hoe kan ik mijn kat aan buiten laten wennen?

Mijn kat is nu een anderhalf jaar oud en wilt tot de dag van vandaag nog steeds naar buiten nu laat ik haar ook naar buiten in de tuin maar onze buren aan de overkant hebben ook een kat en als onze poes die kat zie begint ze grommen en blazen ik weet niet precies hoe ik die twee aan elkaar zou kunnen laten wennen en dat ze min of meer vrienden kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
10 jaar geleden
Is het niet mogelijk je tuin af te zetten, zodat ze veilig naar buiten kan? Is de kat van de overburen nieuw, of duurt deze situatie al een tijdje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tuin afzetten voor katten is bijna niet te doen. Katten vinden wel wat. Rond mijn tuin staat een muur van 3m. Mijn kater vindt er wat op om daar toch op te kruipen. Hij springt op de muur, stoot zich af aan een steunbeer en geraakt op de muur.
Rieneke1
10 jaar geleden
@Evarist, er zijn diverse manieren om je tuin af te zetten voor katten, maar een hoge muur volstaat idd niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd Evarist61, meeste katten bezitters weten mij prima uit te leggen hoe ik mijn tuin katvrij kan houden als ik last van hun kat heb. :)
Rieneke1
10 jaar geleden
@Moorddigger, de omgekeerde wereld idd, bizar.
Maar goed, dat is een andere discussie.

Het beste antwoord

Katten beschikken over een kernterritorium, en over een leefgebied.
Het territorium is de plek die ze niet willen delen met vreemde katten, ze zien dit echt als *hun* gebied. Vaak betreft dit het huis waarin ze leven.

Hun leefgebied is groter: vaak betreft dit enkele tuinen, en dit gebied delen ze met andere katten. Nu vinden katten het niet fijn steeds met elkaar geconfronteerd te worden, tenzij ze bevriend zijn.
Om een en ander toch soepel te laten verlopen doen ze aan een soort van time sharing. A neemt het pad in de ochtend, B en C die elkaar graag zien nemen het in de middag, D in de vooravond en E in de nacht.

Dit alles wordt gecommuniceerd via geursignalen (urine, sproei, ontlasting) en via visuele signalen (krabsporen), al dan niet gecombineerd.

In jouw geval zijn er twee mogelijkheden: de overbuurkat is nieuw, en moet zich nog inpassen in dit geheel, en daar kunnen strubbelingen bij komen kijken, die zich in de loop der tijd oplossen. Meestal is dit het geval.
Een andere mogelijkheid is dat ze elkaar echt niet kunnen luchten of zien, en dan zal het wat langer duren, maar ook hier zullen ze na verloop van tijd hun weg in vinden.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
Klopt helemaal.

Andere antwoorden (3)

Het is normaal dat een kat buiten wil. Het is haar habitat.
Als ze regelmatig met de kat van de buren in contact is, zou de situatie kunnen verbeteren. Maar het is goed mogelijk dat ze vijanden blijven.
Ook jij en ik willen niet iedereen als vriend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Katten worden niet zo snel vrienden, ze leven meer op zichzelf. Het is dus niet zo gek dat ze naar elkaar blazen, maar als het in een gevecht eindigt, grijp dan wel in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon naar buiten laten gaan als jij de hele dag thuis bent. Dan kun je het voorlopig een beetje in de gaten houden en kan de kat ook weer naar binnen als ze dat wil.

Ik heb twee katten die naar buiten gaan die allebei heel anders daarop gereageerd hebben.
De eerste kat bleef meteen de hele nacht weg. Zo blij was ze dat ze naar buiten mocht. Nu is ze inmiddels 4 en wat rustiger en blijft ze altijd in de buurt.
De andere is 8 maanden. Die is een stuk banger en blijft vooral in de tuin. Daarom gaan ze in principe alleen naar buiten als er iemand thuis is.
Gelukkig zijn ze dol op elkaar en beschermt de een de ander wel.

Katten moeten toch hun eigen weg zoeken. Meestal zullen geen dikke vrienden worden maar zullen ze elkaars territorium respecteren. Misschien zullen ze even botsen om uit te maken wie waar mag komen, maar dat lost zich over het algemeen vanzelf wel op.