Wat zijn de beste/handigste/ fijnste kattenbak korrels?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb alle soorten voor mijn gevoel al geprobeert om fijne korrels te vinden maar het lijkt wel of ze de ideale nog niet uitgevonden hebben...

Ik vind de witte huismerk korrels van de AH tot nu toe het fijnst want voldoen redelijk aan mijn eisen, zoals:
- Vormt klontjes (belangrijk!)
- Ruikt fris
- te betalen

Nou heb ik alleen weer een nadeel ontdekt, dit laat witte pootafdrukken na op de vloer.

Iemand de ideale kattenkorrels al ontdekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Antwoorden (15)

Ik gebruik zelf klontvormende korrels, omdat je dan makkelijk poep en pies kunt wegscheppen.
Het is grit van de Albert Heijn, niet stoffig.
Wel loopt de kat die soms gebruik maakt van de bak soms korreltjes de bak uit, dus ik heb een matje voor de bak liggen.
Ik probeerde ooit van die houtpulpkorrels, maar dat vond madame helemaal niets en ze ging niet meer op de bak.
Dus het ligt ook aan de voorkeur van de kat...

Toegevoegd na 3 minuten:
Naar aanleiding van je uitbreiding: een matje voor de bak helpt, ik heb een oude schoonloopmat aan stukken geknipt, werkt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben veel geprobeerd maar wij vinden geperste houtkorrels echt het beste! Kan veel hebben, laat weinig geur door en is biologisch afbreekbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die heb ik ook
het omgekeerde van klontvorming:als je het zeeft bewaar je de korrels en gooi je het stof weg
Gebruik die van de. Deka klontvormend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik catsan.. Heel fijn!! Het kost wel rond de 5euro per zak maar ik heb 2 bakken (ook 2katten) en dat is precies goed en het gaat bijna 3 weken mee.. Ook bij mij lopen ze wel korrels eruit maar ff met veger en blik erlangs en je ziet er niks meer van! Het ruikt niet en stoft niet!! Ideaal!! Succes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry lees nu je voorwaarden pas en daar doen deze niet echt aan.. Misschien wel een idee om eens te proberen ;)
ik gebruik de korrels van de aldi zijn ook heel goed en ze krijgen geen witte voetjes ik heb er een zuil onder liggen zodat de korrels niet op de vloerbedekking komt en dat is makkelijker op te ruimen. maar je moet wel weten waar je kat van houdt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij gebruikten (kat is helaas overleden) altijd de korrels van de lidl (1 euro per zak) en deden die elke dag verversen (geen geuroverlast, etc.) ipv duur spul per 2/3 dagen omdat het anders stiekem toch al langzaam ruikt...

