Waarom ruziën mijn parkieten 's avonds?

Ik heb sinds een jaar 2 grasparkieten. 2 vrouwtjes die vanaf 6 weken samen in een kooi zitten. Overdag zijn het de beste vriendinnen en spelen en kroelen met elkaar. Maar 's avonds als ze willen gaan slapen krijgen ze ruzie. Ik heb 2 schommeltjes en ze zitten elkaar er vanaf te jagen en maken echt verschrikkelijke ruzie. Ik heb al veel geprobeerd, schommels eruit, schommels uit elkaar, doek over de kooi maar niets helpt. Ik word er een beetje moedeloos van en weet niet meer wat ik er mee moet. Straks raakt er nog één gewond.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Ivana
10 jaar geleden
In de natuur is het ook een vreselijk gefladder en geschreeuw voordat iedere parkiet zijn eigen slaapplaats in de bomen heeft veroverd. Overdag hoor je ze nauwelijks, maar in de schemering schreeuwen en vechten ze om de beste plaats voor de nacht.
Stukje natuur in je huiskamer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou inderdaad best kunnen.
Toch leert de ervaring dat in gevangenschap 2 mannetjes of een mannetje en vrouwtje minder ruzie maken. In de natuur hebben ze ook veel meer ruimte. In een kooi is dat een stuk minder en kunnen ze elkaar moeilijker ontwijken.
Ivana
10 jaar geleden
Ik bedoel ook te zeggen, dat de aanschaf van meerdere parkieten het probleem waarschijnlijk alleen maar erger maakt, tenzij je een grote buitenvolière kunt realiseren.
Een goede kweker wil best één vrouwtje omruilen voor een mannetje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou inderdaad ook nog een oplossing kunnen zijn: omruilen. De vraagsteller heeft ze echter al een jaar. Ik kan me dan voorstellen dat het moeilijk is om er 1 weer weg te doen omdat je gehecht bent geraakt aan het diertje. Het probleem hoeft verder niet erger te worden met 2 mannetjes erbij lijkt me. Die mannetjes geven dan afleiding voor die ruziënde vrouwtjes. 4 vogels vallen nog wel mee. Volgens mij hoef je dan niet meteen te denken aan een enorm grote voliere. Wel een flink grote kooi.
Als ik het goed begrijp staat het deurtje van de kooi ook vaak open, dus kunnen ze ook lekker door het hele huis vliegen;-)
Ivana
10 jaar geleden
Je moet dat gekrakeel 's avonds ook niet zien als ruzie, maar meer als een natuurlijk gebeuren bij het zoeken naar een eigen plaats voor de nacht. Hoe meer vogels hoe onrustiger het gezoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het ook geen echte ruzie...als ze eenmaal op de schommels zitten gaat het wel. Maar als er maar iets gebeurd,vb ik sta alleen maar op van de bank, zijn ze weer alert en wordt er weer een van de schommel gegooid. Ik word er zelf ook af en toe ook zenuwpatient van,haha.
Ik wist trouwens niet dat ze in het wild ook een slaapplekje moeten "veroveren".
Ivana
10 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland doen spreeuwen hetzelfde als ze met hele zwermen de bomen opzoeken. Een hels lawaai. Komt er dan een blaffende hond langs, dan vliegt de hele boel weer op en begint het lawaai van voren af aan. Vergelijkbaar met jouw parkietengedrag als jij van de bank opstaat. Omdat het licht in de huiskamer dan nog niet gedoofd is blijven ze alert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,dat is dan precies hetzelfde idee. Als het er een beetje bij hoort vind ik het niet zo erg maar ik vind het zo zielig voor de beestjes.. Maarja..misschien zit ik er meer mee dan zij. Ik verbaas me dan ook weer zo de volgende ochtend hoe ze zitten te kroelen en slijmen met elkaar. Een dag en nacht verschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou ze ook nog alleen tijdens de nacht uit elkaar kunnen halen en dan overdag weer gezellig samen laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vind ik ook nog een hele goeie!!

Het beste antwoord

Je had beter niet 2 vrouwtjes kunnen aanschaffen
Als je er twee wilt dan is het raadzaam te kiezen voor 2 mannetjes of een mannetje en een vrouwtje. Twee vrouwtjes brengt vaak wat onrust of ze moeten uit 1 nest komen maar dat is de minst mooie oplossing.

