Wat voor hondenras is: Trouw, knuffelig, sportief, kan alleen zijn als dat moet, en lief/spontaan?

Ik weet wel dat het ook heel erg te maken heeft met de opvoeding van het hondje, maar ook in het karakter.... Bijvoorbeeld een husky is (heb ik gehoord) veel moeilijker in de omgang en opvoeding dan ander soort honden en heeft bijv veel meer tijd en aandacht nodig...... Maar welk hondenras is dus wat ik boven omschreef?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben een bewuste kruising laten 'creëren'
Een Mechelse herder/border collie
Zodat de hond ook bij ons past
Het heeft natuurlijk het nodige geld en heel veel tijd gekost maar dan heb je ook wat ;-)
Ik zou ook zeker een paar asiels bezoeken want daar zitten ook heel veel lieve honden
Mss wel een die bij jullie past
Ik hoop ook dat je goed nadenkt voordat je tot aanschaf overgaat
Een heel fijn weekeind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in principe heeft elke hond dit,mits de hond goed opgevoed wordt.
Er staat helaas niet bij je vraag welk formaat je wenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad channeke72: veel mensen kopen een hond in een opwelling terwijl ze er niet goed voor kunnen of willen zorgen.
Een hond kost veel tijd: minimaal twee tot drie uur per dag, en dat tien jaar lang, of langer. Dat moet je er voor over hebben anders moet je er niet aan beginnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK, ik zou eerder zeggen dat een hond gewoon 24 uur aan tijd kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maria16 Het karakter van de hond is helaas toch echt deels bepaald door het ras. Rassen worden ook gefokt op karakter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed trouwens van jou om eerst informatie in te winnen alvorens een hond aan te schaffen. De meeste mensen kopen een hond in een opwelling zonder zich verdiept te hebben in het ras. Joh, dan kom je nog bedrogen uit. Jack Russel, Keeshonden en Terriërs zou ik niet aan beginnen als ik jou was. De Jack Russel kan soms niet met kinderen. Terriërs zijn (té) actief, maar het is een helse rasgroep mits je niet aan hun behoeften kan voldoen. Keeshonden kunnen bar slecht alleen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@IkHebEenVraag, Dit ben ik niet met je eens,het karakter is eigen,ongeacht welk ras het is. In een nest zijn pups aanwezig die zachtaardig of dominant zijn van karakter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met zoveel antwoorden is het duidelijk: het ligt aan de opvoeding niet aan het ras!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle het is een combinatie van raseigenschappen en opvoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Doodie: 24 uur is overdreven, maar 4-5 keer uitlaten, waarvan minstens 1 keer een fllinke wandeling (een uur of zo) en daarnaast de nodige knuffel- borstel- en andere aandacht... Een pup vraagt de eerste maanden (veel) meer: zindelijk maken, ervaringen opdoen, cursussen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Adriek maar ELKE hond kun je verpesten door de opvoeding ongeacht welk ras. Dus verdiep je eerst in hoe je een hond zo krijgt als je wilt en kijk niet EERST naar het ras.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Maria16 Dan heb je nog te weinig kennis van honden en van hoe er gefokt wordt. Uiteraard is iedere hond anders, maar een Terriër zal niet gauw het karakter hebben van een Labrador of wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ik heb maar 22 jaar honden gehad dus weet onderhand wel hoe het in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Maria16 22 jaar klinkt indrukwekkend, maar het kunnen ook twee honden geweest zijn :) Wel is duidelijk (uit het bovenstaande) dat er karaktereigenschappen in het ras vastliggen, daarbovenop heeft elke pup zijn eigen karaktertje, en daar weer bovenop kun je het karakter van je hond nog voor een flink deel vormen als baas. Aan OP dus het advies: verdiep je goed in de materie, neem eens contact op met fokkers van rassen die je interessant lijken, lees eens een boek over jouw ras (of een meer algemeen boek), denk nog eens rustig na of je echt wel een hond wilt, inclusief de bijbehorende zorgplicht voor de komende tien tot vijftien jaar, maak dan pas een definitieve keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meerdere honden AdrieK van verschillende rassen. Natuurlijk zijn er karaktereigenschappen die een ras bezit,maar uit eigen ondervinding klopt dit niet altijd. Het eigen karakter had ik al eerder aangegeven dat dit per hond verschillend is en ja je kunt een groot deel vormen tenzij het een super dominante hond is,dan komen er toch dingen bij die niet te veranderen zijn ondanks je goede wil met opvoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit mij volledig aan bij AdrieK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
FurRealFriends voldoen aan alle eisen en zijn nog goedkoop in het onderhoud ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor stippel!
Beter zo'n vriend, dan een levende die slecht verzorgd wordt of die na twee jaar in het asiel gedumpt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik deel mijn mening met Maria, ikzelf heb een golden retreiver, ken er nog 2 en qua karakter lijken ze geen van drieen op elkaar. De mijne is zeer onderdanig, altijd geweest, de anderen zijn de dominanteren die de mijne buitensluiten. We hebben 15 jaar geleden een husky gehad die prima alleen kon zijn, heel angstig wel, was bij de vorige baas mishandeld, maar dat alleen kunnen zijn staat niet als karaktereigenschap bij hun bekend. Als je van tevoren weet dat een hond veel alleen zal zijn, is je gond dan eventueel gelukkig? Maakt niet uit wat voir hond, een hond die kindvriendelijk is, trouw en knuffelig zijn gezelschapsdieren en dus niet geschikt om alleen te zijn. Puppies, net als kinderen, uiteraard zeker niet, ongeacht het ras.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel! Ik heb er heel veel aan!

