Hoe kan ik vermijden dat mijn hond blaft als ik sta te praten met iemand tijdens een wandeling ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De hond blaft omdat hij/zij jouw aandacht wil, dat kun je afleren door hem/haar rustig aan te spreken en te zeggen dat hij/zij stil moet zijn, als hij/zij dan stil is, beloon je hem/haar met een lekkernij. Blijf dat doen, ook als hij/zij niet meer blaft, maar gewoon stil naast je gaat zitten of blijft staan, als je met iemand praat. Na ellenlang geduld en oefenen zal het lukken, geef niet op. Zorg dus altijd dat je een beloning in je zak hebt zitten. Begin hier niet morgen, maar vandaag mee. Succes.

In de basis is hier dus meer aan de hand. De hond is waarschijnlijk gewend dat je altijd aandacht aan haar besteedt op het moment dat ze dat vraagt. Vaak doen mensen dit ongemerkt. De hond komt met een bal aan en jij gooit hem weg, zonder er bij na te denken. De hond komt naar je toe, gaat tegen je aan staan en jij geeft een aai. De hond gaat voor je staan en wil niet opzij en jij weet dat ze eten wil, dus geef je dat. Allemaal kleine dingen die er in sluipen. Ongemerkt en onbedoeld. De sturing ligt dus in dit geval bij de hond en niet bij jou. Mijn trainster zei twintig jaar terug al tegen mij: je bent niet bij je hond in dienst. Dat heb ik in mijn oren geknoopt, want het is een regelrechte valkuil. Let dus op jezelf en wees consequent. Je hoeft al die zaken niet te negeren, maar je mag wel duidelijk zijn. Een opgeheven vinger gekoppeld aan een duidelijk 'nee, genoeg' moet volstaan. De hond moet bij alles leren wachten tot het jouw tijd is om aandacht aan haar te besteden. Jouw 'nee' is altijd nee. Niet 'nou vooruit dan maar', wat veel te vaak bij mensen het geval is. Je hoeft de hond niet te belonen voor van alles en nog wat. Dan zou het zelfs kunnen gebeuren dat de hond gaat blaffen om vervolgens als ze tot stilte gemaand wordt een beloning of snoepje te kunnen incasseren. Het blaffen als je met iemand staat te praten is dus een gevolg van te veel foute aandacht op alle fronten. DAT moet je dus indammen, dan gaat ook dat geblaf over.(vinger opheffen, nee zeggen en verder negeren.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100