inenten, ten eerste omdat ik maar 1 konijn heb en hem niet graag kwijt wil raken.
Ten tweede omdat het aantal wilde konijnen bij ons in de buurt weer toeneemt, dus een eventuele besmetting met myxamatose en/of VHS neemt ook weer toe en ten derde omdat ik gewoon niet het risico wil lopen dat mijn huisdier veel pijn gaat leiden door iets dat ik voor 35 Euro per jaar had kunnen voorkomen.
(en inmiddels is meneer al een hoogbejaard 9-jarig konijntje dat nog steeds vrij gezond is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziektes waartegen je de kat kan laten inenten kunnen dodelijk zijn indien je er niets tegen doet. In het begin, als je de symptomen nog niet herkend hebt, kan je kat heel wat andere katten besmetten. Hoewel de mens immuun is voor ziektes als katten niesziekte, kunnen wij het wel overdragen naar andere katten.

Het is zeker de moeite waard om elk jaar je kat te laten inenten, al was het maar dat je kat tijdens de inenting een medische check krijgt.

Als je tijdens je vakantie je kat wilt onderbrengen in een pension is een geldige vaccinatie zelfs verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je kind niet laat inenten, is de kans nog veel groter dat het toch nooit difterie, kinkhoest of polio krijgt. Toch doen we het maar wel. Al was het maar omdat een hogere vaccinatiegraad de kans op een uitbraak verkleint, ook onder de niet gevaccineerden.

Natuurlijk kán je kat gezond oud worden zonder prikken. En hij kán ook heel erg ziek worden en een vroege pijnlijke dood sterven, terwijl dat voorkomen had kunnen worden door één keer per jaar even langs te gaan bij de dierenarts. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als dat door mijn nalatigheid of zelfs gierigheid gebeurde.