Waarom werken de trucjes bij trekkende honden niet?

ik heb een husky van 4 jaar oud, en echt waar jongens dat beest trekt zo hard dat ik gewoon mee gesleurd wordt. mensen vinden het ab normaal. een hond hoort niet zo extreem te trekken. ik heb alles geprobeerd.. stil staan en wachten tot de hond rustig is kan je dus vergeten. op elke forum lees je dat je stil staan moet en dan verder gaan moet als de hond rustig is. nou niet dus de hond wordt ongeduldig en gaat joenken en springen. of onwrikt zich uit de halsband en rent weg. ik heb dit 3 maanden uit geprobeerd. eind effect heft helpt voor geen ene meter. de hond heeft inmiddels 2 leren riemen kapot getrokken. zelfs het leren riem houd het niet en knapt bij het sluitingsslotje af. dat klik ding wat je op de halsband klikt waar de riem aanvast zit breekt door midden. ik heb een stropketting omgedaan. dat interesseert de hond niet. dan heb ik hem naast me fiets gedaan om zijn energie kwijt te kunnen, de km teller stond op 61 km/h tot hij in eens afwijkte naar rechts omdat die een andere hond zag en ik vol op me gezicht ben gegaan. dat doe ik dus ook niet meer. mensen zeggen dat ik een pinnen halsband moet kopen. is dat wel zo'n goed idee? want hier verkopen ze het niet, wat kan ik nu nog doen om het trekken af te leren. want kort houden en proberen hem naast je been te laten lopen is hij me te sterk voor. nadat hij alles gedaan heeft loopt die iets rustiger maar tot die tijd sleurt die hond mij de struiken mee in. ik begin het langzaam zat te worden, is niet meer leuk zo.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
een husky heeft zeer veel beweging op een dag nodig, laat je hem wel genoeg uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hem flink tot de orde roepen als hij trekt, is ie dan niet onder de indruk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan je maar 1 advies geven, schrijf een boek over de avonturen met je hond, je schrijft het geweldig op. Leuk hoe je zo'n drama kunt omschrijven, zodat ik toch een lach niet kan onderdrukken.
Ga eens met de hond op hondencursus, leuk voor jou, maar ook voor de hond. Waar jullie beiden veel baat bij kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn labrador trok me ook bijna de armen uit de kom..probeer de gentle leader. Heeft bij ons goed geholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hond zit barstensvol energie en die zal hij eerst kwijt moeten om hem iets te kunnen leren zoals volg,zit enz............ Volg de tip van Ivana en neem contact op met de sleehondenclub.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
daar kun je van de winter veel plezier aan hebben
koop nu een slee of een snowboard, ze zijn nu goedkoop
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal je toch eerst een cursus voor moeten volgen want anders zit je straks midden op de snelweg. ;-)))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus voor crea
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je van tevoren heel goed hebt gelezen wat de kenmerken zijn van zo'n hond? Je had hem dus van pup af aan moeten trainen in naast de fiets lopen of iets dergelijks want zo'n beest moet zijn energie kwijt. Wel eens naar cesar millan gekeken, laatst nog gezien met husky's. Niet de hond moet je rustig krijgen, jij moet eerst zelf rustig zijn. Cesar gaat eerst met ze skeeleren om de energie er uit te krijgen en dan pas trainen. Niet andersom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het met Pelle eens! Een husky heeft enorm veel energie. Ze worden niet voor niets als sledehond gebruikt. Dus wel eerst zorgen dat je hond zijn energie kwijt kan anders doe je hem tekort. De gentle leader is een tuigje die je om de snuit en kop van de hond plaatst Zo kan hij niet meer trekken. Maarja.. Dat is nou net wat een husky het liefst doet..het is zijn natuur..

Antwoorden (2)

Een sledehond is iets anders dan een gewone hond en ook niet met gewone honden te vergelijken. Waarschijnlijk heb je er een getroffen die alle optimale genen heeft meegekregen van zijn sledehondenvoorouders.
Ik ken wel sledehonden die in het gareel te houden zijn en redelijk rustig meelopen, maar dat is niet standaard.

Ik geef je hier de link naar de sledehondenclub Nederland. Je kunt met je vraag bij hen terecht en ze zullen je tips aan de hand doen om je hond te kunnen hanteren. Misschien moet je dan wel aan sledehondensport gaan doen. Wij kunnen je hier niet verder helpen, ik zou de hond eerst in de hand moeten hebben, maar zelfs dan...

http://www.ssc-nl.info
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anders misschien eens een goede hondenschool proberen?
Ivana
10 jaar geleden
Nee, een goede hondenschool werkt hier waarschijnlijk niet. Op een goede hondenschool krijgt een eigenaar van een pup het standaardpakket voor normale honden geleverd en wordt hij opgevoed in de kennis over de normale huishond.
Als ik de vraagsteller goed lees heeft hij een mooi exemplaar van een trek/jachthond uit het Noorden met de authentieke kenmerken en de goede genen. Daar leer je op een hondenschool weinig over en de normale trainers hebben daar ook geen verstand van. Dat is specialisatie.
Een goede hondentherapeut zou het wel moeten weten wat hier de beste aanpak is. Maar waarom zou je dat bij een therapeut zoeken (die gedrag probeert te veranderen) als een club van specialisten je de handvatten geeft om de hond tot z'n recht te laten komen i.p.v. eigenschappen te verdringen en de hond te frustreren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
daar ben ik met je eens ivana, dat hij trekt tot daar aan toe, dat hoord hij wel te doen maar niet dat ik met hem de struiken in vlieg. dat hij zo hard trekt dat ik hem met moeite ken houden is weer niet normaal. laats zij iemand dat hij het zelfde probleem had en om de energie los te krijgen had die de hond aan zijn auto gebonden en de hond langs de auto late rennen met 60 km/h en dat 5 km.. dat zulke mensen heb je ook. kan nooit goed zijn voor zo'n beest
Ivana
10 jaar geleden
Dat had die man op een dikke bekeuring komen te staan als hij door de politie gesnapt was. Als je je hond op die manier behandelt ben je ook geen hond waard. Dom, heel dom.
Een husky is een hond die bezig moet zijn, zijn energie kwijt kunnen. Je zou je inderdaad bij een sledehond vereniging oid aan kunnen melden. Of een cursus "steppen met je hond" kunnen volgen. Over een step heb je meer controle dan op de fiets. Voor de gewone wandelingen kan je een U-lead tuig gebruiken, tot nu toe zijn dit de enige tuigen waar ik van weet dat ze werken bij erg trekkende honden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met een U-lead tuig heeft dat beest juist meer kracht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt? Heb je 'm wel goed om dan, met de ring op de borst en daar de riem aan vast? Dan kan hij toch niet in het tuig gaan hangen.