Je krijgt geen jongen of eitjes bij een mannetje en vrouwtje als je geen nestkastje ophangt. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Verder hebben ze een ruime kooi nodig met horizontale spijlen zodat ze naast vliegen ook kunnen klimmen. Kies nooit voor een ronde kooi. Hier voelen ze zich niet in thuis omdat ze zich alleen kunnen oriënteren in vierkante, hoekige ruimtes.

Toegevoegd na 1 uur:
In jouw geval zou je dus kunnen overwegen om er 2 mannetjes bij te nemen. Ze zullen dan vanzelf koppeltjes gaan vormen. Koop dan uiteraard ook een veel grotere kooi.

Het is niet verstandig om er maar 1 mannetje bij te zetten. Een oneven aantal grasparkieten brengt ook problemen en ruzie met zich mee.

Voor nu zou je de 2 vrouwtjes even kunnen scheiden als je bang bent voor verwondingen. Je kunt 2 kooien naast elkaar plaatsen. Zo hebben ze wel gezelschap van elkaar, maar kunnen ze elkaar niet verwonden.
Dit is echter slechts goed als tijdelijke oplossing. Het beste is dus om er twee mannetjes bij te nemen en een grotere kooi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik kreeg ze met 6 weken en de kweker wist bijna zeker dat het een mannetje en een vrouwtje waren. Helaas is dit dus niet zo. Ik heb wel een grote rechthoekige kooi en ze kunnen eruit. Vooral omdat ze overdag zo'n lol hebben wilde ik ze nog niet uit elkaar halen. Misschien 2 mannetjes erbij inderdaad...
Bedankt voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan;-)
Ik vroeg me al af waarom de kweker je hier niet op gewezen heeft.
Maar ok, hij of zij heeft zich dus vergist, kan een keer gebeuren. Misschien de mannetjes toch maar bij een andere kweker gaan halen;-) De geslachten zijn meestal zichtbaar met een week of 6, maar er zijn uitzonderingen. Fijn dat je een goede kooi hebt en dat ze er ook uit kunnen om lekker vrij rond te kunnen vliegen. Veel mensen schaffen dieren aan zonder zich voldoende te verdiepen in gedrag en verzorging met als gevolg onnodig dierenleed. Jij verdiept je er gelukkig wel in:-) Je wilde eigenlijk 2 parkieten en straks heb je er waarschijnlijk door de omstandigheden ineens 4, haha... Wel gezellig voor ze, want in de natuur leven ze ook in grotere groepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,ik heb me er redelijk in verdiept. Ik vind het ook lastig om er nu een om te ruilen,al weet ik zeker dat dit bij de kweker zou kunnen. En de deur van de kooi staat vaak open. Ik zit nu sterk aan de 2 mannen erbij te denken. Maarja...dan moet ik wel zeker weten dat het mannen zijn,haha. En de kooi wordt inderdaad een stuk groter. Het is ook niet dat het helemaal oorlog is en de ene avond is het erger dan de andere avond maar ze zitten elkaar wel aardig achterna,zo zielig. ..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat inderdaad dat je je erin hebt verdiept. Er zijn ook mensen die maar 1 parkiet aanschaffen. Dierenmishandeling vind ik dat. Zo'n vogel is en blijft doodongelukkig. Dat is echt nog veel zieliger dan die 2 ruziënde dames die je nu hebt.
Je hebt ook heel keurig 2 schommeltjes aangeschaft, dus je denkt er vast wel over na. Omruilen na een jaar bij de kweker is inderdaad lastig. Ik kan me voorstellen dat je gehecht bent aan de vogels en zelf zijn ze ook gewend aan jou en aan de huidige omgeving.
Om die reden heb ik omruilen ook niet als optie genoemd in mijn antwoord. Tja...hoe weet je nu zeker dat de volgende 2 vogels mannetjes zijn?
Vaak is dat te zien als ze 6 weken oud zijn, maar soms ook niet. ( heb je zelf inmiddels al ervaren)
Misschien is het dan een idee om parkieten te kopen die iets ouder zijn, dan weet je het zeker.