Hoe hou ik alleen één vreemde kat uit mijn tuin ?

Onze kat is overdag af en toe graag even buiten, en omdat het een niet meer piepjonge gecastreerde kater is, heeft hij weinig behoefte om verder dan een meter of tien bij het huis vandaan te lopen, zodat hij altijd in onze tuin of die van onze buren bleef.

Er waren veel zwerfkatten in de buurt, maar die kwamen niet in 'zijn' tuin(en) of ontweken hem, omdat hij fysiek wel indruk maakte. Daar.

Nu zijn we onlangs verhuisd naar een huis met een veel grotere tuin, en in de gehele buurt is maar één andere kat : een enorm grote, ongecastreerde kater (kilootje of 8 a 10 schat ik) , die volgens mij niet wild is, omdat hij totaal niet bang is voor mensen en zich ook gewoon laat aanhalen en optillen.

Deze kat heeft blijkbaar onze nieuwe tuin reeds als territorium, en accepteert GEEN nieuwe eigenaar. Iedere keer als hij buiten komt is het vechten (echt meteen) en door deuren en ramen staan ze de hele dag tegen elkaar te ouwehoeren.

Hoe help ik mijn kat 'zijn' nieuwe territorium in beslag te kunnen nemen zonder dat hij of de buurtkat daarbij ernstige schade oploopt ?

(Ik weet (nog) niet van wie de kat is, hij is dag en nacht buiten en lijkt bij niemand echt te horen. Draagt ook geen bandje. Is ook niet de beste binnenkomer bij nieuwe buren natuurlijk, dus ik los het graag anoniem op...)

En omheinen is vanwege formaat en ligging althans voorlopig geen optie....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
25.5K

Het beste antwoord

Marleen, wel een probleempje zo, wel lief hoe je het wilt aanpakken.
Het is niet leuk voor jou kat dat hij zich een plekje moet veroveren in eigen tuin. Hij is nog jong en zal niet willen concurreren met een echte rambo. Het zal wel veranderen als jou kat straks volwassen word en hij door gaat krijgen dat het jullie tuin is. Het zal wel een aantal fysieke knokpartijen kosten onderling tot er zich een onderlinge verstandhouding plaatsvindt.
Als het nu op knokken aankomt moet je jou er zeker mee gaan moeien en die andere wegjagen. Straks als de jouwe volwassen is zullen ze het onderling moeten oplossen en helaas zullen daar de nodige knokpartijen bijhoren.

Voor nu zou je jou kat al een beetje op weg kunnen helpen door (het klinkt vreemd) zijn uitwerpselen her en der in jou tuin rond te strooien. Ik weet niet of je klontvormende kattengrit hebt maar dat zou makkelijk zijn om zo ook de plasjes te kunnen gebruiken.
Wegjagen zou ik ook blijven doen maar dan nog kan de indringer denken het met jou aan de stok te hebben en niet met jou kat. Ze zullen het samen moeten uitvechten later daar ontkomt hij niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pardon, ik lees het nu pas goed, een niet meer piepjonge kater. Ook hier geld dat ze het ooit onderling zullen moeten oplossen als de jouwe doorheeft dat het zijn tuin is. Het advies met de uitwerpselen geld gewoon ook voor een niet meer piepjonge kater ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is niet piepjong inderdaad; bijna 3, en met een zeer 'vechtrijk' verleden (van voor zijn castratie) . Dat van die uitwerpselen vind ik wel een heel goed idee; kattengrit zat, natuurlijk, en de tuin is er zeker groot genoeg voor. Ga ik absoluut proberen.
Rieneke1
14 jaar geleden
door te urineren en te sproeien geeft een kat oa ook aan wat zijn of haar sexuele status is.
de kater zal ruiken dat die van jou gecastreerd is, en zal niet onder de indruk zijn vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de plasjes word het in ieder geval duidelijk dat hier nu ook een ander is. (Ook al doe jij de eerste zet met territorium afbakenen voor jou kat) Hij zal in ieder geval afgebluft worden en sneller doorkrijgen dat de jouwe hier nu woont en hoort. Hopelijk helpt het jou kat zo ook sneller lef te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat mijn kat geen jonkie meer is, is de tip van het in de tuin verspreiden van zijn uitwerpselen tot nu toe een zeer bruikbare. Inmiddels geloof ik dat ze het pleit overigens al beslecht hebben ; Teddy is de meerdere, en tolereert de buurkat nu tot op zekere hoogte wel in 'zijn' tuin. Ze hebben lawaaiierige conversaties - niet iets voor 's nachts - maar vliegen elkaar niet meer in de haren. Overigens is er ook wel een plantenspuitje aan te pas gekomen hoor ;-)

Andere antwoorden (5)

Dit is een lastige vraag. Wij hebben zelf geen kat, maar toen wij hier net gingen wonen, kwam er steeds een kat in onze tuin ging op vogels jagen.
Wij hebben consequent iedere keer als hij in de tuin was hem weggejaagd. Na een maand hebben we hem niet meer in de tuin gezien.

