Hoe kan ik mijn kat laten wennen aan een nieuwe leefomgeving?

We gaan binnenkort verhuizen. Maar hoe moeten we onze kat laten gewoon geraken aan ons nieuwe huis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

In zijn nieuwe huis moet je de kat minimaal twee, maar het liefst één of twee weken langer, binnen houden en af en toe extra verwennen. Als de kat eerder buiten komt, bestaat de kans dat hij verdwaald of rechtstreeks teruggaat naar zijn oude, vertrouwde huis. Katten hebben een ‘thuisinstinct’. Het duurt ongeveer een maand voordat een kat zich heeft gesetteld in zijn nieuwe omgeving.
Geef de kat de mogelijkheid om in zijn eigen tempo te wennen aan de nieuwe geuren en geluiden. Als de kat het nieuwe huis voor het eerst gaat verkennen, zet hem dan bij de kattenbak. Het dient voor de kat als oriëntatiepunt. In de eerste weken na de verhuizing kan de kat zich angstig voelen en verstoppen. Geef voldoende aandacht en speel met hem.
Om een kat snel aan zijn nieuwe huis te laten wennen bestaat er ook een oud trucje. Smeer de voetzooltjes van alle vier de poten in met een klein beetje roomboter of iets anders dat de kat lekker vindt. Gevolg is dat de kat uitgebreid zijn pootjes gaat schoonlikken, waardoor zijn geur extra goed aan zijn pootjes blijft zitten. Als de kat vervolgens het huis gaat verkennen, blijft zijn geur overal achter en zal hij het huis veel sneller als zijn eigen, vertrouwde plek gaan accepteren.
Zie bron voor nog meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DIT IS EEN HEEL GOED ANTWOORD,VOLGENS HET BOEK ,AAI POES,AAI POES ,STOUTE POES.(ALICE RHEA)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een super goed idee, van die boter aan de pootjes!
Ik heb je een plusje gegeven. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je reactie! Vooral dat trucje met die boter is echt leuk, z

Andere antwoorden (3)

ikweet niet of jullie het huis nieuw gaan inrichten, maar dat is iets te veel voor de kat.
neem, in ieder geval voorlopig, dingen mee waar de vertrouwde geur van je kat aanzit.
ligt hij graag op een oude afgeragde stoel, neem die dan mee, samen met andere vertrouwde spulletjes.
wacht dus nog even met het installeren van nieuwe krabpalen en dergelijke.
ondersteun hem met een feliway verdamper voor een veilg-thuis gevoel.
mocht je de kat op termijn naar buiten willen laten, wacht dan tot de kat ontspannen en redelijk zelfverzekerd is: voor de ene kat is dat een kwestie van enkele weken, maar voor sommige katten duurt het langer.
gun hem de tijd die hij nodig heeft.
Rieneke1
11 jaar geleden
Op de verhuisdag zelf: Sluit de kat op in de bewuste kamer en doe de deur op slot. Je zal niet de eerste zijn waarbij de verhuizers per ongeluk de kat alsnog laten ontsnappen. Vertel eventuele verhuizers dat ze onder geen beding de kamer mogen openen. Wanneer alles verhuist is, en het huis vrijwel leeg, alle vreemde mensen weg zijn en alle deuren naar buiten op slot, stop dan je kat in een goed afsluitbaar kattenmandje, waarin je hun eigen dekentje of een handdoek met hun geur legt, en neem je kat mee naar het nieuwe huis. Mocht ze onverhoopt toch nog ontsnappen, dan kun je deze gemakkelijk terugvinden in een leeg huis met dichte deuren.

Na de verhuizing in het nieuwe huis: Volg dezelfde procedure. De kat moet geleidelijk wennen aan zijn nieuwe omgeving, aan de nieuwe luchtjes en de geluiden. Zet je de kat in een eigen, rustige kamer met haar eigen mand of deken, een kattebak, voedsel en water. Het liefst een kamer waar niet iedereen de hele tijd in en uit hoeft te lopen.

In de 1e week na het verhuizen zet je de deur van deze kamer open (zorg wel dat alle ramen en deuren van je huis op slot zijn!) en laat je je kat zelf bepalen hoe en wanneer hij op onderzoek gaat. Dwing een kat vooral nergens toe, dat werkt averechts. Je kat zal zelf het huis gaan verkennen en haar geursporen opnieuw gaan aanbrengen om een nieuw territorium af te bakenen.

In de tweede week na het verhuizen kun je de kat naar buiten laten gaan. Zorg dat je zelf in de buurt bent èn blijft, en dat je kat honger heeft. Op die manier kun je hem of haar gemakkelijk weer naar binnen lokken. Laat de deur open zodat je kat ook zelf weer naar binnen kan vluchten als het allemaal wat te eng wordt. Je kunt ook een rondje maken door de omgeving met je kat in een tuigje en aan een riempje. Laat je kat echter nooit ergens vastgebonden in een tuigje alleen achter, katten kunnen zichzelf hieraan ophangen.

Maak de tijd buitenshuis iedere dag iets langer en de kat zal vanzelf zijn territorium buiten uitbreiden. Wil je je kat niet kwijtraken, laat hem dan chippen door een dierenarts.

Met een onderhuidse chip kun je als eigenaar altijd worden teruggevonden, mits je adres en telefoonnummer nog kloppend zijn in de database. Was je kat al gechipt, denk dan bij verhuizen ook het wijzigen van je adres dat bij de chip hoort.

Desalniettemin is het verstandig om zoveel mogelijk rust te creeëren rondom een verhuizing, daar heeft niet alleen de kat maar ook het hele gezin baat bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat je nieuwe huis niet meer "open huis" is, dus dat alle verhuis-activiteiten al klaar zijn.

(of anders een deel van het huis!)

Sluit je kat vervolgens 2-3 weken op in je nieuwe huis, Niet naar buiten laten.

Het is echt geen probleem. Ook niet als de inrichting geheel nieuw is. Of als er een nieuw baasje bij in woont.
Een "nieuwe kat" went immers ook op deze manier.

Je kat kan wel heel angstig reageren op de nieuwe omgeving.
En zich verstoppen de eerste tijd.
Dat is heel normaal.Zorg gewoon dat zijn kattenbak, eten en drinken in de buurt is.
Natuurlijk kan je hem verwennen in deze tijd. Maar ook als je hem met rust laat, komt het goed Kijk maar naar je kat, waar hij zin in heeft. Zoals je weet zijn alle katten nogal verschillend in hun wensen / eisen. :)

Veel plezier in je nieuwe huis.