hoe leer in mijn kat achteraan in zn bak te gaan (ipv vooraan te poepen)?

Mijn katten hebben de gewoonte om vooraan in de bak te poepen. Dan is de bak natuurlijk meteen vuil.
ze hebben twee aparte bakken, en het komt er dus bij hen duidelijk op aan op zo snel mogelijk vooraan in de bak iets achter te laten. Ze stoppen hun poep ook niet onder, die ligt bovenop het kattenzand. ik heb nochtans al allerlei kattenzand geprobeerd, het maakt niks uit.
Punt is dat ze, eenmaal er poep ligt, niet meer in de bak willen. En ik kan toch onmogelijk elk uur gaan poepscheppen (ik werk trouwens overdag, dus het is sowieso onmogelijk...).
Het leer ik ze dat af?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet hoeveel katten je hebt, maar ideaal is 1 bak meer dan je katten hebt, dus een bak erbij is geen overbodige luxe.
Niet bij elkaar in de buurt, en niet in de loop.
Schep in ieder geval voor en na je werk.
Verder wil het nog wel eens helpen om een drupje chloor achter in de bakken te doen.
Ook zou je de deksels van de bakken kunnen verwijderen, zodat ze van meer kanten toegankelijk zijn.
Rieneke1
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze dat afleren gaat niet lukken vrees ik. Je kan hooguit de omstandigheden veranderen.
Je zou meerdere bakken op verschillende plekken kunnen plaatsen (niet allemaal naast elkaar dus) of je zou een zelfreinigende kattenbak kunnen aanschaffen zoals deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/kattenbak_met_kap/gewone_kattenbak/315096#more
In deze bak worden de uitwerpselen meteen opgeruimd.

Succes!