Welke Algeneters/Pleco/harnasmeerval achtigen, kunnen worden gehouden in een sub-tropisch aquarium? (18-22 °)

Ik spaar voor een groter aquarium, wil daarbij de temperatuur op minstends 18 °c te houden.
corydoras heb ik al voor ogen die kunnen. maar Meervallen niet.. weten jullie welken er bij kunnen, die vooral het water temperatuur aan kunnen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Bestaat niet, alleen de Cobitis taenia (Kleine modderkruiper) kan tegen 18 graden.
Corydora's zijn touwens ook meervallen. Corydoras hebben 22 graden nodig. 18 graden is erg koud hoor. De meeste vissen beginnen bij de 20 graden of hoger, behalve een goudvis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Algeneters gedijen het best in een permanente watertemperatuur van minimum 20°C, lagere temperatuur verkort de levensduur aanzienlijk. Ik heb zelf eentje gehouden zonder aquariumverwarming op 18°C. Na een maandje was 'ie dood. Volgens vishandelaar kwam dit door te koud water. Sinds ik een aquariumverwarming heb geïnstalleerd op 22°C, zijn de vissen over het algemeen veel actiever.

Nog enkele tips: Zorgt voor een hoog debiet waterpompje om wat stroming te imiteren, algeneter leven van nature in stromend water. Voorzie voldoende licht om groene algengroei te bevorderen.
geef hem soms een stukje komkommer / pompoen... of een zuurstofplantje.Vinden ze héérlijk. Ook een donker schuilplekje (kapotte bloempot, koraal of hout) wordt zeer geapprecieerd om zich onder te kunnen verschuilen. Er bestaan ook zinkende korrels speciaal voor algeneters, zodat andere vissen zijn voer niet aan de oppervlakte wegsnoepen.