Hoe kan ik mijn kat van 10 vermaken?

Sinds een paar weken hebben mijn vriend en ik een oudere kat uit het asiel geadopteerd. In het asiel had ze een hekel aan de andere poezen, veel te druk en te weinig aandacht voor haar. Ze was bij ons dus snel gewend en heeft het hele huis tot haar beschikking (op een deel van de woonkamer na omdat ze aan de bank krabt als we er niet zijn).Ze ligt het liefst op een stoel voor het raam te slapen maar soms ben ik bang dat ze zich verveelt.

Als ik thuis ben loopt ze overal achter me aan. Soms miauwt ze aan één stuk door, maar ik weet niet wat ze dan wil. We hebben een krabpaal en speeltjes aangeschaft maar die gebruikt ze niet, kijkt er niet van op of om. Ze is heel erg knuffelig en ligt op schoot zodra je gaat zitten.

Verveelt onze kat zich of is ze eenzaam? Wat kunnen we doen om haar meer op haar gemak te laten voelen op de momenten dat ze alleen is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Wellicht staat de krabpaal niet op de juiste plek: bij voorkeur zet je deze wat in de loop, bij deuropeningen.

Speeltjes moet je rouleren zodat ze spannend blijven, en vooral: je moet samen met haar spelen.
Sommige katten zijn het ontwend, en moet je het echt weer aanleren.
Varieer ook met veter, hengel, laserlampje, propjes.
Neem ook eens wat nieuws mee, een kartonnen doos, een vogelveer.
Ik ben net terug van een wandeling in de natuur, en heb allerlei doosvruchtjes, takjes, eikels enz meegenomen, erg leuk en spannend.
Werk verder ook eens met geuren, voor de kat o zo belangrijk: besprenkel eens wat speeltjes met valeriaantinctuur, of vul een oude sok met valeriaanwortel. Ook catnip wordt vaak wel gewaardeerd.
Tot slot kan je haar nog bezig houden door snoepjes te verstoppen in huis, of in een voerbal of zelfgemaakte voerpuzzel.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Heb pas zo'n balletje gekocht met 1 klein gaatje , waar je brokjes in doet ....
Zelfs de kater van 18 speelt daarmee
Rieneke1
10 jaar geleden
Mijn Miep speelde nog tot haar 19e.
Maar je moet het wel gaande houden of opstarten, anders versuffen ze.
Wat voerpuzzels betreft kan je zelf ook veel verzinnen hoor.
Hier laatst dikke pret met een lege tissuedoos met snoepjes erin.
Wel bijblijven in dit geval, stel dat ze met hun dikke harses blijven steken .
Maar ik spaar nu wc rollen, om ze strak in een klein kartonnen doosje te steken, dan kunnen ze hengelen,