Antwoorden (18)

Duidelijk een retriever soort. Mits goed uitgelaten een hond die prima een tijdje alleen kan zijn. Wil graag aangehaald worden, betrokken worden bij het gezin. Fijne hond om mee te wandelen zwemmen balletje of stok gooien. Wij hebben onze 3e labrador en willen nooit een andere soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk wel dat je nooit aan zo'n hond moet beginnen als je er niet minstens een uur per dag mee kan/wilt wandelen (naast de normale uitlaatbeurten). Elke dag. Niet twee of drie keer per week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je volledig gelijk . Mensen moeten dat goed begrijpen, een hond kost tijd. Je zou ook kunnen zeggen... je mag tijd aan je hond besteden. Lekker wandelen, ook als het regent, sneeuwt, stormt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het wel eens met het Retriever soort erg lieve honden zijn. Wij hadden een Golden Retriever, een echte allemansvriend.
Mijn vader zegt nog altijd; ''Die hond was zo blij als hij mensen zag, als er 's Nachts zou worden ingebroken zou hij mee hebben geholpen met het openhouden van de zak.''
Ik heb al verschillende boxers gehad en die voldoen helemaal aan de gestelde eisen.
Alleen met het alleen zijn hebben alle honden een probleem want het zijn van nature roedeldieren, dus als je van plan bent om je hond langere tijd alleen te laten zorg dan voor een compagnon voor hem/haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben een labradoodle.
Lief,trouw,knuffelig,sportief en kan heel goed alleen zijn.
Erg vrolijke lieve hond. En ze verharen niet!
Ik heb ook die test eens gedaan, maar daar kwam een heel ander soort hond uit dan wij wilden.
(op internet zien de labradoodles er apart uit, maar het is maar net hoe je ze knipt, die van ons is egaal gekrult)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koningspoedel. Zéér slimme hond, waardoor ze supersnel leren.Heeft tevens alles wat U hierboven omschrijft en nog een groot pluspunt, verliest geen haren.
Wel regelmatig naar de kapper voor een knipbeurt en om de dag kammen.Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een labrador voldoet hier zeker aan, mits hij voldoende kansen krijgt om zijn karakter op een goede manier te ontplooien.
Uit de rasstandaard: TEMPERAMENT/ GEDRAG: Goed temperament, erg behendig. Buitengewoon goede neus, zacht in de mond, uitgesproken liefhebber van water. Een toegewijde, zich makkelijk aanpassende metgezel. Intelligent, levendig en gezeglijk, met een sterke wil zijn baas te behagen. Vriendelijk karakter zonder spoor van agressie of ongepaste schuwheid.

Er zijn ook verschillende testen op internet te vinden wat voor soort hond bij je past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super sportief, heel aanhankelijk, makkelijk op te voeden, goed met kinderen en andere dieren. Kan alleen thuisblijven mits goed aangeleerd. Dit laatste binnen de perken, want een hond is een roedeldier.

Voor mij nooit meer een ander ras: de Hongaarse voorstaande hond, de VIZSLA.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens!! Zeer lieve en knuffelige hond, toch sportief én... de meest geurloze hond :-)
Ivana
11 jaar geleden
Ja, en dat laatste is heel opmerkelijk. Bij andere mensen ruik ik altijd direct de aanwezigheid van een hond. Men zegt vaak dat dat bij mij in huis niet te ruiken is. Omdat ze geen ondervacht hebben, zijn ze ook na een zwembeurt in 'no time' weer droog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontzettend lieve honden!
Wat dacht je van een herders hond? Als je ze goed opvoedt zijn ze trouw, knuffelig, sportief, kan alleen zijn als het moet, lief en spontaan. Je hebt ze ook in verschillende kleurtjes, patroontjes en vachtjes. Zelf heb ik een Franse herder, echt heel lief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(mijn eerder gegeven antwoord is een labrador.)

advies: de labrador komt het dichtst bij het wensenpakket!

het zijn waterhonden, dus aan het water of op het strand geen probleem, het zijn familie, nee gezinshonden willen graag ook door kinderen geaaid en aangehaald worden. spelen in de tuin is altijd prijs.

binnen zijn het lieve dieren, die op hun eigen plek, in hun mand rustig slapen. ze hebben een zacht behulpzaam karakter, worden ook net als herdershonden (voor de politie / brandweer) als werkhond gebruikt. alleen de labrador zal eerder als blinde geleidehond ingezet worden.

net als in het voorbeeld de husky, moet je ook nooit in de verleiding komen ("hij is zoooo lief.") om een akita inu te kiezen, dat is namelijk een zeer eenkennige hond die zelfs gevaarlijk kan zijn onder ondeskundige leiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Sint Bernard is makkelijk op te voeden (de meesten), erg aanhankelijk, houdt van kroelen en aandacht krijgen, kan goed alleen thuis zijn als men werkt. Ik vond ze erg lief, echt makkelijke honden. Haast ideaal. Een balletje gooien vinden sommige ook leuk.

