Ik moet mijn kat voor het eerst naar buiten laten, heeft iemand tips ?

Ik heb pas een kat gekocht en heb hem een paar weken binnen gelaten, hij mag nu weer naar buiten en hij wilt het ook heel graag maar ik vind het echt heel eng, ik ben bang dat hij ons huis niet meer terug vind etc. Heeft iemand hier ervaring mee & tips? Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Het beste is natuurlijk je kat buiten te laten in een grote ren als je daar ruimte voor hebt, of anders je tuin af te zetten.
Zo loop je geen risico dat je kat verdwaalt, gestolen wordt of mishandeld, vergiftigd of aangereden.
Ook loopt hij dan geen risico op kattenaids of leucose.

Wil je dat niet, laat je kat dan ietwat hongerig naar buiten, en rammel al vrij snel weer met de etensbrokjes. Zo kan je de tijd dat hij buiten blijft rustig opbouwen.

Een andere mogelijkheid is je kat te wennen aan een tuigje, en hem in eerste instantie begeleiden tijdens het verkennen van de buurt.

Wees wel zeker dat je de kat niet te snel naar buiten laat.
Er wordt wel geroepen om de kat drie weken binnen te houden, maar beter bekijk je het per kat.
Als de kat na drie weken ontspannen rondloopt, dan kan je het erop wagen.
een kat die echter na zes weken nog zit te huiveren achter de bank, hou je beter nog wat langer binnen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals altijd, het beste antwoord op kattengebied.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank je crea :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ons Proppie ging al vrij snel naar buiten, onze vorige poes minder snel. Wij nemen ook mee in de overwegingen hoe de poes/kat aan je gewend is. Wij hebben een mensen-katje, die naar ons komt rennen als ze ergens van schrikt of bang wordt. Als je kat eerder wegvlucht dan terugkomt zou ik langer wachten.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij een vrij goed afgeschermde tuin hebben, maar op de leeftijd van bijna vier maanden gaat madam ook al uit wandelen op de schutting en op de garage :-)
Rieneke1
10 jaar geleden
cindy, dat is een bekend bakerpraatje, maar kwaad kan het idd ook niet. De kat zou zo makkelijker z'n eigen geurspoor terugvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat anders dan weer een dikke plus, begint een beetje saai te worden Rieneke ;-))
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank vlindertje, het gaat me nog niet vervelen hoor! :)
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de ene kat de andere niet is, maar dat geldt ook voor adviezen...
Iemand kreeg advies van het asiel de kat 3 m.a.a.n.d.e.n. binnen te houden, een ander hoorde van iemand anders z.e.s. weken, terwijl het aantal weken om een kat aan zijn huis te laten wennen 3/d.r.i.e. is...
Vreemd hoor al die verschillende periodes van tijd.
Het beste is een kat 3 weken binnen houden, dan weet hij dat dit zijn huis is en komt hij terug.

Een kater van mij ontsnapte op de 2e, ja echt de tweede, dag dat hij bij mij woonde [moet er bij vertellen dat deze kat van buiten kwam en ook nog zijn eigen voedsel ving] en ik was totaal van slag en had geen idee of ik hem ooit nog zou terugzien...
Ik belde een vriendin die haar hele leven katten heeft gehad, dus veel ervaring, zij zei nadat ik alles had verteld : oh hij heeft bij je in bed geslapen? die komt wel terug hoor, die weet waar hij woont! Ze had gelijk hij kwam terug, hij heeft eerst 4 [ja VIER] dagen de hele buurt bekeken, doorgestruind, als een echte kater gecheckt wie waar woonde en uiteindelijk kwam hij gewoon terug...
Zo zie je maar, deze kater had 1 nacht in mijn huis geslapen en was binnen 24 uur ontsnapt, hij wist waar hij woonde en kwam terug... Dit is echter een uitzondering, denk daaraan.

Echter dat is niet de goede manier natuurlijk,

>>> 3 weken binnen houden minimaal <<<

en daarna raad ik je aan de kat wat minder eten te geven en dan naar buiten te laten, overdag. Een kater is avontuurlijker, maar maak je niet ongerust, de ene kat gaat onmiddellijk de tuin uit op onderzoek, de andere kat gaat in een hoekje in de tuin zitten om alles te bekijken en de derde gaat op een stoel in de zon liggen. Het is zeer verschillend. Als jouw kat nu steeds bij de deur zit en duidelijk naar buiten wil, is hij er echt aan toe.

Vergeet niet dat je kat gechipt moet zijn, wil je zeker zijn dat hij thuiskomt als er iets gebeurt is, vergeet ook niet om bij iedere verandering van telefoonnummer of adres [abonnement mobiel/verhuizing], dit door te geven aan bijvoorbeeld het asiel waar de kat vandaan komt, waar hij gechipt is [dierenarts?]. Dit is heel belangrijk, denk daaraan.

Veel plezier met je kater en succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij ons is de poes de ondernemendste, de kater komt niet verder dan 4 huizen verder, dat hij nog kan zien of de voordeur nog wel open staat...
verder bedankt voor je antwoord.
als je de kat los laat lopen kan je een chip laten zetten of een commando leren dat hij komt bijvoorbeeld fluiten of klappen of de naam roepen