Je hebt tegenwoordig wel een kattenbak met een soort centrifuge, redelijk prijzig maar wel erg efficiënt, maakt zichzelf (goed) schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Magicclean, koop ik altijd bij de dierenspeciaalzaak. Ruikt niet, stinkt niet, geen witte pootjes.
Als je af en toe drolllen schept kan het er echt weken in blijven zitten.
Is wel aardig duur. Koop ze meestal in de aanbieding.
Aanrader van mijn broer, die geeft een dierenspeciaalzaak.
Ik wil nooit meer wat anders. Nou ja, voor de kat dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje erbij! heb hier meerdere bengaalse mestbakken, ik zweer bij dit spulletje!!
Biocats, van die grote gele zakken bij de dierenspeciaalzaak. Het spul gaat weken mee omdat het de poep en pies goed samenklontert. Je kan het er zo uitscheppen. Het is vrij duur in aanschaf maar je doet er heel lang mee, dus omgerekent vallen de kosten erg mee. Je doet maanden met zo'n grote baal. Ik vond het altijd erg fijn en zuinig in gebruik.
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ja, die gebruik ik ook, en het is echt niet duur omdat je er zo lang mee doet, geen witte voetjes, en klonterend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maanden? Na twee weken zul je toch echt de bak uit moeten schrobben en is de klonterkracht ver te zoeken. En er is een fresh variant. De groene Biocat's.
Ik gebruik eigen merk van de jumbo. De klontvormende. Met geurtje. (beetje chemisch dat wel maar dat ruik ik liever dan uitwerpselen). Ik ruik dus absoluut GEEN uitwerpselen. (Heb het hier over 1 grote kat.) 4-kant kartonnen pak met lichtblauwe letters. Niet duur. Flinke laag ik de bak doen, zodat de urine niet aan de bodem kan plakken, maar er grote makkelijk weg te scheppen klonten vormen. Ik ververs de hele inhoud al niet meer sinds ik het ben gebruiken. (ca. 6 maanden) Ik hoef het alleen zo af en toe maar bij te vullen. Verder heb ik sinds enkele weken de omega paw rollende kattenbak. Zow hey...dat is ff ideaal!!! Nooit meer op je knieën voor de bak met je neus erboven drollen scheppen. Elke 2 dagen rol ik dat ding tot bijna op zijn kop. Het grit verdwijnt in een rooster en de stukken blijven op het rooster liggen. Als je dan doorrolt, tot hij echt bijna op zn kop ligt, vallen de stukken in een opvangbak. Dan rol je de bak weer helemaal terug (en iets verder om het grit goed terug te krijgen). Dan trek je er een lade uit met de stukken. Ik leeg die in een grote plastic tas. Die tas geef ik een draai zodat de geur er niet uit kan. Elke week gooi ik die weg en pak weer een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jouw kat is nog steeds zindelijk? Een kat ruikt velen malen beter dan mensen. Als je de ontlasting uit de bak haalt, is de bak niet meteen schoon. Er blijven restjes achter die de kat nog heel goed kan ruiken. Ook zo'n geurtje in de kattenbak vinden veel katten niet fijn. Ik moet er zelf niet aan denken als de wc-bril al in 6 maanden niet is schoongemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hartstikke zindelijk, hij doet nooit iets buiten de bak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over die omega paw ga ik een vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, ik heb die van de appie ook een tijd gebruikt. Maar vind die van je Jumbo weer beter. Zo zie je maar dat het toch iets persoonlijks blijkt te zijn..... Ik denk dat de vraagsteller al onze tips maar moet gaan uitproberen. Kan hij / zij zelf haar keuze maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ipzy, wat wil je over de Omega Paw weten? Op Youtube staan diverse filmpjes over de werking.
Ik gebruik biokat's micro classic. Dit is fijn zeer goed klontervormig grind. Ik betaal voor 15 ltr 6,50. Nu bestel ik het bij gropet dat is speciaal voor grootgebruikers. Gewoon in de winkel zal het duurder zijn.

Ik vind het fantastisch grind, goede klontervorming en weinig tot geen stank. Ondanks dat ik meer dan genoeg bakken heb staan gaan al mijn 7 katten bijna allemaal maar op 1 bak, die schep ik wel een paar keer per dag uit maar stinkt eigenlijk nooit.

Nadeel is wel dat ze het fijne grind meenemen aan hun pootjes. Maar een matje voor de bak lost dit probleem weer op.
Aponi
13 jaar geleden
Ik gebruik zelf Cat's Best. Is klontvormend, kan gecomposteerd worden en is 100 % biologisch afbreekbaar. Er zit geen naar luchtje aan voor de katten en ook voor de eigenaar niet. Ik heb 2 katten en 3 kattenbakken. Ik haal meerdere malen per dag de ontlasting eruit en wekelijks leeg ik de bakken helemaal en maak ik deze ook schoon. Je hebt maar een klein laagje nodig van het kattengrit, dus je kan er lang mee doen. Volg vooral niet de adviezen op die op de verpakking staat, daar staat dat je het rustig weken in de bak kan laten zitten. Dit is natuurlijk helemaal niet fris! Ik koop het in zakken van 40L en meestal als het in de aanbieding is, dat scheelt weer. Het loopt wel iets uit, daarom heb ik oude autovloermatten voor de bakken liggen. Aan de andere kant, regelmatig rondom de kattenbakken zuigen is ook niet zo'n klus.

Het grit van de AH heb ik ook 1 keer geprobeerd, maar wat stinkt dat spul zeg! Volgens mij zit daar ook zo'n chemisch luchtje aan. Als ik het al kan ruiken, dan zal het voor de katten echt geen pretje zijn met hun goede neus.

