welke spinnen bijten?

Ik ben bang voor spinnen dus als ik er een in het huis vind wil ik graag dat hij weg woord gehaald. Maar ik ben heel bang ze misschien kunnen bijten? In de gang zag ik een hele grote. Zijn het alleem de grote die kunnen bijten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
groot glas eroverheen zetten
Ritsuka
10 jaar geleden
of stofzuiger
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stofzuiger zal een langzamerdood voor de spin betekenen. Die zit er in al dat stof en kruimeltjes gevangen tot dat ze is verhongert .
Dus als het kan beter van niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is alles al gezegd. Alleen een toevoeging .
De spinnen beschouwen je niet als gevaar of prooi. Als een hand een spin pakt is dat als of een wolkenkrabber of een tsunami op je afkomt. Da gaan ze niet tegen vechten als je dat voorzichtig doet. we zijn zo groot, dus ze vlugten of wachten tot dat deze natuurgewelt voorbij is.

Antwoorden (2)

Alle spinnen kunnen bijten want ze hebben allemaal kaken. Alleen de meeste spinnen in Nederland hebben geen kracht genoeg om door de huid van een mens heen te komen. Bovendien proberen de meeste spinnen dat niet eens. De wolfsspin,(daar bestaan veel soorten van op de wereld) dat zijn die grote donkerbruin/zwarte spinnen met harige poten die je ook in huis wel eens tegen komt lukt het wel eens om te bijten.
Je krijgt dan twee piepkleine bijtgaatjes naast elkaar vanwege de twee uitsteeksels (tanden) op de kaak van de spin. Het is nauwelijks pijnlijk. Dit klinkt allemaal reuze griezelig,maar spinnenbeten in Nederland komen niet vaak voor, omdat ze, zoals gezegd, niet sterk genoeg zijn om te bijten, en ook niet aggressief genoeg zijn om het te gaan doen. Als je er eentje ziet, vang hem dan onder een omgekeerd glas, of vaasje. Schuif er een papiertje onder en zet hem buiten neer. Het zijn erg nuttige dieren.
Ik heb een trilspin op mijn slaapkamer wonen, die zien er niet zo griezelig uit als die zwarte, en die zit er al lang en die laat ik zitten, want hij vangt muggen. We hebben hem Egbert genoemd. Zolang Egbert geen hele familie sticht, mag hij blijven zitten waar hij zit :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch heb ik het idee, dat Egbert ons niet meer zo eng vindt. Aanvankelijk begon hij hevig te wiebelen als we onder hem door liepen, hij zit boven de deur. Nu reageert hij niet meer op ons :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hadden er al heel lang eentje achter de jaloezieën zitten, maar toen we op vakantie gingen heb ik hem buiten gezet. Ik was bang dat anders de oppas hem wat aan zou doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen muggen en vliegen kunnen niet op sympathie rekenen. De rest wordt met rust gelaten of buiten gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@LGA: ik heb hem buiten niet meer teruggevonden na de vakantie. En om nou een vervanger te vangen en mee naar binnen te nemen... Vliegen zet ik ook levend buiten. En muggen helaas, als ik die 's-nachts hoor, wapper ik met de elektrische mepper boven mijn hoofd.
Ooit was ik in Mexico en boven en achter mijn bed zaten een stuk of vier enorm grote spinnen, maatje kleine vogelspin. Ik de kamerjongen erbij gehaald, die keek een keer, veegde ze met zijn hand weg en zei: ben je dáár bang voor?? Thuis ben ik gaan lezen over spinnen: fantastische dieren! En voor wat de Nederlandse spinnen aangaat, ook als ze groot zijn, onschuldig, ongevaarlijk en bijten kunnen ze je niet. Ze hebben die kaken wel, maar te klein om ons echt pijn te doen en gifspinnen zie je hier eigenlijk nooit. Gevaarlijke spinnen zijn hier amper; een enkele reist mee uit het buitenland maar die redden het hier zelden.
Alle spinnen kunnen dus bijten maar aan die enorme prooien, te weten de mens, beginnen ze echt niet. Ze vinden ons best eng.
Zet ze met respect buiten of kijk even de andere kant op, dan zijn ze weer weg. Hoe je ze kunt vangen is hierboven al beschreven. Bij Blokker kan je zelfs een spinnenvanger kopen, een soort grijpertje dat je over de spin zet om het dan buiten weer te openen. Glas en bierviltje, dat staat bij mij standaard in de vensterbank, geheel gratis.