Waarom wordt onze oude labrador magerder?

Hij is 11 jaar , verder nog aardig vitaal en vrolijk en lijkt niets te hebben. Ik dacht dat oude labradors vaak te dik worden maar die van ons wordt magerder. Hij eet hetzelfde als altijd. Moeten we hem een schep voer meer geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (7)

Eet ie wel z'n bak op want oude labaradors hebben kans op een eetstoornis of kijk eens als er wat apparts is aan de uitwerpselen. Kan alleen zeggen bezoek een dierenarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals sommige mensen dun en sommige dik worden als ze ouder worden, geldt dit ook voor honden. Als je het toch niet vertrouwd .. effies naar de dierenarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11 jaar is al een hele leeftijd. Gemiddeld worden Labradors een jaar of 13. Dus het is een oud baasje. Inderdaad hebben labradors de neiging om te dik te worden. Labradors eten graag heel veel en snel. Dik worden is bij een Labrador van jongs af aan al bekend. Het feit dat hij nu veel afvalt is wel een reden om eens naar de dierenarts te gaan. Hij kan eens bekijken hoe het met hem gesteld is. Dus wacht niet af op antwoorden maar ga even langs bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een hond ouder wordt is het verstandig over te gaan op "seniorenvoeding", rond de leeftijd van 7-8 jaar.
Oudere honden bewegen over het algemeen wat minder en hebben dan voeding met minder vet, fosfor, eiwitten en calorieën en een grotere hoeveelheid vezels nodig.

http://www.dierendokters.com/honden/verzorging-oudere-honden/voeding-oudere

Oudere honden kunnen inderdaad vaak wat dikker worden op hogere leeftijd.
Je vraag, waarom jouw hond magerder wordt is door niemand op GV te beantwoorden, omdat alleen een deskundige jouw hond kan bekijken en onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als je seniorenvoeding gaat geven krijgt hij toch juist te weinig kcal binnen? (in het geval van onze hond dan 8-))
Maar idd een gang naar de dierenarts gaat het ook worden hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom denk ik dus inderdaad met jou, dat je naar de dierenarts moet; een oudere hond wordt wat dikker, niet magerder. Misschien krijg je het advies met de gewone voeding door te gaan, maar dat is aan de DA.
Bij oudere honden is de opname van voedingsstoffen vaak minder. De spieren worden ook minder gebruikt, waardoor de spiermassa slinkt. Dit geldt zéker voor de achterhand.
Al eten ze hetzelfde, de vertering is dus anders. Eigenlijk net als bij mensen.

Er is nog een andere mogelijkheid: het kan ook zijn dat er ergens een tumor zit. Dit levert ook (in sommige gevallen) sterke vermagering op. Dit is heel vaak de doodsoorzaak bij oudere honden.

Het is dus zinvol om in dit geval even bij de dierenarts langs te gaan. Misschien moet je de voeding aanpassen, misschien is het alleen ouderdom zónder gebreken. Een "APK-keuring" kan op deze leeftijd heel belangrijk zijn, soms geruststellend, soms ook niet.
Ivana
12 jaar geleden
Ernstige vermagering gepaard gaand met meer eetlust is vaak een gevolg van nierproblemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eetlust heeft ie altijd wel 8-)
Labrador he...
Wanneer heb je de hond voor het laatst ontwormd? ALs dat langer dan 3 maanden geleden is, zou ik dat eerst eens proberen.