Hoe houd ik katten weg bij egelvoer?

Ik heb sinds een week een egelhuisje in mijn tuin, met een bakje egelvoer erbij. Dit voer wordt echter opgegeten door de buurtkatten. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik had al ergens gelezen over een voerkast waar egels wel in kunnen maar katten niet, maar ik kan deze bij geen enkele webwinkel vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.4K
Rieneke1
10 jaar geleden
Zo'n voerkist zal je zelf moeten maken, bijvoorbeeld van een dekenkist van Ikea.
Rieneke1
10 jaar geleden
http://www.margali.com/voerkist15.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tis wat. Dat JIJ een probleem hebt met de katten van een ander....
Ze (katten) zouden vogelvrij verklaard moeten worden als ze vrij rond lopen. :)
fremar
10 jaar geleden
kijk hier eens:http://www.natuurpunt.be/uploads/biodiversiteit/Dieren%20in%20nesten/din_egelhuisje.jpg
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb ook zo'n kist gemaakt voor onze poes Videl omdat de dikke kater haar eten op vreet, werkt perfect, de dikke kater kan er nog steeds niet in. Alleen is die kist uit de link van Rieneke1 niet te koop meer ik heb een andere gekocht. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20078031/

Het beste antwoord

Je kan heel eenvoudig zelf een 'katvrij' egel eethuis maken:
Zet een omgekeerd sinaasappelkistje neer met een plastic vuilniszak erop bevestigd tegen de regen. Maak een vuistgrote egeldeur in de wand en plaats een zware steen op het dak zodat katten en honden het niet kunnen omgooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb ik bij deze gedaa. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Voeder de egels vet
Over het bijvoederen van wilde dieren lopen de meningen uiteen. Zolang je hun normale leefpatroon niet verstoord kan een extra steuntje zeker geen kwaad. In het vroege najaar kan je ze helpen in het aandikken van hun vetreserves. Naast muesli, ei en spek lukt dat ook met kattenvoer uit blik of brokjes, fruit en meelwormen. Je kan het eten afschermen van kat of hond door het onder een teil of kistje te plaatsen. Egels kunnen zich erg klein maken en hebben genoeg aan een kleine opening.
fremar