Stelt de vogelspin speciale eisen aan zijn leefomgeving?

Ik zou graag een vogelspin willen houden. Thuis heb ik een omgebruikt aquarium waarin ik de vogelspin kan zetten. Ik weet dat er verschillende soorten zijn. Maar stelt de vogelspin speciale eisen aan zijn omgeving zoals temperatuur, verlichting etc? Welke soorten vogelspinnen zijn het makkelijkst te houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

De vogelspin ( alleen maar een verzamelnaam voor heel veel grote harige exotische spinnen) heeft niet zo'n grote bak nodig. Het beste is een klein aquarium of terarium. Natuurlijk wel heel goed afsluitbaar en met luchtgaatjes. Er zijn bij speciaalzaken speciale bakken te koop. Deze hebben een valdeurtje. Dat is voor bange familieleden of visite wel een veilig idee, omdat het deurtje nooit open kan blijven staan. De kooi mag niet zo groot zijn omdat de spin zijn prooi makkelijk mmoet kunnen vangen. De spin heeft dan wel 8 ogen maar is zo goed als blind. En daarom moet een spin ook levend voedsel hebben en een kleine kooi. Als zijn voedsel te veel loopruimte heeft kan de spin het niet vangen. Als het voedsel dood zou gaan, kan deze gaan rotten waardoor de spin ziek zou kunnen worden.

Voedsel

En dan de grote vraag: Wat is dan dat levende voedsel? Dat kunnen meelwormen en krekels zijn als de spin nog klein is. Als de spin groete is worden ook de krekels grote of voeren we gewoon sprinkhanen. krekels zijn makkelijker dan meelwormen. meelwormen moet je in een bakje ( met opstaand randje) in de bak zetten en een krekel kan gewoon los lopen. Bij speciale dierenwinkels kun je een bakje krekels kopen voor nog geen € 2,00.

Huisvesting

De bodem van de bak kun je het best bedekken met speciale trpische bodem. Ik gebruik TerraBark. Dit is schoner dan potgrond en komt uit dezelfde streek als de spin. Het verschonen hoeft maar 2 keer per jaar. Tenzij je spin veel poept, dan kan je het natuurlijk altijd meer doen .( Weetje: spinnenpoep is wit )Ook moet er een schuilplaats in de bak. Dit kan door een soort rots in de dierenwinkel te kopen of een namaakplantje. Dit mag geen echte plant zijn. Als de plant doord zou gaan kan de spin daar oo weer ziek van worden. Verder kan de spin heel goed uit een bakje water drinken. De vochtigheid in de bak moet ca. 70-80 % zijn. In plaats van een dure vernevelaar aan te schaffen, kan je dit ook bereiken door regelmatig de bodem te besproeien met een plantenspuit.

Natuurlijk is niet iedere soort spin hetzelfde. Er zijn naast rustige spinnen ( goed om mee te beginnen) ook wat agressievere spinnen. In speciale winkels of bij fokkers kunnen ze je vertellen wat voor soort welk karakter heeft. Mijn twee spinnen zijn "beginnersspinnen". Het zijn de grammostola aureostriata en de Brachypelma Albipolosum. Rustige vriendelijke spinnen dus.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor licht, temperatuur en vochtigheid, zie reactie.
Z512099
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Een goede temperatuur en luchtvochtigheid zijn cruciaal voor veel terrariumdieren en dus ook voor onze vogelspinnen. Voor de meeste soorten zal de ideale temperatuur tussen de 20-28 °C schommelen. Let wel : Dit is een gemiddelde temperatuur. De werkelijke temperatuur is natuurlijk afhankelijk van de soort. De juiste temperatuur kunt u op verschillende manieren bewerkstelligen: De twee meest gebruikte methoden zijn warmtematten en lampen. Beide hebben hun voor- en tegenstanders, dus de keus is aan u zelf. Kiest u voor een warmtemat plaats deze dan gedeeltelijk onder de bak (ongeveer de helft tot twee-derde van de bodemafmeting). Door niet de hele bak te verwarmen zijn er ook koelere plaatsen en dus kan de spin de meest comfortabele temperatuur opzoeken. Vaak houdt men er naast een warmtemat ook nog gewone verlichting op na (een TL-buisje), zodat de spin ook nog goed zichtbaar is. Een nadeel van warmtematten kan zijn dat de bodem te snel uitdroogt en dat bodemspinnen door middel van holen graven geen verkoeling kunnen vinden. Sommigen preferen rood licht terwijl anderen gewoon licht gebruiken. In dit geval kunt u beter voor een spotlamp kiezen omdat deze al hun licht en warmte op één plaats richten, zodat een temperatuurgradiënt gecreëerd wordt. Zodoende kan de spin zijn eigen warmtebehoefte weer bepalen. Gebruik lampen van zo laag mogelijk Wattage en zorg er tevens voor dat de lamp niet te dicht boven de bodem hangt. Luchtvochtigheid is voor spinnen cruciaal i.v.m. hun vervelling. De gemiddelde luchtvochtigheid ligt tussen de 60-85 % RV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou me eerst eens grondig oriënteren. Welke vogelspinnen zijn er? Hoe leven die? Zijn die als "huisdier" te houden? Welke daarvan is het leukst voor mij? Etc.
Stap dán pas naar een speciaalzaak en laat je daar verder voorlichten.
Z512099
10 jaar geleden
Belangrijk is eerst zoveel mogelijk info te vergaren, vandaar toegevoegde reactie, ik denk dat Mrbruz0 hier al mee weg kan. Om te beginnen is de mooie Grammostola Aureostriata de aangenaamste, gemakkelijkste, een niet agressieve, eerder verlegen vogelspin.
Daarna kan je nog altijd "uitbreiden".