Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kunnen kippen zonder een haan kuikens krijgen?

ik heb 2 kippen maar geen haan en ik wil graag kuikens
dus mijn vraag is kunnen ze nog steeds een kuiken krijgen zonder een haan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jawel, ze kunnen heel goed kuikens krijgen, maar niet uit eieren die je hennen zelf hebben gelegd. Kijk eens op Marktplaats naar broedeieren. Die kosten meestal zo 'n 50 cent per stuk, en dan kun je ook nog uitzoeken van welk ras je ze wilt hebben.
Je hen moet wel broeds zijn natuurlijk, zomaar wat eieren onder een slapende kip schuiven gaat niet werken.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De enige mogelijkheid is dan via kunstmatige inseminatie voor kippen. (?)
Voor kinderen krijgen heb je een mannetje en een vrouwtje nodig, toch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Je kan er toch gewoon een paar bevruchte eieren onder stoppen als ze broeds zijn lijkt me?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd rieneke... Dat werkt prima.
Nee, dat is niet mogelijk. Eveneens als een mensenvrouw niet zomaar zwanger kan worden zonder een zaadcel. Is dat hetzelfde geval bij kippen, bij de voortplanting is een haan nodig.

Extra informatie:
Een haan die met een hen wil paren, pakt eerst met zijn snavel een pluk veren achter haar kop, zodat zij niet kan weglopen. Dan duwt hij zijn cloaca tegen de cloaca van de hen aan. De cloaca van de haan stulpt uit, waardoor de zaadcellen in de cloaca van de hen komen. Die bevruchten dan de eicellen in de eileider. De cloaca is een opening onder in de buik van een kip. Nadat de kip het bevruchte ei heeft gelegd, kan het ei op twee verschillende manieren worden uitgebroed
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat gaat niet lukken. Uiteraard kunnen ze wel eieren leggen, maar dat zijn onbevruchte eieren, waar geen kuiken uit zal komen. Pas als er een haan is, kan deze de eieren bevruchten en kun je kuikens krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk, maar toch hoor je wel eens van die verhalen. Zoals op http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=221793
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding