Mogen kittens nog zogen na castratie vd mama poes?

Ik heb een zwerfkat opgevangen die zwanger bleek te zijn. Ze is 8 weken geleden bevallen van 3 kittens waar ik intussen een gouden mandje voor gevonden heb. De kittens vertrekken pas binnen 4 weken nadat ze eveneens gechipt en gecastreerd zijn.
De kittens willen nog zogen, en de mama ‘roept’ haar kittens. Mag ik dit toelaten ? Ik steek de kittens nu in een aparte ruimte maar de mama-poes zoekt haar jongen en miauwt de hele tijd.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
jodyenboyke
3 jaar geleden
Laat je de kittens met 12 weken al castreren? Dat lijkt mij veel te vroeg!
Rieneke1
3 jaar geleden
@jodyenboyke vroegcastratie heeft veel voordelen en wordt steeds vaker toegepast. Kan vanaf gewicht van 1 kg.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Bedoel je niet: steriliseren? Hoe kun je een poes nou castreren - dat kan toch alleen bij een kater?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Dat heb ik ook altijd gedacht, maar het schijnt toch te kloppen en castreren te heten.

Antwoorden (1)

Heel goed dat je de kittens niet te snel van elkaar en hun moeder gaat scheiden, en dat je de moederpoes hebt gecastreerd. Dat voordeel doe je echter teniet door ze nu te scheiden. Ik denk dat je de dieren weer bij elkaar moet laten, maar overleg voor de zekerheid morgen even met je dierenarts. Ik neem aan dat de poes nu op pijnmedicatie zit, en ik weet niet in hoeverre dit nadelig zou kunnen zijn voor de kittens. Gedragsmatig gezien is deze plotselinge scheiding erg traumatisch.
Rieneke1