Mijn hond rent achter auto's aan, trekt heel erg aan de riem en blaft heel veel! Hoe kan ik dat afleren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan naar een plek gaan waar de hond dat afleerd daar zijn profs aan het werk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat voor hond heb je? om mee te beginnen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tibitaanse terriër

Antwoorden (5)

Misschien door als hij trekt naar achteren te lopen totdat hij met je mee loopt. Je kan ook als hij goed aan de lijn loopt af en toe hem een snoepje te geven. Het blaffen kan je afleren door als hij blaft heeft hij na het blaffen een stil moment dat moment moet je aanklinken en een snoepje geven, en als hij gaat blaffen aan klikken en een snoepje geven later kan je dit benoemen als luid en stil bijvoorbeeld. Maar dat van achter auto's aanrennen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste kun je je dit laten leren bij een hondenschool, door hier een cursus te volgen, wat leuk is voor jou en voor je hond, leer je je hond naar je te luisteren en je bevelen op te volgen, jij leert daar hoe je je hond naar je kunt laten luisteren en hoe hij/zij jouw bevelen opvolgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Klopt Crea. Veel mensen hebben helaas maar weinig kennis over dieren die ze aanschaffen waardoor er onnodig problemen ontstaan, zowel voor de eigenaar als voor het arme dier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
cursus is voor allebei goed.
Jij leert ervan, en je wordt echt de baas van de hond, wat voor de hond ook veel prettiger is.
Voor echte hardnekkige trekkers (dit kan ook een kleine hond zijn!)kun je gebruik maken van een Gentle Leader als hulpmiddel. Een Gentle Leader is een soort koptuig (halstertje), waarbij er een bandje om de nek van de hond loopt en een bandje om zijn snuit. Aan de snuitband is de lijn bevestigd. Met behulp van een Gentle Leader kunt u de snuit van de hond heel gemakkelijk sturen, waardoor u hem met weinig kracht veel beter onder controle heeft. De Gentle Leader is ook heel geschikt voor honden die angstig zijn en voor dominante honden, in beide gevallen omdat u door het gebruik van een Gentle Leader uw leiderschap duidelijk benadrukt.

Het afleren van achter auto's aanrennen is iets waar ik geen antwoord op kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Regel iemand met een auto die heen en weer kan rijden. Zoek een rustige plek op. Kom zelf tot rust en breng je hond tot rust. Laat de auto langs komen en wees heel duidelijk dat de hond rustig moet blijven en niet mag trekken. Koop eventueel een neusriem hiervoor, dan kan de hond niet trekken. Laat de auto net zo vaak langs komen tot de hond rustig blijft en dan geef je hem een beloning.

Kijk eens naar Cesar Millan of leen een boek uit de bieb van hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt iedereen ik zal het gaan proberen, mijn hond heeft nog al last van grootsheid waanzin...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat heb je met een terriër...
Dit hele pakket van onplezierig gedrag hangt met elkaar samen. Het heeft geen zin om een van de drie dingen op te lossen.
Jouw hond heeft zelf de leiding genomen en doet gewoon de dingen die honden van nature doen als ze geen leiding krijgen.
Als een juffrouw met een klas kleuters gaat lopen en ze zegt niet wat ze van de kinderen verwacht: aandacht, luisteren, wachten bij de stoeprand, dan zullen de kleintjes alle kanten opvliegen. Jouw hond doet hetzelfde: trekken aan de lijn, achter auto's (prooi) aanjagen en blaffen om aandacht te trekken.

In dit geval helpt het alleen als je heel consequent de hond duidelijk maakt wat de huisregels zijn. Jij bepaalt waar jullie heen gaan, dat houdt in dat de hond niet verder dat jouw knie komt met zijn kop, zodat hij de door jou genomen richting automatisch ook inslaat. Zo gauw hij aanstalten maakt om achter een auto aan te gaan, laat je hem zitten en vraagt zijn aandacht. Je gaat pas verder als de hond totaal ontspannen is. Dan mag je hem een goedkeurend woord of een klopje op de borst geven. Pas op met te uitbundig prijzen, want dit soort honden gaat direct weer in enthousiasme uit zijn bol. Rust en aandacht moet hem kalmeren.

Wees zelf naar de hond toe kalm en overtuigend en voel jezelf ook zo. Aarzeling maakt dat je hond jouw leiderschap niet ziet, dat hij twijfelt aan je serieuze bedoelingen en weer uit de hand loopt. Vraag bij alles eerst zijn onverdeelde aandacht voor je iets met hem onderneemt. Bij het aandoen van de halsband (pas als hij ontspannen is). Bij het naar buiten gaan (jij eerst, dan de hond). Neem de lijn kort in de linkerhand, corrigeer eventueel met een korte zijwaartse ruk en laat de lijn daarna weer ontspannen. Zeg na enige goede passen met rustige stem: goed zo kerel, of iets van die strekking. Laat de hond aan je stem horen dat hij zich goed gedraagt.

Een hond mag bij onraad aanslaan om de roedelleider te waarschuwen, maar meer dan drie keer blaffen is nergens voor nodig. Zeg dat ook en zorg dat hij ontspant. Prijs hem zachtjes als hij stil blijft.

Om de leider van een hond te zijn hoef je alleen maar stevig in je schoenen te staan en te weten wat je echt van het dier wilt. Je hoeft niet te schelden, te brullen of te slaan. Als jij je "misdraagt" verlies je het respect van je hond en dat leidt tot niets.
Ga eventueel naar een goede hondenschool of/en koop een goed boek over hondenopvoeding.
Ivana