Wanneer kunnen kippen naar buiten?

Hallo,

Sinds 2 dagen hebben we een 7 tal (kriel)kippen. Het zijn 6 hennen en een haan.
Hoe moet ik ze laten wennen om ze ook gewoon buiten in de tuin te laten lopen? Kan ik ze meteen buiten laten of moeten ze langer in het hok blijven zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (4)

Laat ze een paar dagen in het hok, ga regelmatig naar ze toe met een bakje graan, roep ze dan, rammel met het bakje en geef ze wat te eten. Ze leren heel snel dat jouw roepen en rammelen door eten wordt gevolgd.
Laat de kippen na een paar dagen los in de tuin, ze zullen hun terretorium steeds meer uitbreiden. Zorg ervoor dat er een goed hek om de tuin is en knip aan 1 kant de buitenste veren kort ( pas als ze volwassen zijn).
Je zal zien dat als ze in de tuin scharrelen ze aan komen rennen als je ze roept en met het bakje rammelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra ze goed gewend zijn aan hun nachthok kan je ze in het begin van de avond los laten. Ze gaan dan zodra het tijd is vanzelf weer terug om op stok te gaan.
12 jaar geleden
We hebben een redelijk groot stuk tuin met gaas afgezet, met aan de bovenkant een net.
Dan hebben ze een houten nachthok, bestaande uit een stok en wat zitplekjes om eieren te leggen.
Stok moet een beetje hoog zijn, voor de veiligheid tegen andere rovers.

Onze kippen zitten altijd buiten of in het nachthok.
In de winter staat er een kachel op net niet vriezen, om de vorst eruit te houden. Omdat het dan al vroeg donker wordt, zie je ze soms heel kort. Dat vind ik altijd wel jammer in de winter.

Ze zitten in een hok, omdat ze, nadat ze eerst onze tuin omgeploegd hadden. In de tuin van de buren begonnen te harken.
Ze breiden inderdaad hun territorium uit. Maar zodra het donker werd, kwam het hele spulletje altijd terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippen kunnen met dit mooie mei weer gewoon buiten lopen, mits er ook voldoende schuilplaatsen voor ze zijn indien het gaat regen of waaien.

Vergis je niet; kippen kunnen ook vliegen.
Meestal loopt dat vliegen niet zo`n vaart, maar bijvoorbeeld de gemiddelde tuinafscheiding van een metertje of twee hoog, is geen probleem voor ze.

Indien ze niet genoeg voer kunnen scharrelen, heb je grote kans dat ze bij de buren gaan kijken of het gras daar groener is.

Over gras gesproken: Elke kip zou naar believen gras moeten kunnen eten. Jammer dat de meeste kippenhouders geen gras aan hun kippen geven.