Misschien is het een idee om samen met je kat naar buiten te gaan en op het moment dat die vreemde kat komt jaag jij hem de stuipen op het lijf. En dat iedere dag volhouden tot hij opgeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wij deden was elke dag naar buiten gaan en dan een grote plantenspuit meenemen, zodra de vreemde kat kwam spoten we hem nat, natuurlijk bleef hij het nog zeker twee weken proberen, maar daarna bleef hij toch uit de tuin.
Onze eigen kat vond het allemaal maar vreemd, het gedoe met de plantenspuit, schrok er zelf ook van, maar hij had wel door dat de weerstand niet hem betrof maar de andere kat. Als je natuurlijk een open tuin hebt waar de buren deze actie kunnen zien, ligt het wat ingewikkelder, want dit zou natuurlijk als een negatieve actie gezien kunnen worden.
Is het trouwens niet mogelijk te overleggen met de buren hierover, weten zij iets van deze kat, als ze zich kunnen inleven in je probleem zijn zij misschien ook behulpzaam bij een oplossing.
Wij kregen het plantenspuit-advies overigens van een dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had hetzelfde. Onze gecastreerde kater 'Felix' (ziet er nl. net zo uit als van de reclame) is nu 12 jaar maar nog topfit. Hij is niet groot, maar wel macho. Het is zijn tuin en er is maar één kat die hij erin laat en daar speelt hij mee en die mag ook van zijn brokjes eten. Andere katten verjaagt hij ook al kost het hem zijn nagels, maar winnen zal hij.Daarbij is het een echte knuffelkat voor ons. Wij wonen in een hoekhuis en ons zijpad is hoger dan dat van de buren met een open border, naast het pad,die afloopt
tot het pad v.d. buren. Boven die border loopt een compacte, oude bruidssluier gesteund door enkele palen.
Wij hebben een poort aan het eind van ons pad, naar de achtertuin,maar bij de buren loop je zo de tuin binnen. Katten kunnen dus via de tuin v.d. buren in onze tuin komen. Felix gaat dus ook regelmatig bij de buren op bezoek en verjaagt daar ook alle katten. De buren vinden het prachtig gelukkig. Nu woon ik dicht aan zee en dus bij de duinen en ik weet niet of je een idee hebt hoe groot wilde duinkatten zijn, maar op gegeven moment kwam er één in de tuin. Felix was op stap gelukkig en ik heb gewoon de tuinslang op deze kat gezet.Vond hij niet leuk!
Toch kwam hij de volgende dag terug en toen ik de deur opendeed vluchtte hij. Ik heb toen planten neergezet op de plaats waar hij binnenkwam die katten vermijden vanwege de geur, zoals ooievaarsbek,citroenverbena, wijnruit en vuurdoorn (stekelig). Het hielp! We hebben hem niet meer teruggezien. Felix gaat nu via het keukendak, zonnescherm en poort naar de buren, want ook hij vermijdt deze 'geurmuur' nu. Misschien is het een idee dat op jouw tuin ook van toepassing kan zijn.
Eén keer heeft die 'poema' het nog eens geprobeerd via de bruidssluier en toen over de poort. Ik hoorde een hoop herrie en gekrijs en zag Felix in de nek bij die poema ( hij was bijna net zo groot) hangen. Onze Felix was zo klein vergeleken het monster maar hij verjoeg hem toch. Hij is een paar dagen heel rustig binnen gebleven, had een dikke bult aan de zijkant van zijn kop, liep op 3 poten,maar had geen pijn en at en dronk gewoon,was wel erg aanhalig en liet zich graag verwennen. Alles is nu weer goed en het monster heeft zich niet meer laten zien.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een stoere kat!
Inderdaad, probeer het met een tuinslang en flink veel water. Het is en blijft JOUW tuin en dus bepaal jij wie je wel of niet op jou terrein wil hebben, dat geld ook voor dieren! Probeer het wel even met je buren te bespreken zodat ze je beweegredenen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een zorgelijke stuatie marleen, realiseer je je ook dat jouw kat risico loopt aids (fiv) op te doen?
dat gevaar is niet denkbeeldig helaas.
allereerst zou ik toch zien te achterhalen wie het baasje is.
misschien heb je nog een bandje liggen?
doe dat de kater om, met je tel. nr. en het verzoek contact op te nemen.
komt hier geen reactie op met een paar dagen, dan zou ik de kater als zwerver naar het asiel brengen, en klaar.
neemt het baasje contact op, dan kan je in overleg gaan, wie weet.
en als laatste kan je de kat wegjagen zodra je hem ziet, zolang het vriest liever niet met water.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is wel tegen alles ingeent (dat moest ivm de emigratie) maar volgens mij is katten-aids daar niet bij.
Rieneke1
14 jaar geleden
tegen fiv valt niet te enten helaas, en vechtpartijen vormen een groot risico.
ik heb zelf twee katers met fiv gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd eerst even uitzoeken of het een zwerver is, goed advies van dat bandje trouwens!!
Asiel vind ik minder eerlijk als het een zwerver is zal hij nooit geplaatst kunnen worden wat een dodelijke afloop kan betekenen voor hem. Ze zouden hem wel kunnen castreren, checken op ziektes en terug uitzetten daar. Schijnbaar kan hij ergens van overleven daar, mss heeft de vorige bewoner hem wel gevoerd in deze tuin? Hele goeie opmerking van geen water met vriesweer!! +
Rieneke1
14 jaar geleden
nivo, volgens marleen is hij uitstekend gesocialiseerd naar mensen toe, dus na castratie zou hij goed te plaatsen moeten kunnen zijn.
maar ik weet idd niet hoe het in duitsland is.
in nederland wordt een no-kill beleid gehanteerd, maar in belgie niet.
hoe het in duitsland is?