Een Amerikaanse Bulldog kan ook aan jouw eisen voldoen, mits een goede opvoeding. Echter kunnen ze op latere leeftijd wat aan de dominante kant tegen hetzelfde geslacht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een Boomer, en een Bichon Frise kunnen ook prima aan jouw eisen voldoen.

Ik zou er wel rekening mee houden dat je ook een hond kan krijgen die nou nét niet aan de karaktereigenschappen van het ras voldoet. Soms heb je nou nét de uitzondering op de regel te pakken. Dan moet je alsnog van de hond kunnen houden.

Een intelligente hond heeft heel veel uitdaging nodig. Als je de hond niet kan 'triggeren' dan kan het een hele vervelende hond worden.

Toegevoegd na 13 uur:
Een Labradoodle.

Toegevoegd na 13 uur:
Een Labradoodle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een labrador is lekker sportief en heeft een lief karakter.
Je kan ook een bulldog nemen maar die stopt snel met lopen en heeft er dan geen zin meer in,, labrador raad ik aan. Golden kan ook. Of een beagle herder dolmatier. Maar ik hou het bij labrador.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een poedel is naar mijn idee en ervaring
zeer geschikt om aan uw verwachting te kunnen voldoen.
Bovendien nog de prettige bijkomstigheid van absoluut niet verharen!!
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zéker weten : een poedel. Een poedel is geduldig, trouw, speels, intelligent, autodidact, aanhankelijk, trouw,Kijk maar eens bij de eigenschappen van een poedel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goed opgevoede Chihuahua. Mijn dochter heeft er 1 die nu 8 jaar oud is en vanaf dat hij een pup was kon ze hem alleen laten. Hij heeft in zijn jeugd nooit iets vernield of zijn behoefte in huis gedaan. Kwam pas vrolijk en enthousiast tevoorschijn als zij thuiskwam. Ze heeft hem zelfs geleerd dat hij in de hoek moet zitten als hij iets stouts had gedaan. Het is een heel sociaal beestje. En hij gaat makkelijk mee in een handtas, zelfs de stoerste mannen smelten als ze hem zien.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ikzelf maak urenlange wandelingen met hem en hij klaagt absoluut niet, loopt netjes aan de voet. Hij kan ook een paar kunstjes en is eigenlijk altijd blij. Is niet onderdanig, maar gehoorzaamt goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan er voor mij maar 1 zijn. Dat is een duitse herder. Het is een echte gebruikshond voor diverse doeleinden, maar ook geschikt als gezinshond. De hond is erg trouw aan zijn baas. Duitse herders kunnen zeer goed leren en gehoorzaam zijn. De Duitse Herdershond straalt adel uit. Alle wat jij vraagt, voldoet een duitse herder aan. Maarjah er zullen vast ook andere honden zijn. Maar dit is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zijn heel tevreden met onze border collies. Dit ras is gemakkelijk op te voeden, ze zijn zeer sportief: houden van rennen, wandelen, spelen. Enorm trouw en superlief. Ik zou dus een border collie aanraden!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan het ze ook makkelijk aanleren om alleen te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een greyhound is een super sportief ras. die houden van rennen en dat moet je dagelijks met ze doen. ze zijn super trouw en knuffelig. ze zijn soms wel heel erg druk.
het is een intelligent ras, dus ze leren heel snel de trucjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pff ik heb het al gelezen allemaal grote honden die de mensen aanbevelen.
ze eten veel en als je ermee naar de dierenarts moet kost het ook veel.
ik heb een border terrier gehad heel lief altijd met je kroelen en aanhankelijk.
spelen deed hij heel graag en lopen naast de fiets ook.
3 katten kon hij ook goed mee omgaan 1 sliep zelfs bij hem in de mand.
soms kon hij tot 8 uur alleen zijn meenemen op vakantie was ook geen probleem hij nam de plek in van een weekend tas.
daarnaast heb je ook het voordeel dat ze niet zo doorgefokt zijn als labradors of retrievers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Dit zijn 'onbedorven' honden. Het zijn bovenal allemansvrienden, maar daar zijn ze ook voor bedoeld. Van oorsprong zijn het de jachthonden van de lagere klasse en werden ze dikwijls aan 'de buurman' uitgeleend. Ze blaffen weinig tot niet, zijn geduldig, gezond (als hij van een goede fokker komt) en goed met kinderen. Als de vraagsteller de maat niet te klein vindt is dit ook een optie.
Plus
Ik heb een coton de tulear! deze is van karakter vrolijk, speels en grappig!
Is heel zacht en knuffelig! Kan uren wandelen en als je thuis komt nog apporteren!
Kan ook heel rustig zijn en alleen zijn is ook geen probleem!!!
De liefste hond die ik tot nu toe heb gehad! Zeker een aanrader!