Nog een tipje, als je een bak hebt met een kap, haal dan in ieder geval het deurtje eruit. Wij eigenaren willen de luchtjes niet ruiken, maar de katten willen dat ook niet als ze op de bak zitten. Door het deurtje eruit te halen vervliegen de luchtjes sneller. Ik heb een kattenbak naast de slaapkamer staan en geen last van vieze luchtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ja, maar dat hangt ook weer van de kat af hoor, mijn Mira gaat gewoon door het deurtje,, en de bak staat in de keuken dus ben ik wel blij dat ze het niet erg vindt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut van het deurtje is om te voorkomen dat de eigenaar het gaat ruiken. Maar door de ontlasting regelmatig eruit te scheppen en de bak minimaal wekelijks helemaal te legen en te ruiken, ruik je er bijna niets van. Ik zou ook niet willen dat als ik naar het toilet ga nog een zwieper tegen mijn achterste krijg van het deurtje. Dus waarom het deurtje laten zitten? Er zijn veel katten onzindelijk door verkeerde kattenbakken. Naast medische problemen natuurlijk. Voor katten is een grote open bak het meest prettigst. Ik heb in het wild ook nooit een kat gezien die een hol inkruipt en de deur dicht doet om zijn behoefte te gaan doen ;) De meeste kattenbakken zijn gemaakt voor de eigenaren zonder te kijken naar wat voor de kat prettig is............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijne vindt het deurtje helemaal niet erg
maar zodra ze klaar met de grote boodschap is haal ik de bak meteen leeg: ik kan echt niet tegen de stank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in dat geval: welk merk voer geef jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haal ook altijd meteen de onlasting eruit. (wel even wachten tot je kat het niet ziet, bij katten is de boodschap ook vaak een echte boodschap.) Daarnaast is goede ventilatie belangrijk. Even een raampje open en je ruikt er al snel niets meer van! Mijn katten kunnen ook niet wachten totdat de bak schoon is! Geeft maar weer aan hoe belangrijk het is om de kattenbakken goed schoon te houden!
Ik vind Cat's Best Eco Plus kattengrit geweldig.http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/plantaardig/cats_best/21337
Het is eco, klontvormend en je kunt het door het toilet spoelen! Ik gebruik het al jaren, en nee mijn toilet is er nooit door verstopt geraakt ;)
Het is heel goedkoop omdat het zuinig in gebruik is.
Ook ideaal dat het thuisbezorgd wordt. scheelt sjouwen en tijd. Je betaald overigens geen verzendkosten boven de 2 tientjes oid.
Het zijn een soort houtkorreltjes. Ik raad wel aan om de bak te verschonen voordat de korrels zanderig beginnen te worden, want anders krijg je het spul idd door je hele huis. Zelfs in bed. Dus gewoon een klein bodempje gebruiken en dan iedere week verschonen, ondanks dat het zanderige spul ook nog prima zijn werk doet. Een uitloopmatje is ook handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mijn kat altijd minutenlang staat te graven en te ploegen, neem ik het liefst stof-arm grit. Meestal Linda USA Stof-arm uit de dierenspeciaalzaak. Is echter niet klontvormend.
Ik had ooit rode klei-achtig grit, maar daar werden haar witte pootjes roze van, dus die liever niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben drie binnenkatten en drie kattenbakken, dus ook ik ben veel met kattenbakkorrels bezig. Eerst vond ik de AH eigen merk en C1000 eigen merk, zonder geur en zonder klontervorm fijn, maar gebruik nu afwisselend de klontervormige kattenbak korrels die niet geur en die klonteren van de Macro. Kan je geen placemat of iets dergelijks gedeeltelijk onder de kattenbak stoppen, zodat de eerste pootjes, die de afdruk veroorzaken, daarop terecht komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij gebruiken voor onze 3 katten Kitty Friend Aloe Vera 7 days. 1 zak voor 1 kattenbak voor 1 week (gaat bij ons langer mee) met een aloe vera luchtje (daar moet je wel van houden) dus je huis ruikt ook nog eens heerlijk!