Mag een oudere witte herders hond los naast je lopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
jc54
13 jaar geleden
Ik denk niet, dat het iets met leeftijd, kleur of ras te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vreemde vraag, wat heeft de kleur ermee te maken?

Antwoorden (6)

Als hij netjes naast je loopt en goed luistert, waarom niet.
Ik weet dat honden aan de lijn moeten en daar ben ik het niet altijd mee eens. Ik zie liever sommige kinderen aan de lijn. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel mag dat alleen op plekken waar het aangegeven staat dat je je hond ongelijnd mag laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve op plaatsen waar duidelijk staat aangegeven dat honden los mogen lopen, is het verboden om je hond niet aangelijnd te hebben. Maakt overigens niets uit of hij oud of jong dan wel getraind of ongetraind is.
Het is wel raar dat de ene gemeente een oogje toeknijpt en andere gemeenten erg rigide in hun beleid zijn.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/41608-regelgeving-hond-verplicht-aanlijnen-of-niet.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit dat hij ouder is en ook niet dat hij wit is. En zelfs niet dat hij een herdershond is. Jonge zwarte honden van een ander ras mogen ook naast je lopen. Ga gewoon lekker met hem stappen; vindt hij vast fijn.
13 jaar geleden
Nornmaal geaoroken wel maar steeds meer gemeenten jondiigen een APV af en dan mag het niet, Check bij je gemeentehuis voor onplezierige verrassingen.
Kleur ras en geloof en sexuele overtuiging spelen geen enkele rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon op openbare plaatsen, die niet aangeduid zijn als "hondenuitrenveld" niet. Of het nou een oude witte herdershond is, of jonge tibetaanse terrier. Of 3,5 jaar oude labrador retriever of 15 jaar oude hovawart.

Ook al luistert de hond geweldig, heeft hij allerlei prijzen gewonnen op gebied van gedrag & gehoorzaamheid, het mag niet. Een hond kan namelijk áltijd onverwacht uit de hoek komen, of dat nou nare gevolgen heeft voor een ander dier, mens, ding of zichzelf. Zelfs honden die je voor 100% vertrouwd en die volgens sommige mensen "ideale gezinshonden" of "altijd luisterende honden" zijn.
Het kan gewoon niet. Ookal klinkt het misschien zielig als je per hond gaat kijken (ach, zo'n ouwe lobbes doet geen vlieg kwaad, dat kan hij niet eens).

Er wonen namelijk erg veel honden in Nederland. Als al deze honden, ook al naast hun baas en netjes op de stoep, los zouden lopen, loopt dat vast en zeker op conflicten uit. En die moet je voorkomen door je verantwoordelijkheid te nemen, en je hond aan de riem te houden.

Ga daarom lekker met je hond minimaal 1x per dag naar een hondenuitrenveld als je niet een eigen terrein hebt waar de hond los kan lopen en zich uit kan leven.
(NB: laat een hond alléén los op een hondenuitrenveld als hij de basiscommado's kent en ook gehoorzaam is. Een hondenuitrenveld is meestal niet afgeschermd van de openbare weg, waar de hond dus weer niet los mag)