Nee, honden zien anders dan mensen. Bovendien hebben ze een lager standpunt en gaan veel meer op hun neus af. Uit wikipedia:

Vroeger werd aangenomen, dat honden enkel grijstinten of 'zwart-wit' konden zien. Uit nader onderzoek is echter gebleken dat honden wel degelijk kleuren kunnen zien, maar wel anders dan de mens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Mede vanwege je uitgebreide bron.
Honden 'ervaren' mensen. Het zien is niet van zoveel betekenis. Op de eerste plaats is hun neus aan de beurt. Die signaleert het angstzweet of de volkomen neutrale geur en alle geuren daartussenin. Daarbij bepaalt de hond aan welke kant je staat, of je een vijand bent of iemand waar hij weinig mee te maken wil hebben.

Een hond kan ook zien, maar hij kijkt meer naar je bewegingen dan naar de kleur van je haar. Je houding (trots, neerbuigend, angstig, vijandig) is een aanvulling op datgeen wat zijn neus al had ontdekt.

Een hond heeft ongeveer twee minuten nodig om helemaal uit te vogelen wie je bent en wat je status is. Daarna zal hij je laten zien of hij in je geïnteresseerd is of niet. Als hij zich van je afkeert, laat hij je links liggen. Wil hij iets van je en vertrouwt hij je, dan is dat aan heel zijn houding te zien. Onderdanigheid en overgave zijn af te lezen aan zijn lichaamshouding.

Dus 'ziet' een hond ons totaal anders dan wij elkaar zien.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Alleen is het ruiken van angstzweet niet echt waar,het is meer de onzekere/angstige houding van de mens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een dikke plus ( uiteraard :-) ) voor je duidelijke antwoord/uitleg. Ik heb inmiddels ontdekt dat ik meer vertrouwen heb op de reacties/ het instinct van mijn hondjes bij mensen die ik niet ken dan in mijzelf ondanks dat ik toch een redelijke mensenkennis denk te hebben ;-)
Ivana
10 jaar geleden
@vlindertje. Ja, honden zijn niet om de tuin te leiden. Waar wij ons nog laten paaien, doorzien/ ruiken honden veel meer. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar ben ik ze,zeker de laatste tijd door omstandigheden, heel dankbaar voor.
Ik ben blij dat de hondjes mij "waarschuwen" als ze iets slechts,vreemds enz. "zien" in iemand!
Ivana
10 jaar geleden
: )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En volgens mij zien zelfs wij elkaar anders dan andere mensen elkaar zien (beetje ingewikkelde zin maar ik hoop dat het toch duidelijk overkomt...) "PLUS" voor de vraag, en alle antwoorden en reacties!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Milli, het is duidelijk en klopt ook ;-)
Nee als wij iets roods zien zien honden het in een andere kleur dus je ziet er voor een hond veel anders uit dan voor je eigen vader of moeder