Hoe maak je het 'afscheid' voor een hond makkelijker?

Ik ben al eens eerder 5 maanden in het buitenland geweest en toen heeft mijn hond de eerste 3 weken voor de deur gezeten wachtend op mij.. Ze at slecht en piepte de hele dag door! Nu ga ik weer 5 maanden weg voor school en ben zo bang dat ze het weer gaat doen! Hoe zorg ik dat ze er niet zo'n last van heeft? Ik wou dat ik haar kon vertellen dat ik terug kwam, maarja dat is helaas geen optie.. Ik vertrek al over 2 weken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Honden zijn gewoontedieren en lijden het meest als hun dagelijkse routine totaal wordt omgegooid. Als degene die je hond verzorgd jouw gewoonten de eerste tijd zou handhaven, zou het grootste leed al voorkomen worden.
Bij jonge honden is dat makkelijker dan bij oude honden, waarbij routine is ingesleten.

Dus moet hij op exact dezelfde tijd hetzelfde voer krijgen uit dezelfde bak, liefst op dezelfde plaats. De eerste tijd even zijn eigen route met uitlaten en vooral ook dezelfde commando's.
Degene die hem overneemt moet de hond activeren als hij gaat zitten treuren, er moet positief gedrag worden opgeroepen. Eigenlijk leeft een hond bij de dag, als er maar geen dreigingen zijn. Dreigingen kunnen voor een gevoelige hond zijn: ander voer, andere stemmen met andere eisen, andere geluiden, niet de eigen mand en te weinig afleiding.
Als er door degene die voor hem zorgt een positieve houding wordt aangenomen, is het leed in enkele uren geleden. Vooral geen meewarige stem en geen medelijden.

Toegevoegd na 5 minuten:
En vanzelfsprekend wens ik je een fijne tijd in het buitenland!!!!
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de tip!! Maar ik woon nog thuis met 4 andere mensen die hetzelfde voor de hond doen.. Dus ze hoeft het huis en baasjes niet te verlaten! Alleen als ik lang weg ga dan doet ze dus die dingen. Ik doe wel de meeste dingen voor de hond (zoals, bakje water verversen, brokjes geven, vaakst uitlaten etc). Dus als ik dat evt iemand anders zou laten doen is het al minder erg??
Ivana
10 jaar geleden
Nou, dan is het allemaal nog veel minder erg. Laten de anderen de komende tijd (zolang je er nog bent) ook iets voor de hond doen, dat helpt al een stuk. En verder alle 'aanstellerij' van de hond negeren. Als mensen er in mee gaan, wordt het voor de hond een item. Dat is in dit veilige geval helemaal niet nodig.
Het kan best zijn dat hij meer aan jou hangt dan aan de rest, maar een hond heeft er vrede mee als hij direct normaal behandeld wordt als jij weggaat.
Nog één ding: honden nemen nooit afscheid van elkaar. Ze begroeten elkaar bij hereniging. Maak er dus geen punt van als je vertrekt. Dat snapt de hond ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, prachtig antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk : Plus!
paulus811
10 jaar geleden
Idd, prima antwoord! Virtuele (want gebruik de app) + Overigens, ik werk in het buitenland en Skype met mijn honden. Verklaar me maar voor gek, maar ze lijken te horen wat ik zeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat een hond voor jouw deur gaat zitten, wil zeggen dat jij de roedelleider bent. Als jij weg gaat / bent, komt er simpel gezegd een andere leider.
Onze hond is gewend naar mijn schoonouders te gaan, geen problemen mee, aangezien mijn schoonmoeder dominant is, wil zeggen, nieuwe leider.